Współpraca, promocja, wspólne cele, jagodowe – to słowa które padały najczęściej podczas spotkania inaugurującego kampanię promocyjną Czas na Polskie Superowoce. Spotkanie to odbyło się w Wichradzu koło Warki w siedzibie grupy producentów Twój Owoc. Gościem specjalnym był Minister Rolnictwa i Rozwoju Pan Jan Krzysztof Ardanowski. Obecni byli dziennikarze, media i najważniejsze – polskie owoce jagodowe – reprezentowane przez 7 branżowych organizacji.

Potencjał w jagodowych

Działania związane z promocja jagodowych są niezwykle potrzebne bo choć w ich produkcji Polska jest liderem na skalę świata i Europy to w konsumpcji ma poważne zaległości. Konsumpcja owoców świeżych od lat spada we wszystkich grupach wiekowych i typach gospodarstw domowych. Według aktualnych danych GUS, przeciętne roczne spożycie owoców i ich przetworów wynosi 44 kg na osobę. Unijni rekordziści konsumują 200 kg, ponad 4 razy więcej niż Polacy. Europejczycy, co ciekawe, częściej sięgają po owoce niż warzywa. A to wszystko przy wszechobecnej modzie na zdrowie. Większość z nas uważa, że zachowanie dobrego zdrowia jest obok szczęśliwej rodziny najważniejszą wartością w codziennym życiu (60%) – informował Maciej Dolata z INSPIRE smarter branding, koordynator kampanii Czas na Polskie Superowce.

Maciej Dolata poprowadził spotkanie i przedstawił założenia kampanii

Sezon na jagodowe rozpoczyna się w Polsce już w kwietniu a trwa do października, a nawet początku listopada. Dowodem na to były polskie truskawki, jakie zagościły na stołach podczas spotkania a dostarczone przez gospodarstwo Gospodarstwa Rolno-Ogrodniczego Beaty i Andrzeja Walczak. Okazały się znakomitą wizytówką jagodowych – atrakcyjne w wyglądzie, niezwykle aromatyczne i smaczne. Truskawkowy sezon w gospodarstwie Państwa Walczaków rozpoczął się w tym roku 4 kwietnia. Tuż za truskawkami na rynek trafią jagoda kamczacka, maliny, następnie czarne konie polskiej produkcji – porzeczki czarne i czerwone oraz borówka, a sezon zamykać będą aronia i mini kiwi. Ten potencjał wszystkich owoców jagodowych i ich walory ma właśnie pokazać i kreować kampania Czas na Polskie Superowoce.

Witold Boguta prezes KZGPOiW informował o głównych celach kampanii

Efekt współpracy

Mamy niebywałe osiągniecie – efekt współpracy siedmiu branżowych organizacji i stowarzyszeń. Mamy współpracę i dobry klimat do tego by prowadzić skuteczną kampanię promującą polskie owoce jagodowe. Dzięki temu możemy robić coś bardzo ważnego dla producentów a mianowicie pomagać im w sprzedaży ich owoców, ale przede wszystkim poprawić stan zdrowia naszych konsumentów – podkreślał Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

W naszym kraju panuje bardzo często wśród producentów rolnych przekonanie, że nie ważne co i ile się wyprodukuje i tak rynek to wchłonie i zagospodaruje. Ale tak było owszem – kilkadziesiąt lat temu. Tymczasem mamy rynek nadwyżek, rynek na którym cokolwiek jest trudno ulokować, a odbiorca (konsument) tych produktów jest jeden i ten sam. Dlatego potrzebna jest promocja i uważam że w przypadku owoców jagodowych jest duża szansa na zwiększenie popytu poprzez dobrze poprowadzone działania promocyjne i marketingowe – powiedział Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jan Krzysztof Ardanowski. Docenił fakt, że kampania Czas na Polskie Superowoce to efekt tak złożonej współpracy i współdziałania wszystkich jagodowych oraz reprezentujących je organizacji. Podkreślił też konieczność działania na rzecz promowania patriotyzmu zakupowego, opartego na przekonaniu, że nasza rodzima żywność jest bardzo dobrej jakości.

W spotkaniu uczestniczyli szefowie najważniejszych branżowych organizacji

To zakrawa wręcz na cud Wielkanocny – fakt, że udało się zebrać w jednym miejscu i przy jednym stole reprezentantów kilku organizacji i kilku owoców jagodowych. Wzajemnie się wspieramy bo chcemy pokazać szeroka ofertę jagodowych dostępnych na rodzimym rynku od maja do października – mówił Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zapewniając, że będzie wspierał takie działania oferując środki na promocję także z krajowych funduszy. Minister podziękował również za zaangażowanie w to przedsięwzięcie Panu Witoldowi Bogucie, podkreślając także jego wkład w organizację rynku owoców i warzyw przez działania na rzecz grup producenckich.

      

Minister Jan Krzysztof Ardanowski wskazywał na jagodowe jako owoce z ogromnym potencjałem zdrowotnym dla konsumentów

-Bardzo się cieszymy, że nadszedł czas gdy możemy działać razem we współpracy z innymi owocami i innymi organizacjami. Ma to ten sam cel – pokazanie konsumentom jak atrakcyjne, smaczne i wartościowe są nasze rodzime owoce – mówił Ireneusz Komorowski, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.

-Ta kampania ma na celu ma na celu wykreowaniu nowych nawyków wśród konsumentów. Nawyku codziennej konsumpcji owoców jagodowych w okresie gdy są one dostępne na naszym rodzimym rynku. My jako producenci znamy walory naszych owoców.  Musimy informacje o tym przekazać konsumentom. To jest bardzo ważny cel, który poprzez tę kampanie promocyjną chcemy osiągnąć – podkreślał Janusz Andziak, prezes Stowarzyszenia Producentów Truskawki.

Jagoda kamczacka jako najmłodszy członek jagodowej familii to jeszcze owoc mało znany i nierozpowszechniony w Polsce, ale z ogromnym potencjałem. W tym momencie mamy w Polsce już kilka tysięcy hektarów nasadzeń jagody kamczackiej. Jest to owoc, który na pewno zasługuje na uwagę konsumentów i wierzę, że poprzez współpracę z innymi owocami, które są już bardziej znane na rynku uda nam się ten cel osiągnąć. Pokazać walory zdrowotne i smakowe jagody kamczackiego – mówił Andrzej Krupiński, szef Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej.

Główni partnerzy i uczestnicy Kampanii Czas na Polskie Superowoce

Czas na Polskie Superowoce to kampania realizowana przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wśród partnerów KZGPOiW są Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Do akcji włączyło się także Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA oraz Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Kampania będzie realizowana w 2019 roku na terenie Polski, a jej głównym celem jest promowanie spożycia borówek, truskawek, malin, porzeczek, aronii, mini kiwi i jagody kamczackiej – wartościowych i cennych owoców, stanowiących wizytówkę Polski. Owoców będących naszym narodowym dobrem, owoców o walorach zdrowotnych, których nie są w stanie zaoferować inne produkty. Kibicujemy tym działaniom i je wspieramy! O postępach tej kampanii będziemy informować naszych czytelników na bieżąco. Zatem Jagodowe – Na Zdrowie!             

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here