W ostatnich latach to właśnie borówka okazuje się gatunkiem, którego spożycie na wielu rynkach systematycznie rośnie. Podczas szczytu International Blueberry Organization, który odbywał się w lipcu 2023 roku w Polsce informował o tym Felipe Silva z organizacji Zur Group. Najbardziej rozwojowym rynkiem, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na borówki okazują się Chiny.
Spożycie borówki na świecie „per capita”
Patrząc na poszczególne kontynenty to cały czas kraje Ameryki Północnej zjadają najwięcej borówek. Średnie spożycie na mieszkańca wynosi tam 1,2 kg, co przekłada się na 500 tys. ton borówek w ciągu roku.
Przeciętny Europejczyk zjada 0,72 kg borówek w ciągu roku, a cała Europa pochłania ich 370 tys. ton rocznie.
W Chinach i Japonii średnie spożycie wynosi 0,3 kg/osobę rocznie, ale ogółem rynek ten potrzebuje 500 tys. ton borówek w ciągu roku.
Jeśli chodzi o poziom penetracji rynku największym wskaźnikiem ponownie może się pochwalić Ameryka Północna z wartością 50%. W Europie wynosi on 38% przy czym są spore różnice między poszczególnymi krajami. W Niemczech wartość ta wynosi 55%, podczas gdy we Francji – tylko 11%.
Dla przypomnienia – wartość penetracji rynku określa jaki procent populacji ewentualnie grupy docelowej korzysta z produktu lub usługi.
Europa bardzo zróżnicowana rynkiem borówki
Europejski rynek jest bardzo zróżnicowany. Dania staje się coraz bardziej dojrzałym rynkiem z potencjałem wzrostu. Rynek rozwija się tam, ale nie tak dynamicznie, a ceny borówki są wysokie.
Francja i Szwecja utrzymują bardzo niską penetrację pomimo dużej siły nabywczej i są interesującymi rynkami docelowymi. We Francji penetracja rynku nie jest wysoka i wynosi 11%, bardziej popularna są truskawki i maliny. Konsumenci stosunkowo niewiele funduszy wydają na borówki. Jest potencjał na dalszy wzrost, ale do tego potrzebna jest promocja. Wielka Brytania i Holandia należą do najbardziej dojrzałych rynków, lecz nadal mają znaczny potencjał.
Niemcy są bardzo ciekawym rynkiem, gdzie poziom penetracji wzrósł z wartości 34% 2016 roku do 55% w 2022 roku.
Imponujące spożycie borówki w USA
W USA borówka osiągnęła wysoki wskaźnik penetracji rynku (50%). Nadal jednak borówki ustępują truskawkom ze wskaźnikiem penetracji na 70%. Ciągle jest o co walczyć i nadal jest możliwość zwieszenia sprzedaży borówek. Dane z ostatniej dekady wskazują na wzrost spożycia borówek w USA z 0,5 kg do 1,2 kg na osobę w 2022 roku.
Chiny z ogromnym potencjałem
Chiny wraz z 1 700 milionem mieszkańców to bardzo chłonny i obiecujący rynek dla borówki. Rynek ten jednak wciąż rośnie, pod wpływem nowych źródeł krajowej produkcji. Duże są możliwości importu owoców. W sprzedaży borówki bardzo dużą rolę ogrywa segment zakupów online.
Prognoza na kolejne 10 lat dla borówki
W zasadzie na wszystkich rynkach spodziewany jest dalszy wzrost zapotrzebowania na borówki. Największy potencjał mają Chiny, gdzie przy wzroście spożycia do poziomu 1 kg/osobę rocznie potrzebne będzie dodatkowe 1,5 mln ton borówki rocznie.
Ogółem na całym świecie dla zaspokojenia popytu na borówkę konieczne będzie posadzenie około 80 tys. ha nowych plantacji borówki. Oznacza to zwiększenie dotychczasowej produkcji o kolejne 1 650 tys. ton. Dla przypomnienia obecna produkcja borówki (dane za 2022 rok) wynosi na całym świecie 1 860 tys. ton, a powierzchnia plantacji to 250 tys ha.