Dzieje się w Polsce, a konkretnie w Lublinie. 3 lipca w Centrum Spotkań Kultur spotkał się borówkowy świat by podyskutować o przyszłości borówkowego rynku. Produkcja tych owoców na całym świecie stale rośnie, w przeciągu ostatnich kilku lat światowa produkcja borówek wzrosła dwukrotnie. Na borówkowej mapie świata pojawiają się cały czas nowi gracze. To stawia wiele nowych wzywań przed plantatorami borówki w wielu krajach.

International Blueberry Organization łączy plantatorów i podmyty związane z borówkowym biznesem z całego świata. Co dwa lata członkowie tej organizacji spotykają się w różnych krajach świata by podyskutować o borówkowym biznesie. Nie lada wyróżnieniem była możliwość organizacji tegorocznego szczytu właśnie w Polsce. Organizacji wydarzenia się podjęła się Fundacja Promocji Polskiej Borówki kierowana przez Dominikę Kozarzewską. Podczas inauguracji spotkania polscy plantatorzy zapoczątkowali sezon zbiorów 2023. Tradycyjnie już pierwszych borówek spróbowało dziecko plantatorów – tym razem był to Krzysztof Sosnowski (1,5 lat), wnuk plantatorów borówki z Siedlisk w gminie Kamionka w województwie lubelskim. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem i bardzo się cieszymy, że jesteśmy częścią tej społeczności. Nasz mały bohater jeszcze jest onieśmielony. Przede wszystkim jesteśmy dumni z Polski, z polskich producentów, z branży która tak prężnie się rozwija – mówi mama Krzysia, Marlena Sosnowska. – Uprawa borówki jest bardzo wymagająca, plantacja nigdy nie pozwala o sobie zapomnieć. Ale opieka nad nią daje plantatorom olbrzymią satysfakcję – mówi Marek Puszkarski, plantator borówki, dziadek Krzysztofa.

Bardzo cieszymy z możliwości organizacji tego wydarzenia w Polsce. Mamy nadzieję, że przez kilka dni spędzonych w Polsce dowiecie się i poznacie jak rosną i smakują borówki w naszym klimacie – mówiła Dominika Kozarzewska prezeska Fundacji Promocji Polskiej Borówki podczas oficjalnego rozpoczęcia IBO Summit 2023.

Peter McPherson przewodniczący IBO

W jednej z pierwszych sesji Cort Brazelton, szef IBO oraz Colin Fain przedstawili dane statystyczne dotyczące produkcji borówki za rok 2022. Widać rosnący trend zarówno w nasadzeniach i volumenu produkcji. Na całym świecie w 2022 borówka rosła na powierzchni 248 551 ha a produkcja w minionym roku wynosiła 1 860 000  ton. Duży wzrost nasadzeń w ostatnich latach zanotowany został na kontynencie europejskim, nowych plantacji przybyło też w Afryce. Generalnie w odniesieniu do 2022 roku zanotowano jednak spadek plonów. Średni plon z 1 ha wynosił bowiem 9,6 t/ha, co zbyło związane z mniejszymi zbiorami tych owoców w Meksyku, Hiszpanii czy Portugalii. Jest to niepokojący trend ponieważ dopiero przy plonie powyżej 10 t/ha mówić o opłacalności produkcji. Przedstawione dane statystyczne wskazują, że rynek borówki stał się bardzo konkurencyjny. Gdzie szukać szansy na rozwój? Przede wszystkim kluczowa staje się jakość dla konsumenta, która ma go zachęcać do kolejnych zakupów. Powinno nam zależeć nie na sprzedaży jednej punetki klientowi, ale by dzięki temu podczas kolejnych zakupów włożyło on ponownie borówki do swojego koszyka. To klient jest tu kluczowy, on będzie decydował o tym czy będziemy mieli dla kogo produkować borówki – mówił Cort Brazelton.

W trakcie dyskusji jakie odbywały się podczas pierwszego dnia IBO Summit 2023 wskazywano na wyzwania stoją przed borówkową branżą. Przede wszystkim w obliczu rosnących kosztów konieczne staje się przemodelowanie plantacji borówkowych. Należy się spodziewać rozwoju technologii kombajnowego zbioru borówki. Z tym związane będzie również ewolucja odmianowa. Już teraz dostępne są odmiany przydatne do kombajnowego zbioru owoców i na pewno będzie ich przybywać w najbliższym czasie.

Produkcja borówki najdynamiczniej rozwija się w krajach i regionach gdzie można uprawiać typu południowego z niskimi lub wręcz zerowymi wymaganiami co do liczby godzin chłodu. Takie odmiany zapewniają bardzo szybki zwrot nakładów inwestycyjnych. Pierwsze zbiory owoców można realizować już 6-8 miesięcy od posadzenia a plony w drugim roku uprawy wynoszą już 3-7 kg owoców z rośliny. W przypadku odmian północnego takie plony można osiągnąć dopiero w 5-6 roku uprawy. Pozytywnym trendem rynkowym jest dobra marka borówek. By ją rozwijać należy zapewnić bardzo dobra i wyrównaną jakość owoców przez cały okres podaży. Borówki muszą smakować konsumentom. Jeśli ktoś zje owoce niesmaczne i zrazi się do nich, zaprzestanie ich spożywania nawet na okres 6-8 tygodni. Jeśli produkt stale dostępny na półce sklepowej, klient traktuje go jako stałą kategorię w swoim menu. Motywujące dla konsumentów przy dokonywaniu zakupów są przede wszystkim: niepowtarzalność i wyjątkowy smak, dostępność kategorii premium, i pochodzenie naturalne (organiczne) – informował Soren Bjorn szef Driscolls Ameryka.

Zarząd IBO podziękował Dominice Kozarzewskiej za znakomitą organizację IBO Summit w Polsce

Szczyt IBA Summit 2023 odbywał się z udziałem wielu firm uczestniczących w roli sponsorów. Była zatem okazja do spotkania się z podmiotami, które oferują różne rozwiązania z zakresu technologii uprawy ale też przygotowania borówek do sprzedaży.

To tylko niektóre wątki poruszane podczas IBO Summit 2023. Wydarzenie to potrwa do 6 lipca, a oprócz części konferencyjnej będzie okazja do zwiedzenia polskich plantacji. Więcej o tym już niebawem w czasopiśmie Jagodnik. #KtoCzytaTenWie

IBO SUMMIT 2023




Poprzedni artykułCeny porzeczek i wielkość zbiorów  – co nas czeka?
Następny artykułCeny truskawek i malin na początku lipca (4.07.2023)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj