Inicjatywy dla branży owocowo-warzywniczej

Eksperci Core Team obecni na spotkaniu




Do ważnego spotkania sektora owocowo-warzywniczego doszło 14 października, w miejscowości Mała Wieś pod Grójcem. Było ono płaszczyzną do przekazania informacji o dotychczasowych działaniach zespołu Core Team. Poinformowano na nim również o innych inicjatywach podejmowanych w celu ustabilizowania branż i stworzenia podwalin pod jej przyszły zrównoważony rozwój.

Jak dziś wygląda sektor owoców miękkich?

Postrzegany bywa różnie. „Dziki zachód” czy „wolna amerykanka” to tylko niektóre z określeń jakie przewijają się w rozmowach z plantatorami, przetwórcami czy przedstawicielami firm zaopatrujących ogrodników w środki produkcji. Niewątpliwie nie widać większego ładu. Stopień okontraktowania produkcji pozostawia bardzo wiele do życzenia. Nieustanne huśtawki cenowe gatunków takich jak choćby porzeczka czarna, maliny czy porzeczka czerwona dewastują te segmenty sektora owoców miękkich. Jest więc bardzo wiele do zrobienia w zakresie normalizacji rynku. M.in. o tym mówiono w trakcie wczorajszej konferencji.

Core Team

Ważną informację przekazał dr Witold Boguta, prezes KZGPOiW. Powołany do życia został 34 osobowy zespół ekspertów – Core Team. Nadrzędnym celem jaki stawiają sobie specjaliści jest sformułowanie długofalowej strategii rozwoju branży. W jego ramach wytyczono 9 obszarów aktywności w jakich toczyć będą się dalsze prace. Dwa z nich dedykowane są ściśle produkcji jabłek, pozostałe siedem odnosi się w mniejszym bądź większym stopniu do planowania, produkcji i sprzedaży owoców jagodowych. Czy uda się wreszcie nadać rynkowi owoców jagodowych bardziej cywilizowane zasady? Miejmy nadzieję, że deklaracje przedstawicieli Core Team-u wygłoszone w Małej Wsi doczekają się realizacji.

Szkolenia prze.twórców

W 2021 roku odbywały się spotkania z serii „Szkolenia prze.twórców”. Były to warsztaty dzięki którym plantatorzy, którzy już opanowali zagadnienia związane z produkcją owoców i ich przetwórstwem. Mogli również rozbudować kompetencje handlowe, m.in. storytelling i budowę marki w ogóle. Na spotkanie 14 października część z nich wygłosiła krótkie prezentacje dotyczące swej działalności. Są one prowadzone w różnych obszarach branży, przetwarzane są różne owoce. Wspólnym mianownikiem jest zaś to, że podmioty te już są obecne na rynku i odnoszą pierwsze sukcesy na nim.

Ile Polacy jedzą owoców?

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” to projekt realizowany w latach 2019-2021. Chęcią było określenie nie tylko poziomu spożycia produktów na bazie owoców i warzyw, ale także stereotypów i mitów jakie wokół nich narosły. Niespodziewanym czynnikiem była epidemia koronawirusa i jej wpływ na postrzeganie owoców i warzyw oraz ich społeczne postrzeganie jako sposobu na wspomożenie zdrowotności i odporności organizmu. Projekt badawczy finalnie ma na celu zmianę nawyków żywieniowych Polaków.

Szczegółowa relacja z konferencji w Małej Wsi znajdzie się w najbliższym wydaniu czasopisma „Jagodnik” („Jagodnik” 8/2021).







Poprzedni artykułBędziemy silni handlowo i produkcyjnie, albo zostaniemy w polu
Następny artykułCanadian Haskap Symposium

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj