Rekordowy wzrost eksportu borówek z Peru, a co z cenami?

Narodowe stoisko Peru podczas targów Fruit Logistica w Berlinie


Według prezesa firmy konsultingowej Inform@cción, Fernando Cilloniz Benavides, Peru wyeksportowało trwającej obecnie kampanii 2020/21 (od lipca do stycznia) 155 794 ton jagód, czyli o 34% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego sezonu sprzedażowego.

Dynamika eksportu

Patrząc na rozkład dostaw ich największy wzrost przypada na sierpień i wynosi blisko 50% rdr. Czy zatem Peru będzie największym konkurentem dla Polski i innych europejskich krajów stawiających na uprawę tego gatunku i międzynarodowy eksport borówek? Czas pokaże. Niewątpliwe należy bacznie obserwować to co dziej się w Peru, które w ostatnich latach wychodzi na borówkowego lidera w eksporcie niebieskich jagód.  

Miesięczne dostawy borówek z tego kraju wyglądały następująco (tutaj występują niewielkie rozbieżności w późniejszych wartościach, wynikające ze źródła z którego są cytowane):

Lipiec 2020: 5000 ton (2300 ton w lipcu 2019).

Sierpień 2020: 20 500 ton (11500 ton w sierpniu 2019).

Wrzesień 2020: 34 500 ton (21000 ton we wrześniu 2019).

Październik 2020: 47 626 ton (31.838 ton w tym samym miesiącu 2019).

Listopad 2020: 31 157 ton (27749 ton w tym samym miesiącu 2019).

Grudzień 2020: 11 274 ton (16000 ton w tym samym miesiącu 2019).

Styczeń 2021: 5738 ton (5505 ton w styczniu 2020).

Światowy lider w wielkości eksportu

Jak podaje z kolei Fresh Fruit trzeba wiedzieć, że Peru w sezonie 2019/2020 stało się światowym liderem jeśli chodzi o eksport borówki, mającym 23% udziału w tym rynku. Z pozycji eksportowego lidera wyparło Chile, które pierwsze miejsce utrzymywało przez ponad dziesięć lat.

W 2020 roku Peru wyeksportowało 150 417 ton świeżych borówek za 824 mln USD, podczas gdy Chile nie przekroczyło 600 mln USD. 

Choć jest to wielkie osiągnięcie dla Peru, to trzeba mieć na uwadze, że rok 2020 był rokiem wielkich wyzwań dla owoców. Peruwiański eksport borówki wzrósł pod względem wielkości o 22%, ale nieznacznie wzrósł pod względem wartości (2%). Gwałtowny wzrost podaży wpłynął na spadek cen.

W pierwszym kwartale 2020 r., który zbiegł się z zakończeniem kampanii 2019/2020, eksport borówki wyniósł 8165 ton za 39 mln USD, o 20% mniej pod względem wolumenu i 53% niższej wartości. W tym okresie na dostawy wpłynął kontekst międzynarodowy, ponieważ główni, docelowi odbiory owoców zamknęli swoje granice, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się Covid-19. Pomimo faktu, że sytuacja w Peru była skomplikowana ze względu na środki ograniczające nałożone przez państwo, nie miały one wpływu na borówki, ponieważ zbiegły się z miesiącami, w których zrealizowano mniej dostaw.

Peruwiańskie firmy szybko dostosowały się do nowych wymagań krajowych i międzynarodowych, rozpoczynając kampanię borówkową (trwającą od lipca do lutego). Na początku kampanii, między lipcem a wrześniem, eksport borówki wyniósł 53 176 ton za 336 mln USD, o 64% więcej pod względem wolumenu i o 35% drożej w porównaniu z rokiem 2019. Dobre wyniki zachęciły dostawców do zwiększenia wysyłek, nie zdając sobie sprawy że będzie to miało drastyczny wpływ na ceny.

W październiku, szczytowym miesiącu sezonu, eksport jagód wyniósł 42 239 ton za 191 mln USD, o 37% więcej pod względem ilości i 9% mniej pod względem wartości. Po raz pierwszy w historii dostawy borówek odnotowały spadek wartości w szczycie sezonu. W ciągu tego miesiąca cena borówek spadła do 4,53 USD za kilogram, czyli o 34% mniej w porównaniu z rokiem 2019. Utrata wartości owoców spowodowała zmianę zachowań firm, które ograniczyły ich dostawy w kolejnych miesiącach, aby uniknąć dołowania cen.

