Niemcy od lat pozostają jednym z kluczowych rynków zbytu dla polskich owoców jagodowych. Znaczenie tego kierunku w ostatnich latach wyraźnie rośnie. Potwierdza to najnowszy raport cenowy (Markt- und Preisbericht KW 33) dotyczący truskawek na niemieckim rynku.
Choć końcówka sezonu truskawkowego w Niemczech charakteryzuje się mniejszą podażą i spadkiem popytu, wciąż dużą rolę w zaopatrzeniu odgrywają dostawy z zagranicy – w tym z Polski. Obok owoców z Niemiec, na targowiskach i rynkach hurtowych obecne są truskawki z Holandii, Belgii i właśnie Polski, których jakość i stabilność dostaw są coraz wyżej oceniane.

Na wielu niemieckich rynkach odnotowano w 33 tygodniu znaczące wzrosty cen truskawek, które kosztowały 3–3,50 euro za 500 g opakowanie (Hamburg). W Berlinie truskawki sprzedawały się bez problemu, nawet jeśli pochodziły z nadwyżek handlu detalicznego, a w Monachium ceny wzrosły w całym asortymencie.
Wyjątkowo niska w tym roku krajowa produkcja – według Statistisches Bundesamt najniższa od 30 lat – sprawia, że niemieccy importerzy jeszcze chętniej sięgają po truskawki z innych krajów, w tym z Polski. To właśnie stwarza dla polskich plantatorów możliwość umacniania swojej pozycji na rynku zachodnim.
Dla producentów owoców wysokiej jakości oznacza to konieczność dalszej profesjonalizacji i budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o jakość, trwałość i smak owoców. Wiedza w tym zakresie będzie szeroko omawiana podczas II Międzynarodowej Konferencji Truskawkowo-Malinowej – Berry Forum 2025, które w dniach 26-27 listopada stanie się miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy ekspertami, doradcami, plantatorami oraz firmami handlowymi. Zachęcamy do wcześniejszej rejestracji na stronie www.berryforum.pl














