W ramach spotkań zorganizowanych przez Biuro Handlowe ProChile w Polsce 3 października pod hasłem „Smaki Chile” (czytaj również), odbyło się również seminarium poświęcone chilijskim borówkom. Gościem specjalnym był na nim prezes Chilijskiego Stowarzyszenia Borówkowego (Chilean Blueberry Committe – CBC) – Andres Armstrong.
Jak przypomniał Felipe Gajardo, dyrektor biura handlowego ProChile w Warszawie, jego podstawowym celem jest wspieranie działalności chilijskich eksporterów. Biuro w Polsce uruchomiono w 2010 roku, a jego zadaniem jest współpraca z polskimi importerami, nawiązywanie kontaktów biznesowych, wsparcie logistyczne i informacyjne dla chilijskich przedsiębiorców jak również inicjowania różnych spotkań i wydarzeń, mających na celu promowanie chilijskich produktów.
Podstawowym celem działającego od 2009 roku CBC, jest ułatwienie sprzedaży wyprodukowanych owoców borówki chilijskim eksporterom i producentom. Tym samym organizacja ta koordynuje 80% chilijskiego eksportu borówek. Można powiedzieć, że borówka to jest ostatnio bardzo gorący i ciekawy owoc dla sieci handlowych. Ciekawy – bo jest owoce o wybitnych walorach zdrowotnych, bardzo smaczny i łatwy w handlu. Po za tym na wielu rynkach owoce są prawie wcale, lub bardzo mało znane, co stwarza jeszcze duże możliwości sprzedaży – mówił A. Armstrong. Obecnie blisko 80% eksportu borówek z Chile kierowane jest do Stanów Zjednoczonych i Kanady, rozwijają się rynki w Europie (17%) i Azji (5%). W Europie największym odbiorcą chilijskich borówek jest Holandia (blisko 7500 ton w ostatnim sezonie), oraz Wielka Brytania (przeszło 6000 ton). Działania chilijskiego Stowarzyszenia skupione są też na pozyskiwaniu nowych rynków zbytu. W ostatnim sezonie takie działania prowadzono w Danii, gdzie dzięki kampanii promującej spożywanie borówki, udało się zwiększyć sprzedaż o 98% (do 123 ton). Bardzo ciekawym rynkiem jest też Azja, gdzie np. dzięki działaniom promocyjnym w Korei Południowej, już w pierwszym roku sprzedano 500 ton borówki. Od dwóch lata prowadzone są działania promocyjne w wybranych miastach Chin, co również przynosi już bardzo dobre efekty.
Rosnąca produkcja borówki w Chile i średni wzrost eksportu na poziomie 20-30% rocznie, stawia przed Chilijskim Stowarzyszeniem Borówkowym ciągłe wyzwania. Najważniejsze to ustandaryzowanie jakości owoców w całym okresie ich podaży, konieczne staje się dopracowanie techniki transportu owoców, które trafiają na odległe rynki. Najbliższe działania CBC będą się skupiać na umacnianiu pozycji chilijskich borówek na niektórych rynkach, ale też zdobywaniu kolejnych. Bardzo ważne jest pozyskiwanie rzetelnych informacji i przekazywanie ich eksporterom, tak by byli oni przygotowani do przyjęcia i zagospodarowania owoców jakie pojawią się na rynku. Ważne jest dbanie o jakość i bezpieczeństwo produkowanychÂÂÂ i kierowanych do handlu borówek, tak by klienci chętnie po nie wracali.
Więcej na temat promocji chilijskich borówek w wywiadzie z Andresem Armstrongiem w najbliższym numerze czasopisma „Jagodnik”.