I tak w okresie od listopada do grudnia eksport borówek osiągnął wielkość 45 909 ton za 252 mln USD, o 3% więcej pod względem ilości i 5% mniej pod względem wartości w porównaniu z rokiem poprzednim. Ze względu na spadek podaży ceny zdołały powrócić do 5,49 USD za kilogram, o 7% mniej niż w roku poprzednim. Jednak osiągnięty wzrost nie wystarczył do poprawy wyników, a wartość owoców nadal spadała.

Główne kierunki eksportu borówek

W 2020 roku peruwiański eksport borówki był skoncentrowany w trzech miejscach: w Stanach Zjednoczonych z udziałem 52%; Holandia z 27% udziałem i Chiny (w tym Hongkong) z 11% udziałem.

Eksport borówki peruwiańskiej do Stanów Zjednoczonych wyniósł 77 918 ton za 414 mln USD, o 11% mniej pod względem wolumenu i 10% mniej w porównaniu z rokiem 2019. Ten rynek był najbardziej dotknięty wyższymi wolumenami owoców, dlatego władze kraju rozważają wprowadzenie środków ograniczających dostawy z Ameryki Łacińskiej. Jeśli chodzi o ceny, rynek północnoamerykański płacił 5,31 USD za kilogram borówki peruwiańskiej, o 19% mniej niż cena uzyskana w roku poprzednim i o 3% mniej niż średnia cena. Na tym rynku głównymi nabywcami borówki były Hortifrut Imports Inc. z 24% udziałem oraz Camposol Fresh USA Inc. z 18%.

Z drugiej strony do Holandii wysłano 40 464 ton borówek peruwiańskich za 217 mln USD, czyli o 49% więcej pod względem wolumenu i 21% więcej pod względem wartości w porównaniu z rokiem poprzednim. Rynek ten pojawił się jako alternatywa dla utraty wartości, którą zaczęto obserwować na rynku północnoamerykańskim. Ceny uzyskane za owoce w Europie wyniosły 5,36 USD za kilogram, o 19% niższe od cen uzyskanych w 2019 roku i o 2% niższe od średniej ceny. Na tym rynku wyróżniającymi nabywcami borówek były firmy: Camposol Fresh BV z 14% udziałem oraz Driscoll of Europe BV z 10% udziałem.

Ostatecznie, peruwiański eksport borówki do Chin osiągnął 17 027 ton za 102 mln USD, czyli o 32% więcej wolumenu i 17% więcej pod względem wartości w porównaniu z rokiem 2019. Podobnie jak w poprzednim przypadku, kraj azjatycki był alternatywą dla problemów spowodowanych na rynku północnoamerykański. Cena w Chinach była jedną z najwyższych w 2020 r., Peruwiańska borówka była notowana na poziomie 5,98 USD za kilogram, o 12% mniej niż w roku poprzednim i o 9% wyższa od średniej ceny. Na tym rynku głównymi odbiorcami peruwiańskich jagód byli Zhejiang Oheng Import & Export Co. Ltd., z udziałem 22% oraz Shanghai Hui Zhan Int., Z 17%.

Konkurencja między firmami

W 2020 r. Głównymi firmami eksportującymi borówkę były te, które tworzą grupę Hortifrut ze wspólnym 24% udziałem oraz Camposol SA z 16%.

Grupa Hortifrut składa się z trzech firm: Hortifrut Perú SAC, Hortifrut Tal SAC i HFE Berries Perú SAC, które koncentrowały swoje dostawy do Stanów Zjednoczonych z udziałem 56%; Holandia z 19% i Chiny z 18%. W porównaniu z rokiem poprzednim grupa firm straciła 5% udziału w rynku. Najwięcej wysyłek wykonał Hortifrut Peru z 48% udziałem w grupie, który uzyskał średnią cenę 4,39 USD za kilogram borówki. Drugą co do wielkości spółką był Hortifrut Tal z 36% udziałem, który uzyskał średnią cenę 4,34 USD za kilogram. Ostatecznie, HFE Berries miało 16% udziałów w grupie i miało średnią cenę 6,85 USD za kilogram.

Ze swojej strony Camposol SA koncentrował swoje dostawy na dwóch rynkach: w Stanach Zjednoczonych z 62% udziałem oraz w Holandii z 28% udziałem. Firma ta zmniejszyła swój udział w rynku o 7% w porównaniu z rokiem 2019. Jeśli chodzi o ceny, Camposol uzyskał 4,33 USD za kilogram, jeden z najniższych. Podobnie jak Hortifrut, Camposol służył głównie potrzebom innych branż, które firma posiada na całym świecie.

Źródło: agraria.pe, Fresh Fruit

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here