Eksport peruwiańskiej borówki przekroczy 250 000 ton w tym sezonie/roku

Fragment stoiska narodowe Peru na targach Fruit Logistica 2022




Ponad 10 000 ton peruwiańskich borówek zostało wyeksportowanych od początku bieżącego sezonu zbioru tych owoców w marcu 2022 roku, co jest zgodne z przewidywaniami Proarándanos. Luis Miguel Vegas, który jest menedżerem Proarándanos, powiedział: „jeśli zostanie utrzymany ten trend, szacuje się, że do końca tego sezonu eksport borówki z Peru przekroczy 250 000 ton”. W sezonie 2021-22 Peru wyeksportowało 219 706 ton.

Do końca lipca głównym kierunkiem eksportu borówek z Peru były Chiny, a tuż za nimi Stany Zjednoczone reprezentujące odpowiednio 37% i 34% eksportu. Europa odpowiadała za 13% eksportu, Wielka Brytania za 9%, a inne miejsca docelowe za 8%. W sumie około 92% eksportu tych owoców wysyłano drogą morską, a 8% drogą lotniczą. Owoce z upraw ekologicznych stanowiły 9,2% całego eksportu.

Obecnie pod uprawę borówki użytkowane jest 18 tys. ha. La Libertad jest najbardziej produktywnym regionem, mającym największy udział w eksporcie (do tej pory 57%), następnie Lambayeque (26%), Ancash (11%), Ica (3%), Lima (2%), Piura (1%) i Moquegua (0,3%).

Ponadto branża borówkowa w Peru tworzy miejsca pracy dla lokalnych społeczności. W sezonie 2021-22 stworzono 120 000 bezpośrednich miejsc pracy na obszarach wiejskich. Przewiduje się, że w tym sezonie osób zatrudnionych w borówkowym biznesie będzie jeszcze więcej. W tym sektorze 52% prac wykonują kobiety w wieku od 26 do 30 lat – wskazał Vegas.

Główne wyzwania, przed którymi stoją eksporterzy, dotyczą logistyki i kosztów importu niezbędnych środków produkcji rolnej. Wysokie koszty frachtu morskiego i importu (np. nawozów) obniżają marże zysku. Na statkach też brakuje miejsca, więc trudno wywieźć owoce w najlepszych warunkach.

Kolejnym dużym wyzwaniem stojącym przed Peru jest wzrost popytu, co oznacza, że praca nad kampaniami konsumenckimi na różnych rynkach jest niezbędna. Większa różnorodność podaży powinna iść w parze z większym popytem, zasugerował Vegas.

Dlatego kluczem jest uzyskanie dostępu do nowych rynków. Działania promocyjne, handlowe i sanitarne umożliwiły otwarcie Tajwanu jako rynku w 2020 roku. W zeszłym roku dostęp uzyskały Indie i Malezja, a w tym roku Izrael.

Inne rynki, takie jak Indonezja, Korea Południowa, Wietnam, Japonia, Nowa Zelandia i Ekwador, są obecnie w trakcie otwierania. „Mamy szczęście, że borówki są bardzo zdrowe, a ludzie coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest zdrowe odżywianie. To napawa optymizmem na przyszłość” – podsumował Vegas.

Szacuje się, że 90% borówek zostanie wyeksportowanych między sierpniem a grudniem, a 50% między wrześniem a październikiem br.

Źródło: Freshfruitportal.com (opracował dr hab. Stanisław Pluta, prof. IO)







Poprzedni artykułPlantacje borówki na finiszu zbiorów. Jak o nie zadbać?
Następny artykułMaliny w trakcie owocowania. Jak je nawozić?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj