Fundacja Promocji Polskiej Borówki powstała by rozwijać projekty edukacyjne przybliżające zdrowotne walory borówki i sukces branży, której udało się stworzyć modę na polską borówkę na świecie. Zespół Fundacji od 2 lat integruje plantatorów wokół edukacji pokazującej całoroczną pracę na plantacji i promocji daty rozpoczęcia sezonu w Polsce.
Fundacja Promocji Polskiej Borówki jest koordynatorem projektu „1 LIPCA – Dzień Polskiej Borówki”. Warsztaty dla dzieci przedszkolnych to przedsięwzięcie nowe. Dzięki nim dzieci poznają, jak wygląda praca na plantacji. Widzą różnicę między sadzonką, małym krzewem i dużym. Zadają sobie pytanie: czego potrzeba małym roślinom by urosły. Podlewają je konewką i obmyślają sposoby nawadniania. Chronią borówki przed dużym deszczem i gradem. Zabawa z wodą i kostkami lodu bardzo się im podoba. Daje wyobrażenie o trudach uprawy. W taki prosty sposób uczą się szacunku dla natury i dla pracy plantatorów.
– Obudowaliśmy borówki zabawą. I dzięki temu udało się stworzyć warsztaty, w czasie których dzieci poczuły bardzo szybko cele, na których zależało Fundacji. To, jak borówki rosną, ile to jest pracy, to że borówki wymagają troski i że daje to potem wielką, wielką satysfakcję – mówi Anna Kasprzyk, z Akademii Aktywnych i Kreatywnych.
Te warsztaty robią olbrzymie wrażenie, na samych dzieciach, na rodzicach, na kadrze. Dzieci miały szansę tutaj zasadzić borówki, podlewać je, chronić przed ulewą, przed gradem, tak że praktycznie wszystkie te warunki sobie odtworzyły. Jest to dla nich bardzo ciekawe, wiedzą, ile pracy jest z tym związanych i to jest na pewno wartościowa dla nich lekcja na przyszłość. Zdrowe słodycze istnieją. Borówka jest na to dobrym przykładem – mówi Sandra Stefaniak, z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
– Wykorzystujemy każdy moment, żeby nauczyć je czegoś o przyrodzie, żeby im przybliżyć to w jaki sposób rośliny rosną, w jaki sposób dojrzewają. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy współpracować z Fundacją – mówi Teresa Syguła z przedszkola „Domek Elfów” w Piasecznie, którego motto bardzo spodobało się plantatorom: „Pozwólmy dzieciom dorastać wśród przyrody”. Ta wiedza, którą dzieci zdobyły zaprocentuje w przyszłości. Każdy musi wiedzieć skąd pochodzi wartościowe jedzenie, w jaki sposób powinniśmy się odżywiać, jak dobrze jest odżywiać się zdrowo. Będziemy tę wiedzę przekazywać nie tylko dzieciom. Mamy nadzieje, że dzieci będą przekazywały je również swoim rodzicom, że będą na tym bazowały i w przyszłości przekażą swoim dzieciom. Bo czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci proszę Państwa – puentuje szefowa przedszkola.
Borówka to prawdziwa bomba witamin i składników mineralnych, która smakuje dzieciom, bo jest naturalnie słodka. Borówki łączy w sobie wyjątkowość smaku, kształtu i koloru. To przyciąga dzieci. Zaletą dla rodziców jest to, że borówki można jeść od razu, bez obróbki, obierania czy drenowania. Borówki nie plamią języka ani ubrań. Borówki pomagają kształtować zdrowe nawyki żywieniowe. To atrybuty oczywiste dla plantatorów, ale ciekawe dla rodziców – dodaje prowadząca warsztaty dla Fundacji, Joanna Pasowska-Serek z Akademii Aktywnych i Kreatywnych.
Dlaczego borówki tak smakują dzieciom?
– Borówka smakuje dzieciom przede wszystkim dlatego, że jest słodka i tu myślę, że to jest bardzo dobry pomysł na to, żeby dzieciom kształtować nawyki żywieniowe, że zdrowe słodycze istnieją. Borówka w połączeniu lub sama w sobie, jako po prostu drugie śniadanie. Borówki są dobre do trzymania, jeżeli dziecko je rękoma. Są dobrą alternatywą dla dropsów, słodyczy, to co rodzice niepotrzebnie dają dzieciom. To my mamy ogromny wpływ na kształtowanie nawyków u dzieci i powinniśmy zacząć od borówki a nie od czegoś słodkiego – rekomenduje dietetyk Anna Radowicka.
Warsztaty są inspiracja dla wszystkich, którzy uczestniczą w debacie o stanie świadomości i działaniach jakie warto podjąć by pomóc rodzicom kształtować dobre nawyki żywieniowe. Nie pierwszą w tym sezonie w wykonaniu plantatorów borówki. Przypomnijmy, że sezon otworzyła degustacja w wykonaniu 10 miesięcznego Stasia Pieńko, dla którego był to pierwszy borówkowy sezon w życiu.
– Warto wykorzystać sezon i promować wyjątkowe walory borówki. Ona może utorować drogę innym owocom. To co jemy ma duży wpływa na nasz stan zdrowia. A nawyki najlepiej kształtować w młodym wieku – komentuje Radowicka.
Materiał filmowy powstał dzięki Fundacji Promocji Polskiej Borówki we wrześniu 2017.
Dlaczego borówki smakują dzieciom?
Więcej informacji:
Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk
Fundacja Promocji Polskiej Borówki
03-761 Warszawa, ul. Jadowska 4
+48 606 717 271, dzienpolskiejborowki@gmail.com