Kantar zapytał Polaków o to, które mniej znane owoce i warzywa, uprawiane w naszym kraju, chcieliby spróbować w tym roku? Gatunkiem najchętniej wskazywanym jest jagoda kamczacka. Chęć spróbowania „kamczatki” zadeklarowało 21% dorosłych Polaków, a to oznacza 6.784.358 osób. Wśród trzech najbardziej oczekiwanych owoców jagodowych znalazły się jeszcze minikiwi (14%) i rokitnik (11%). Aż 71% Polaków chciałoby spróbować któregoś z gatunków rzadziej uprawianych w Polsce.

Popularniejszymi superowocami są borówkitruskawkiporzeczkimalinyaronia i jej przetwory. Zainteresowanie spróbowaniem mniej znanych gatunków jest bardzo wysokie (71%). Poza jagodą kamczacką, badani deklarują również chęć spróbowania pigwy, morwy i minikiwi (14%). Rokitnika, kapustę chińską (pak choi) i derenia chciałoby spróbować 11% respondentów.

Na podobnym poziomie wymieniano też, należącą do rodziny kapustowanych, brukiew oraz podobny do pietruszki pasternak (9%). Wszystkie zyskują lub wracają do łask, za sprawą swoich wysokich wartości odżywczych.

Jagoda kamczacka – owoc wiecznej młodości

Świeże czy mrożone owoce jagody kamczackiej doskonale sprawdzają się w wypiekach i różnego rodzaju przetworach: dżemach, galaretkach, winach, nalewkach czy sokach. Jej głęboki burgundowy kolor uatrakcyjnia wygląd niejednej potrawy, deserów i lodów. Atutem kamczatki jest jej wyjątkowy, oryginalny smak. To nie jest owoc obok którego można przejść obojętnie. Osoby próbujące jagodę po raz pierwszy zaskoczone są wyrazistym i pełnym aromatu smakiem. Czy jagoda kamczacka to nowa borówka?

Nie dziwi nas wynik sondażu i fakt, że Polacy najchętniej chcieliby spróbować jagody kamczackiej. W Polsce to nowy, wciąż mało znany owoc, który kusi wczesną wiosną, po zimie, gdy jesteśmy spragnieni świeżości. Jej atrakcyjność wzmacniają walory prozdrowotne. Coraz większe zapotrzebowanie na zdrową żywność doskonale wpisuje jagodę kamczacką w XXI wiek. To owoc przyszłości – mówi Justyna Kusibab-Mruk, plantator i przetwórca jagody kamczackiej, Plantin. 

– W ciągu kilku lat kamczatka będzie tak popularna jak czarna porzeczka czy aronia. W tym roku, w czerwcu, znowu zaprosimy na plantacje w całej Polsce. Będzie możliwość poznania i samodzielnego zrywania świeżych owoców. Ale na jagodę kamczacką nie trzeba czekać do lata! Wielu plantatorów oferuje swoje owoce w formie przetworzonej. Mam soki NFC, konfitury, owoce liofilizowane czy wina, dostępne w sprzedaży przez cały rok – zachęca Andrzej Krupiński, Prezes Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej.

Polskie MiniKiwi

Wśród polskich superowoców na uwagę zwraca minikiwi. To mały kuzyn kiwi, bardzo podobny owoc, ale różniący się też dość zasadniczo. Minikiwi możemy jeść w całości ze skórką, nie musimy go obierać. To jego pierwsza duża zaleta. Owoc jest mały, czyli łatwy w spożyciu, jak wiele znanych owoców jagodowych. Największą zaletą tego owocu jest jego skład i właściwości prozdrowotne.

Wzrastające zainteresowanie owocami minikiwi bardzo nas cieszy. To efekt intensywnych działań promocyjnych wszystkich zaangażowanych we wdrażanie tych nowych owoców na polski rynek. Zarówno producentów jak i osób działających w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”. Ten wynik cieszy nas tym bardziej, że obserwujemy tu wyraźny trend wzrostowy. A biorąc pod uwagę fakt, że 5 lat temu owoce minikiwi były prawie w ogóle nieznane to można powiedzieć, że obecne wyniki są ogromnym sukcesem. Liczymy, że w niedługim czasie owoce polskiego minikiwi na dobre zagoszczą na stołach Polaków – mówi dr hab. Piotr Latocha, profesor nadzwyczajny SGGW.

Minikiwi czasem określane jest jako „baby kiwi” albo „polskie minikiwi”. Podobnie jak borówka (wysoka) nazywana jest często amerykańską. Minikiwi od 20 lat zyskuje na popularności i ma coraz więcej odmian. Za jego sukcesem stoi prof. Piotr Latocha i SGGW.

Rokitnik – złoty shot zdrowia 

Rokitnik to roślina lecznicza znana od starożytności. Chińskie przysłowie mówi: „jedz rokitnik, a krew twoja będzie uzdrowiona”. Sok z owoców rokitnika wspomaga dziś chemioterapie, a wyekstrahowany z nasion i miąższu olej rokitnika jest składnikiem suplementów i produktów funkcjonalnych. Polscy plantatorzy i naukowcy od 30 lat obserwują jego renesans.

Olej rokitnika jest coraz popularniejszym składnikiem kosmetyków: szamponów, balsamów, kremów i pomadek.

– Obecna w rokitniku dysmutoza ponadtlenkowa to najsilniejszy antyoksydant, główna broń komórek przed wolnymi rodnikami. To najsilniejsza antynowotworowa tarcza. Rokitnik zawiera jej czterokrotnie więcej niż żeń-szeń. Rokitnik ma np. dziesięciokrotnie więcej witaminy C niż cytryna i zachowuje ją w przetworach. Stąd jego piękny złoty kolor soków i dżemów – mówi prof. Stanisław Pluta z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.

Dereń jadalny

– Dereń jadalny zasługuje na szersze zainteresowanie ze strony plantatorów oraz działkowców. Owoce charakteryzują się zawartością cennych substancji bioaktywnych takich jak antocyjany, witaminy i irydoidy. Różnorodność wykorzystania owoców umożliwia urozmaicenie i poprawę zdrowotności współczesnej żywności. Produkty z derenia jadalnego takie jak soki, syropy, dżemy, nalewki, pestil oraz kandyz są innowacyjne, a przez to poszukiwane przez konsumentów. Zainteresowanie dereniem nie dziwi, ale bardzo cieszy – mówi dr hab. Iwona Szot, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie.

Polskie superowoce

– Rośnie konsumpcja owoców jagodowych i zainteresowanie młodymi gatunkami. Plantatorzy i przetwórcy jagody kamczackiej, minikiwi i rokitnika są bardzo zaangażowani w promocje i jest to ich wielki sukces. Jako Związek integrujemy środowisko. Wspólnie pracujemy nad tym by w już w kwietniu przyciągnąć do sklepów jak najwięcej Polaków i potem promować codzienną konsumpcję owoców jagodowych do listopada. Tak stworzyliśmy prawdziwą „jagodową sztafetę”. Wspólnie też promujemy jagodowe przetwory. Ich promocja ma charakter całoroczny – mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

W tym roku do 10 wcześniej już promowanych gatunków – truskawki, maliny, jeżyny, borówki, czarnej i czerwonej porzeczki, agrestu, aronii, jagody kamczackiej i minikiwi – dołączamy właśnie rokitnik. Serdecznie zapraszamy producentów i przetwórców do współpracy, do pokazania swoich gospodarstw, wiedzy i zaangażowania, niezbędnego by dostarczać konsumentom owoce najwyższej jakości – podsumowuje Witold Boguta, KZGPOiW. 

Kampanię „Czas na polskie superowoce! Edycja IV” zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z 7 branżowymi organizacji. Partnerami są Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej, Stowarzyszenie Plantatorów Minikiwi, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

Badanie nowych gatunków zrealizowała firma Kantar w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Sondaż zrealizowano w dniach 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI).

Źródło: Czas na polskie superowoce – komunikat prasowy







Poprzedni artykułSkuteczna metoda zwiększenia biologicznej ochrony
Następny artykułGroźne szkodniki na plantacjach jagodowych – nie przegap najlepszego terminu ich zwalczania!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj