Fresh Market 2018 z danymi statystycznymi i opiniami specjalistów z branży

Kameralna konferencja odbywająca się przy okazji Fresh Market 2018


W dniu 27 września w podwarszawskim Ożarowie Mazowieckim odbyła się konferencja Fresh Market 2018. W jej trakcie odbywały się liczne spotkania podmiotów wytwarzających i handlujących żywnością głównie na świeżym rynku. Organizatorzy zorganizowali także wykłady i panele dyskusyjne. W ich trakcie specjaliści z branży prezentowali swe opinie i przewidywania dotyczące przyszłości sektora.

Rok 2018 rekordowy pod względem produkcji wielu owoców jagodowych

Dr hab. Bożena Nosecka poinformowała, że produkcja owoców jagodowych w 2018 roku była wysoka

Pierwszy z merytorycznych wykładów podczas tegorocznej edycji Fresh Market wygłosiła dr hab. Bożena Nosecka z IERiGŻ-PIB. Obfitował on w wiele interesujących liczb określających branżę owocowo warzywną w Polsce w ostatnich latach. Zawierał też pierwsze – szacunkowe – informacje dotyczącego 2018 roku. Z danych przytoczonych przez prelegentkę wynika, że produkcja wielu gatunków jagodowych była na niezwykle wysokim poziomie. Ceny płacone przez zakłady nie były jednak wysokie, a w niektórych przypadkach wręcz bardzo niskie, niższe niż w poprzednich sezonach. Wygląda więc na to, że lepiej sezon ułożył się dla tych, którzy swe plony zbywają na świeżym rynku.

Gatunek Szacunkowa wielkość plonów w 2018 r. (tys. t) Ceny za owoce przemysłowe (zł/kg)
Porzeczka czarna 160 0,65
Porzeczki kolorowe 40 2,20
Malina 130 2,35
Agrest 12 0,60
Aronia 58 0,50
Truskawka 195 4,40 / 3,00*
Borówka wysoka 23

*Odszypułkowane / z szypułką

Ciekawe panele dyskusyjne

Pierwszy z trzech paneli obfitował w dosadne wypowiedzi jego uczestników

Odbyły się także trzy panele dyskusyjne. Pierwszy z nich dotyczył rynku krajowego, drugi zagranicznego a trzeci roli opakowań w sprzedaży. Zwłaszcza w pierwszym z nich pojawiło się wiele ciekawych opinii. Jednym z uczestników dyskusji był Michał Kołodziejczak, szef Unii Warzywno-Ziemniaczanej. Uważa on, że przyszłość sprzedaży warzyw i owoców nie jest jasna. O cenach zadecydują czynniki, na które plantator częstokroć nie ma wpływu. Zbyt silna jego zdaniem na rynku jest pozycja sieci handlowych. Wykorzystują one często praktyki, które nie są jego zdaniem etyczne. Duzi operatorzy mają narzędzia dzięki którym mogą zbijać rynkowe stawki, a te wzrastają potem do satysfakcjonujących poziomów bardzo powoli. Zdaniem panelisty przekaz informacji też nie jest do końca uczciwy. Mówienie o tym, że rosyjskie embargo nie miało wpływu na eksport polskiej żywności jest oczywistą nieprawdą. Nie prawdą jest też wolny przepływ żywności na rynki unijne. Warunki rynkowe nie sprzyjają producentom żywności – mówił szef Unii Warzywno-Ziemniaczanej. Narzekał także na anonimowość producentów. Oferowane warzywa nie posiadają na ogół rozpoznawalnej marki. Konsumenci nie mają więc jak identyfikować się z konkretnym producentem, wracać po jego produkty.

Michał Kołodziejczak z Unii Warzywno-Ziemniaczanej chce by żywność była oznaczana krajem pochodzenia i jego flagą w widoczny sposób

Szeroka reprezentacja branży na Fresh Market 2018

W imprezie ogółem udział wzięło ok. 320 osób. Organizatorzy szacują, że do Ożarowa Mazowieckiego zjechali reprezentanci 240 firm z szeroko pojętej branży owocowo-warzywnej. Odbyło się wiele spotkań z przedstawicielami sieci handlowych, przeprowadzono mnóstwo owocnych rozmów na sali wykładowej i w kuluarach.

 







Poprzedni artykułRośnie eksport borówek z USA
Następny artykułJagodnik 7/2018 już w sprzedaży

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj