Chile promuje w Polsce kiwi



Chile niewielki kraj, rozciągając się na przestrzeni 4300 km, posiada prawie wszystkie strefy klimatyczne. Panują tam jednocześnie świetne warunki do uprawy wielu gatunków roślin, przez co kraj ten w krótkim czasie stał się potężnym eksporterem świeżych i przetworzonych owoców. Obecnie są one eksportowane do około 100 krajów świata, o czym mówiono na spotkaniu zorganizowanym 10 września w podwarszawskich Broniszach. W spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy Biura Handlowego Pro Chile w Polsce, uczestniczyli przedstawiciele dwóch chilijskich organizacji producenckich: Christian Carvajal, dyrektor marketingu Stowarzyszenia Eksporterów Owoców (ASOEX) oraz Carlos Cruzat, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Kiwi. Na wstępie Felipe Gajardo – dyrektor Biura Handlowego ProChile (organizacji odpowiedzialnej za promocję eksportu towarów i usług Chile w Polsce), przypomniał że większość (około 80%) świeżych owoców z Chile przeznaczane jest na eksport. Z tego względu kraj ten pozostaje aktywnym uczestnikiem wielu rynków, ciągle zresztą poszukując nowych kierunków sprzedaży swoich produktów. To właśnie z tego kraju pochodzą dobrze znane w wielu krajach jabłka, gruszki, cytryny, mandarynki, pomarańcze, kiwi, brzoskwinie, nektarynki, maliny i truskawki, oferowane w okresach kiedy ich produkcja nie jest możliwa w innych krajach (m.in. w Europie). Obecnie Chile eksportuje rocznie około 2,6 mln owoców. Ważnym rynkiem zbytu wielu produktów dla Chile jest też Polska, oraz inne kraje europejskie. Chcielibyśmy być stałym dostawcą owoców na dotychczasowe rynki USA, Europy ale również zdobywać nowe – podkreślał Christian Carvajal.

Christian Carvajal, dyrektor marketingu Stowarzyszenia Eksporterów Owoców

Dlatego cały czas podnoszone są standardy produkcji, poszukuje się nowych rozwiązań pozwalających na szybki i bezpieczny transport i sprawną logistykę chilijskich produktów w tym świeżych owoców. Jednym z nich jest kiwi produkowane w Chile na przestrzeni 600 km, i powierzchni 11 500 ha. Jak informował Carlos Cruzat główną odmianą w produkcji jest Hayward, ale coraz więcej sadzi się nowych odmian o złotej skórce (np. Jingold, Kiwi Kiss, Enza Gold) i zielonej ( np. Summer Kiwi, Green Light). 5 lat temu powstała w Chile organizacja Chilean Kiwifruit Committee, która obecnie skupia 650 producentów kiwi (prowadzących produkcję na 8500 ha) i 44 eksporterów, reprezentując tym samym 80% chilijskiego eksportu kiwi. Mając możliwość oferowania świeżych owoców kiwi od marca do listopada, Chile stało się największym eksporterem tych owoców na świecie. Rocznie kraj tej opuszcza ponad 200 tys. ton tych owoców. Blisko połowa trafia do Europy, 20% do południowej Ameryki, 17 % do USA, 9% do Azji a 4 % do krajów Bliskiego Wschodu.

Carlos Cruzat, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Kiwi

Ważnym rynkiem zbytu dla owoców kiwi z Chile jest też Polska, gdzie w ocenie Carlos Cruzat, kiwi jest ciągle owocem mało znanym i niedocenianym. Po części dzieje się tak dlatego, że w Polsce oferuje się do sprzedaży kiwi złej jakości, za wcześnie zbierane, niedojrzałe i nie mające odpowiedniego smaku. Dobre kiwi powinno być sprzedawane w stadium gotowym do konsumpcji, mieć delikatny, soczysty i słodki miąższ. Takie owoce chcemy właśnie dostarczać do Polski – mówił Carlos Cruzat. Przypomniał też, że owoce kiwi mają nie tylko walory smakowe ale również wiele cech prozdrowotnych. Zawierają dużo witaminy C (jeden owoc ma 2 razy więcej wit. C niż pomarańcza), duża wapnia i potasu, są przy tym niskokaloryczne. Ważne jest jednak by na rynek trafiały produkty dobrej jakości, po które klienci będą sięgać i chętnie do nich wracać. Naszym zadaniem jest teraz stworzenie odpowiedniego standardu dla owoców kiwi, tak by te dostarczane z naszego kraju miały porównywalne parametry, smak i jakość kojarzone z dobrym chilijskim kiwi – podkreślała przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Kiwi. Pomóc ma w tym m.in. odpowiednia promocja, i takie działania przed zbliżającym się nowym sezonem na chilijskie kiwi, mają być prowadzone również w Polsce.

Przedstawiciele Pro Chile w Polsce i goście biorący udział w spotkaniu w Broniszach
altProChile jest instytucją podległą Ministerstwu Spraw Zagranicznych Chile odpowiedzialną za promowanie eksportu towarów i usług oraz zachęcanie do inwestycji i turystyki w Chile. Posiada sieć ponad 50 biur handlowych na całym świecie, także w Polsce i 15 biur regionalnych na terenie całego kraju. ProChile tworzą zespoły specjalistów, którzy przyczyniają się do pozycjonowania atrybutów Chile na rynkach międzynarodowych. ProChile dostarcza także najbardziej aktualne informacje i różnorodne narzędzia eksporterom w celu lepszego zarządzania ich przedsiębiorstwem za granicą.

Polski oddział Biura Handlowego ProChile mieści się w siedzibie Ambasady tego kraju w Warszawie. Został otwarty w 2010 roku. ProChile współpracuje z polskimi importerami: wykrywa możliwości biznesowe, przekazuje kontakty do chilijskich dostawców, wspiera logistycznie, organizuje misje handlowe i wydarzenia umożliwiające bezpośrednie spotkania z chilijskimi partnerami.







Poprzedni artykułTunele i rusztowania dla malin
Następny artykułTruskawkowe doświadczenia z Holandii

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj