Od 2015 roku z inicjatywy Związku Sadowników RP realizowana jest kampania promująca owoce jagodowe pod hasłem „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”. Jej celem jest popularyzacja owoców jagodowych wśród konsumentów pięciu krajów: Polski, Austrii, Szwecji, Finlandii i Czech. Produkty objęte programem to europejskie owoce jagodowe – truskawki, maliny, porzeczka czarna i borówka. Konferencja prasowa dotycząca tych działań miała miejsce 20 czerwca w Warszawie.

Polska jagodowym liderem

Powinniśmy spożywać minimum 400 g warzyw i owoców dziennie by zdrowo się odżywiać – podkreślał Mirosław Maliszewski poseł na SEJM RP i prezes Związku Sadowników RP. Owoce jagodowe warto mieć w swojej diecie, zwłaszcza że Polska jest światowym i europejskim liderem w ich produkcji. W produkcji truskawki zajmujemy 3 miejsce w Europie po Turcji i Hiszpanii, podczas gdy w produkcji malin zajmujemy pozycję światowego lidera.Podobnie słyniemy z produkcji borówki, gdzie w skali Europy przewyższa nas w produkcji jedynie Hiszpania. Cichym bohaterem jest z kolei czarna porzeczka, gdzie Polska jest globalnym liderem w produkcji tych owoców, dostarczając 94% światowej produkcji, choć owoc ten spożywany jest głównie w formie przetworzonej. Naszym bogactwem jest różnorodność asortymentów, kolorów i smaków jakie to przymioty są zawarte w owocach jagodowych – podkreślał M. Maliszewski, przypominając zarazem o wartościach prozdrowotnych, który powinny dodatkowo zachęcać do spożywania jagodowych. Jeśli chodzi o zachowania konsumentów i ich preferencje to we wszystkich krajach gdzie realizowana jest kampania promująca spożywanie owoców jagodowych, na pierwszym miejscu są truskawki następnie maliny, choć np. Finowie chętniej wybierają borówki niż maliny. Na podium, choć na trzecim miejscu stoi borówka, w której przypadku widoczny jest dynamiczny wzrost spożycia. W takich krajach jak Finlandia i Czechy w statystykach figuruje również czarna porzeczka. Widoczny jest pozytywny trend wzrostu spożycia wszystkich owoców jagodowych i to nas najbardziej cieszy. Jest to zarazem dowód na to, że dobiegająca końca kampania promocyjna przynosi swoje efekty – podkreślał prezes Związku Sadowników RP.

Mirosław Maliszewski poseł na SEJM RP i prezes Związku Sadowników RP

Nie tylko zdrowe, ale bezpieczne

Nasze zdrowie jest pochodną tego co jemy – podkreślał Ireneusz Komorowski, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Przypomniał, że niezwykłe walory polskich owoców jagodowych to efekt uwarunkowań klimatycznych, które sprawiają że produkowane w naszej strefie klimatycznej owoce mają unikatowy smak i właściwości. Sama różnica temperatur między dniem i nocą sprawia, że dzięki specyficznemu stosunkowi kwasów i cukrów owoce nabierają niepowtarzalnego smaku. Owoce jagodowe są też produkowane w specyficzny sposób. Coraz więcej gospodarstw posiada certyfikaty, będące poświadczeniem bezpiecznej produkcji, realizowanej w zgodzie z naturą warunkach.  Dotyczy to zarówno certyfikatu Integrowanej Produkcji, jak też GlobalGAP czy też gospodarstw produkujących owoce ekologiczne. By uzyskać taki certyfikat trzeba przejść szereg dość skomplikowanych procedur, ale efektem tego jest produkt bezpieczny i przyjazny dla konsumenta. Warto zadbać o jakość żywności, w sposób świadomy sięgać po owoce jagodowe – podkreślał Ireneusz Komorowski.

Ireneusz Komorowski, prezes SPBA

Jagodowe nie tylko w kuchni

Artystyczną część spotkania poprowadziły florystki  ze studia florystycznego Art & Decor. Agnieszka Nożewska mistrz florystyki, podkreślała że owoce jagodowe są często elementem dekoracji florystycznych. Ich urodę szczególnie można wyeksponować w szklanych naczyniach bezbarwnych. Kwiatostany z owocami można wykorzystać do dekoracji wiązanek, ale również tortów i deserów. Im prostsze kompozycje tym lepiej widać efekt owoców jagodowych.  Warta podkreślenia jest tez kolorystyka owoców jagodowych, jej pokazanie i skomponowanie i innymi elementami wnętrza.

Na zakończenie spotkania odbył się pokaz kulinarny z elementami kuchni molekularnej i oczywiście jagodowymi w roli głównej, poprowadzony przez Sebastiana Kornackiego.

Kampania promocyjno-informacyjna „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” dobiega w tym roku końca. Miejmy nadzieję, że przyniesie oczekiwany efekt, ułatwi sprzedaż i sprawi że popyt na owoce jagodowe będzie w dalszym ciągu wzrastał.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here