W pierwszych sześciu miesiącach 2020 r. chiński import włoskich owoców i warzyw wzrósł o 74%. W zeszłym roku odnotowano wzrost o 20%. Jednak prawdą jest również, że zaledwie 1% eksportu do Chin pochodzi z Włoch. To dane pochodzące z debaty Chiny-Europa, która rozpoczęła się drugiego dnia Macfrut Digital (9 września).
„Nowy Jedwabny Szlak” dla owoców i warzyw
Renzo Piraccini, prezes Macfrut, otworzył Forum i opowiedział o „Nowym Jedwabnym Szlaku” dla sektora owoców i warzyw. Przytoczone liczby dowodzą, że rynek europejski ma ogromny potencjał do zaoferowania Chinom. Postawiliśmy sobie za cel stworzenie centrum logistycznego w północno-wschodnich Włoszech dla chińskich produktów rolno-spożywczych przeznaczonych na rynek europejski i przekształcenie platformy w centrum eksportu owoców i warzyw do Chin. To wielka szansa i musimy ją wykorzystać, jeśli mamy dalej rozwijać ten rynek owoców i warzyw, ponieważ 86% włoskich eksportowanych produktów jest przeznaczonych dla Europy. Odpowiednia infrastruktura jest niezbędna do osiągnięcia wyższego stopnia internacjonalizacji – mówił Włoch.
Jest przeciętnie, ale będzie lepiej
Liczby przedstawione przez Gianpaolo Bruno, dyrektora ICE-Agenzia China – Italian Foreign Trade Agency, przemawiają za koncepcją Piracciniego. Agencja pokłada pewne nadzieje w Macfrut Digital. W efekcie chińska delegacja jest faktycznie największa na wirtualnych targach. Partycypuje w niej 87 firm. Rynek chiński jest bardzo rozległy i zróżnicowany. Liczby robią wrażenie: w ubiegłym roku w Chinach wyprodukowano 195 milionów ton owoców i 200 milionów ton innych produktów ogrodniczych. Chiński import rośnie i jego wartość wynosi obecnie 13 miliardów dolarów. Korzystają na tym Włochy, które swoją sprzedaż do Państwa Środka zwiększyły o 20% co przełożyło się na dodatkowe przychody w wysokości 26 milionów dolarów w 2019 roku. Kraj z Półwyspu Apenińskiego zajmuje 23 miejsce w rankingu eksporterów owoców i warzyw do Chin, więc jest wciąż dużo potencjału na wzrost, o czym świadczą dane z pierwszych sześciu miesięcy 2020 r. W okresie tym zanotowano ogromny wzrost wynoszący 74,7% (import Chin wzrósł łącznie o 9% w tym samym czasie). Bilans handlowy między Włochami a Chinami jest nadal na korzyść Chin (+ 105 mln USD), jednak wartość wymiany handlowej zmierza w kierunku równowagi . Trwają prace nad podpisaniem nowych umów, aby poszerzyć gamę produktów, które Włosi będą do Chin eksportować.
Chińczycy otwarci na wspólne działania
Ma Hongtao, dyrektor generalny ATPC (Centrum Promocji Handlu Rolnego), organu promocyjnego chińskiego Ministerstwa Rolnictwa i Spraw Wsi, również skupił się na temacie Jedwabnego Szlaku. Chiny i Włochy mają długą historię handlu. Mamy nową misję: stworzyć nowy, nowoczesny Jedwabny Szlak jako pomost łączący dwa odległe kraje, a także Europę i Chiny, a działania w sektorze owocowo-warzywnym to świetny początek dla tego procesu. W 2019 roku Chiny wyeksportowały do UE ponad 1 mln ton owoców i warzyw, co stanowi 24% całkowitego eksportu produktów rolnych, w tym 136 tys. ton do Włoch. Czterysta lat temu włoski misjonarz Matteo Ricci udał się do Chin, gdzie przyczynił się do unowocześnienia technik produkcji i wprowadził nowe produkty. Pochowany w Pekinie był pionierem, który zasiał ziarno, które teraz przynosi owoce w nowych stosunkach między Chinami, Włochami i Europą w imię rolnictwa – kreśliła ramy historyczno-przyszłościowe współpracy włosko-chińskiej przedstawicielka strony chińskiej.
Unia Europejska także zainteresowana
Paolo De Castro, wiceprzewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego, mówił o znaczeniu stosunków włosko-chińskich. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi pracuje obecnie nad rozszerzeniem stosunków z Chinami i całą Azją Południowo-Wschodnią. Jeśli chodzi o stosunki z Chinami, kluczowe jest również dostosowanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności, aby zapewnić, że chińskie produkty przeznaczone dla naszych konsumentów będą spełniały te same standardy, co produkty europejskie na rynek chiński. Intensywniejszy dialog z Chinami oznacza więcej możliwości dla włoskich firm – mówił urzędnik.
Prezentacje chińskich firm i ich ofert, dalsze rozmowy
Przedostatnim akcentem debaty, która odbywała się przy okazji Macfrut Digital, były prezentacje ofertowe. Kilku chińskich producentów zabrało głos, aby przedstawić swoje firm i ich produkty. Głos zabierały takie osoby jak Elvis Lai – producent liczi, Xixi Li – producent świeżych gruszek, Anna Zhang, Yang Zong – producent pasty pomidorowej czy przedstawiciel firmy Aries, która oferuje cytryny. Następnie odbył się Okrągły Stół, moderowany przez Luigi Bianchi z Cesena Fiera. Udział w rozmowach wzięli Pino Calcagni, prezes grupy Besana, Andreą Raggi, Export Manager z or5ganizacji Canova i Francesco Zanoni, także Export Manager ale z Delfanti. Udziałem w wydarzeniu wzięło także trzech chińskich specjalistów z branży.
Źródło: International press office Macfrut