Na rynku borówki w wielu europejskich krajach widać dążenie w kierunku coraz lepszej jakości tych niebieskich jagód. Niektórzy eksperci w branży prognozują, że wraz z rosnącą podażą tych owoców na wielu rynkach, będzie on coraz podzielony na różne kategorie borówek. Jednocześnie widać, iż coraz więcej firm handlowych oraz sieci dąży do wprowadzania owoców w kategorii Premium. Muszą je cechować odpowiednia wielkość (18+), chrupkość i smak.  

Rynek oczekuje borówek lepszej jakości

Jak podkreśla Jędrzej Lubicz reprezentujący niemiecką firmę Frutania, oraz Frugalis Polska trend w kierunku kategorii Premium dla borówki  jest coraz bardziej widoczny m.in. w Niemczech. To również widać także w Polsce. Gdy tylko któraś sieć handlowa jako pierwsza zaczyna wprowadzać dany segment, inne sieci podążają za tym trendem. Z drugiej strony, jeśli pierwsza sieć handlowa wyrazi zainteresowanie i wprowadzi dany segment na półkę w sklepach, oferujemy produkty danego segment czy linii produktowej innym klientom – mówi Jędrzej Lubicz.

Oczywiście segment borówek lepszej jakości będzie wzrastał. Pomimo tego kategoria owoców standardowych nadal utrzyma swoje wolumeny jeśli chodzi o sprzedaż. Produkty te są bowiem powszechne, a z racji niższej ceny – popyt na nie jest wyższy. Należy się spodziewać wzrostu sprzedaży borówki w Europie na poziomie globalnym, również ze względu na stale rosnące rynki lokalne. Obserwujemy trendy wprowadzania większych formatów, większych punetek w wielu kategoriach owoców jagodowych. Spodziewamy się, że format 125g może mieć coraz mniejsze znaczenie w sezonie letnim, co już można zauważyć. Rynek będzie wymuszał wymianę odmian na takie o zdecydowanie lepszych parametrach jakościowych – podkreśla ekspert z Frutania.

Trend ten potwierdza również Ryszard Batolik z grupy San Lucar.  Konsumenci poszukują owoców smaczniejszych, z powtarzalną jakością. Są skłonni zapłacić wyższe ceny, aby cieszyć się jakością i smakiem. Produkcja i zapotrzebowanie na owoce tej klasy rośnie, co jest z pewnością dobra informacja dla całego sektora – podkreśla Ryszard Batolik.

Nowe rynki dla borówki są kluczowe

Poszukiwanie nowych rynków staje się niezmiernie ważne w perspektywie rosnącej podaży borówek. Produkcja borówki w Europie jest na wysokim poziomie, a nowe plantacje systematycznie wchodzą w okres dojrzałości produkcyjnej. Chłonność lokalnych rynków nie jest nieskończona. Możemy spotkać się ze zjawiskiem nadpodaży, które nieuchronnie prowadzi do spadku cen i, tym samym, spadku opłacalności. Ponadto, zawsze dobrą strategią jest dywersyfikacja odbiorców, o ile ma ona uzasadnienie ekonomiczne i nie prowadzi do zbytniego rozproszenia sprzedaży. Warto podejmować nowe wyzwania i zdobywać kolejne rynki – uważa Tomasz Czerniak z Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”.

Więcej na temat już niebawem na Międzynarodowej Konferencji Borówkowej 6 i 7 marca. Zapraszamy do uczestnictwa w tym najważniejszy wydarzeniu borówkowej branży. Podczas debaty poprowadzonej przez Dominikę Kozarzewską omawiane będą możliwości zwieszenia eksportu owoców borówki. Podstawą do tego musi być jednak produkcja owoców lepszej jakości. Takich które będą przydate do dalekiego eksportu jak też zgodnych z oczekiwaniami wymagających odbiorców. W trakcie pozostałych wykładów zaplanowanych na XIII Międzynarodową Konferencję Borówkową można się będzie dowiedzieć jak tego dokonać.






Poprzedni artykułWażny jubileusz dla jagodowego VIP Roomu
Następny artykułEkstrakty roślinne nowej generacji w uprawach jagodowych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj