Nowy właściciel, nowe produkty i optymistyczne spojrzenie w przyszłość – przyświecało spotkaniu prasowemu firmy Syngenta zorganizowanemu 22 lutego w Warszawie. W jego trakcie przedstawione zostały informacje o rynku środków ochrony roślin na świecie i w Polsce, nowości produktowe na najbliższy sezon jak również najważniejsze pozycje w ofercie odmian i produktów dla producentów warzyw.

Dobre perspektywy

Marek Łuczak, prezes zarządu Syngenta Polska
Marek Łuczak, prezes zarządu Syngenta Polska

Otwierając spotkanie Marek Łuczak – prezes zarządu Syngenta Polska poinformował, że trwa proces nabycia 100% akcji Syngenta przez ChemChina i jest to zarazem 3 w historii tak duża transakcja gotówkowa – wartość zakupu firmy Syngenta wynosi 43 mld $. By udało się to zrealizować musi być zgoda 67% udziałowców konieczna jest też pozytywna opinia organizacji antymonopolowych i amerykańskiej Komisji ds. inwestycji zagranicznych. Wstępne warunki mówią o utrzymaniu dotychczasowej struktury firmy, podstawowych kierunków działalności, utrzymaniu celów i strategii działania jakie do tej pory realizowała Syngenta. Chińska polityka jest dosyć przemyślana, o czym świadczyć mogą sukcesy wielu firm europejskich przejętych przez chiński biznes, doskonałym tego przykładem może być marka Volvo – mówił Marek Łuczak. Wyraził również nadzieję, że tym samym otworzy się dla produktów Syngenta rynek chiński, gdzie wartość rynku nasion i ś.o.r. szacowany jest na 10 mld $.

Sprzedaż globalna realizowana przez Syngenta w 2015 roku spadła o 11% (w $), ale lokalna sprzedaży (w walucie lokalnej) wzrosła o 1%. Był to efekt głównie niekorzystnych zjawisk pogodowych jakie wystąpiły w wielu regionach świata w ubiegłym roku. Wartość sprzedaży w 2015 roku wyniosła 13,4 mld $ (względem 15,1 mld $ w 2014 roku), a spadek ten związany był z niekorzystnym kursem dolara względem innych walut, które zanotowały znaczący spadek. W odniesieniu do środków ochrony w przypadku herbicydów selektywnych zanotowano 6% wzrost sprzedaży, podobnie fungicydów (+9%), podczas gdy sprzedaż herbicydów nieselektywnych oraz insektycydów spadła odpowiednio o 31% i 8%. Największą sprzedaż generują zawsze nowe produkty w odniesieniu do nich zanotowano 47% wzrost sprzedaży. Całościowo patrząc na udział Syngenty w globalnym rynku ś.o.r – w okresie od 2005 roku po znaczącym wzroście z 18% (2005 r.) do 21% (w 2011 r.) obecnie wynosi on 20%.

W nasionach w przeciwieństwie do ś.o.r. odnotowano wzrost sprzedaży nasion kukurydzy i soi o 4%, rzepaku i buraka cukrowego o 8%, a nasion warzyw o 5%. Ważne miejsce w Syngencie zajmuje dział nasion warzyw, który daje dość dobre profity, dlatego ma być dalej rozwijany, a nawet planowane jest wydzielenie tego segmentu firmy w niezależny podmiot.

W nawiązaniu do wyników jakie osiągaliśmy, do tego jaką mamy ofertę i jakie zainteresowanie budziła na rynku kapitałowym sprzedaż Syngenta – pozostają dla nas istotne trzy argumenty na przyszłość. To jest innowacyjność, która nas zawsze wyróżniała, konsolidacja biznesu w nasionach, oraz efektywność kosztowo-kapitałowa – podsumował swoje wystąpienie Marek Łuczak.

Dobra pozycja w środkach ochrony roślin

Dorota Mazurek, dyrektor marketingu Syngenta
Dorota Mazurek, dyrektor marketingu Syngenta

Adam Ciaś i Dorota Mazurek scharakteryzowali rynek środków ochrony w Polsce. W 2015 roku w uprawach zbóż, kukurydzy i rzepaku udział produktów Syngenty wynosił 20%, czyli tym samym utrzymała ona pozycję lidera. W uprawach sadowniczych zanotowano 14% spadek sprzedaży względem 2014 roku, co było wynikiem suchego roku i małej ilości opadów a tym samym mniejszego zużycia fungicydów w tej grupie roślin. W rynku sadowniczym Syngenta zajmuje 4 miejsce po BASF, Arysta i Bayer. W rynku warzyw zajmuje natomiast pierwsze miejsce w rynku środków ochrony roślin, co jest zasługą bogatego portfolio w tym nowego fungicydu Scorpion 325 SC obecnego na ryneku od dwóch latach.

Nowe produkty Syngenty na najbliższy sezon to Moddus Start (regulator wzrostu, polecany do stosowania w początkowym okresie wzrostu zbóż do fazy 30), Axial One 50 SC (herbicyd wzbogacony o flurasulam do stosowania w zbożach oprócz owsa). Ciekawostką jest też pierwsza pszenica wprowadzana na rynek przez Syngenta o nazwie Delawar, z kolei w rodzinie jęczmieni z serii Hyvido™ nowością jest kolejna odmiana hybrydowa – Mercurioo.

 





ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here