Dyrektor generalny MRiRW Bogusław Wijatyk spotkał się tuż przed Wielkanocą (27.03.) z ambasadorem Chin w Polsce Sun Linjiang. Omówione zostały najważniejsze sprawy z zakresu dwustronnej współpracy w sektorze rolno-spożywczym, w tym stan przygotowań do dwustronnych spotkań wysokiego szczebla planowanych w tym roku.
Stan relacji w dziedzinie rolnictwa
Bogusław Wijatyk zwrócił uwagę na potrzebę równoważenia polsko-chińskiego handlu i zwiększania eksportu. Polska wyeksportowała w ubiegłym roku żywność o wartości prawie 52 mld euro i ma znaczącą nadwyżkę w handlu rolno-spożywczym. Na tym tle uznajemy ostatnie wyniki eksportu do Chin za zdecydowanie poniżej naszego potencjału – stwierdził dyrektor. Wskazał jednocześnie, że podstawowym środkiem do tego celu jest znaczące poszerzenie dostępu do rynku chińskiego dla polskiej żywności. Liczymy w szczególności na zmianę podejścia strony chińskiej do tematu eksportu polskiego mięsa. Oczekujemy respektowania zasady regionalizacji w zakresie chorób zwierząt – dodał dyrektor Wijatyk. Podkreślił ponadto, że strona polska oczekuje sprawnego zakończenia ostatnich uzgodnień technicznych i rozpoczęcia w 2024 r. eksportu do Chin mięsa wołowego, owoców borówki oraz karm dla zwierząt domowych.
![](https://jagodnik.pl/wp-content/uploads/2024/04/61699e67-5e3e-46e1-aa1b-adba34b586b2-1024x683.jpg)
![](https://jagodnik.pl/wp-content/uploads/2024/04/06676397-e105-4add-b12d-86c3164b7c70-1024x683.jpg)
![](https://jagodnik.pl/wp-content/uploads/2024/04/72af9759-4f91-44e8-be25-d104a61bbe45-1024x683.jpg)
Ambasador Sun Linjiang stwierdził, że polska żywność cieszy się dużym uznaniem konsumentów chińskich ze względu na swoją jakość i smak. Zauważył, że rynek chiński jest chłonny i jest na nim miejsce dla kolejnych kategorii produktów rolno-spożywczych z Polski.
Wymiana handlowa artykułami rolno-spożywczymi
Chiny to ważny partner Polski w handlu rolno-spożywczym. W 2023 r. nasz eksport do tego kraju osiągnął wielkość 147,6 mln euro. Od kilku lat największym zainteresowaniem chińskich konsumentów cieszy się polskie mleko i produkty mleczne. Resort rolnictwa prowadzi na rynku ChRL liczne działania informacyjno-promocyjne. W roku 2024 polskie stoiska będą organizowane na targach Sial China w Szanghaju w maju oraz FOOD EXPO PRO w Hongkongu w sierpniu. Miejmy nadzieję, że zaprezentują się na nich podmioty organizujące eksport polskich borówek, a rynek Państwa Środka faktycznie się na nie otworzy.
Źródło: MRiRW