Organizowane w Berlinie corocznie targi Fruit Logistyca, to możliwość spotkania bardzo dużej liczy producentów np. owoców jagodowych z całego świata, a także firm oferujących do nich opakowania. Odwiedzając w tym roku te „truskawkowe” stoiska, jedne z polskich producentów truskawek, podsunął mi pomysł pokazania trendów w pakowaniu tych owoców oraz jak pięknie dzięki opakowaniom można wyeksponować wyeksponować te owoce, co czynię na jego prośbę. Czekam również na Państwa opinie, które z opakowań jest najciekawsze.
Opakowanie to jednak nie wszystko, wraz za nim musi iść wysoka jakość oferowanych produktów oraz powtarzalność oferowanych partii. Coraz więcej światowych odbiorców, a także funkcjonujących w kraju sieci handlowych zwraca uwagę również na bezpieczeństwo, które musi być poświadczone stosowanymi certyfikatami. Obowiązująca od tego roku Integrowana Ochrona Roślin w wielu przypadkach może okazać się niewystarczająca. Dlatego warto poważnie się zastanowić nad możliwością wdrożenia, w gospodarstwach planujących dostarczać owoce do sieci handlowych lub ich eksport, certyfikatu GlobalGAP. W roku dużej produkcji oferowanie atrakcyjnie zapakowanych owoców z certyfikatem może okazać się w wielu przypadkach kartą przetargową umożliwiającą opłacalną sprzedaż. Doskonale o tym wiedzą producencie truskawek z basenu Morza Śródziemnego, których owoce docierają praktycznie do wszystkich krajów europejskich. Firmy te bardzo często szczycą się posiadanym już nie tylko certyfikatem GlobalGAP, ale również wdrozonym na pakowniach systemem BRC. Cały czas poszukuje się również coraz to nowych odmian, które będą już nie tylko plenne, ale ich owoce będą bardzo smaczne.
[Best_Wordpress_Gallery id=196]
W przypadku opakowań dedykowanych dla truskawek ważne aby nie tylko były ładne i prkatyczne, ale również nadawały się do recyklingu, a w wielu z nich zastosowane rozwiązania pozwalają na łatwe schładzanie owoców, a przez to na mniejsze zużycie energii. Na znaczeniu zyskują również specjalne wkłady absorpcyjne.
Firma Agronom Berries z Zienek koło Parczewa, po raz pierwszy wystawiajaca się w Berlinie promowała głównie sadzonki truskawek. Jak informował Paweł Dąbrowski, właściciel tego przedsiębiorstwa, produkowane przez niego sadzonki truskawek sprzedawane są już praktycznie na całym świecie. Firma ta może poszczycić znaczącym udziałem jeśli chodzi o zaopatrywanie w sadzonki odmiany 'Camarosa’ rynku greckiego. Szacuje się, że polskie sadzonki mają tam conajmniej 40% udział jeśli chodzi o nasadzenia truskawek tej odmiany. Produkowana tam 'Camarosa’ cały czas z dużym powodzeniem eksportowana jest np. do Rosji. Fruit Logistyca, to bardzo ciekawe miejsce, gdzie możemy spotkać się z naszymi klientami z całego świata. Coraz więcej sadzonek sprzedajmy już do tak odległych krajów jak Indie, Tunezja czy Dubaj. Uczestnicząc w tych targach możemy również promować produkowane u nas owoce – rocznie w naszej firmie truskawki uprawiamy się na powierzchni często przekraczającej 100 ha, a zbierane owoce w 100% eksportujemy. Berlińskie targi to również możliwość spotkania hodowców lub właścicieli licencji wielu nowych, wprowadzanych na rynek odmian truskawek, a te są nam potrzebne jeśli chcemy umacniać swoją pozycję jako dostawca sadzonek do krajów południowej Europy – informował P. Dąbrowski. Okazuje się, że polskie truskawki mogą dobrze sprzedawać się nie tylko w Rosji, ale również w takich krajach jak Dubaj, gdzie mogą być eksportowane drogą lotniczą – warunkiem nie jest cena, ale bardzo wysoka jakość owoców.
Polskie truskawki oferowało jeszcze kilka obecnych na targach grup producenckich. Ten kierunek wydaje się być słusznym rozwiązaniem, który wielu grupom pozwala zwiększyć ofertę handlową i jeszcze lepiej wykorzystać posiadane obiekty logistyczne czy nawiązane już kontrakty handlowe – szczególnie jeśli chodzi o sprzedaż na Wschód czy do sieci handlowych. Może warto, aby osoby produkujące truksawki jeszcze przed rozpoczęciem sezonu nawiązały kontakty z tymi przedsiebiorstwami, przedstawiły swoją ofertę i spróbowały przygotować się do sprzedaży owoców. Już dziś, wraz z rozwojem produkcji deserowych odmian truskawek, coraz więcej osób uważa rozwój eksportu za jedyną możliwość zagospodarowania wszystkich produkowanych w Polsce truskawek po opłacalnych cenach.