Plantatorzy i kucharze pokazują, jak zmienia się polska kuchnia. Jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Współpraca została zainaugurowana w Berlinie na „najzdrowszych targach świata” (6-8 lutego 2019). Tak nazywana jest Fruit Logistica – coroczne globalne spotkanie producentów owoców i warzyw. Inicjatorem kulinarnej promocji jest Polish Berry Cooperative – największe w Europie zrzeszenie grup producentów borówki. Prezentacje wsparli znakomici kucharze, Michał Czekajło oraz Mikołaj Rey, finaliści TopChef i MasterChef.

Polska kuchnia dynamicznie się zmienia. Kulinaria stały się naszą atrakcją turystyczną. Kraków został niedawno Europejską Stolicą Kultury Gastronomicznej 2019. Otrzymał to wyróżnienie od Europejskiej Akademii Gastronomicznej jako pierwsze miasto w Europie.

– Kucharze szybko się uczą, poznają polskie produkty, często poznają ich producentów. Wtedy następuje przełom. Zyskują świadomość produktu, smaku, lepiej czują technikę, metody obróbki. Wtedy kucharze we wspaniały sposób odchudzają kuchnię. W Polsce wszystko staje się lżejsze. Polska  kuchnia idzie w tę stronę – mówi Mikołaj Rey, ekspert kulinarny, uczestnik pierwszej polskiej edycji MasterChef i zwycięzca specjalnej edycji MasterChef „Najlepsi”.

Współpraca kucharzy i producentów

– Młodzi kucharze wchodząc do zawodu przez lata bazowali tylko na zagranicznych przepisach i produktach. Mijał czas, zanim powrócili do tradycyjnych owoców i warzyw. Dziś się to zmienia. Idziemy naprawdę w dobrą stronę – potwierdza Michał Czekajło, współtwórca Food Think Tank, Szef Kuchni Browaru Stu Mostów z prestiżową Czapką przewodnika Gault&Millau, finalista TopChef, jeden z najbardziej nieszablonowych kucharzy młodego pokolenia.

Walory polskiej kuchni na stoisku PBC prezentowali znakomici kucharze, Michał Czekajło oraz Mikołaj Rey

– Kuchnia jest taka, jak się o niej mówi. Dlatego warto odejść od stereotypu, że kuchnię mamy ciężką, tradycyjną, tłustą, generalnie zdominowaną przez mięso. Pokazujemy, że polskie owoce są smaczne i że mogą być wykorzystywane w kuchni na wiele sposobów. Nasza kuchnia idzie w dobrym kierunku. Jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Jako producenci, mamy tu ważną rolę do odegrania – mówi Dorota Zęgota, Prezes Podkarpackiej Grupy Producentów Borówki ELLIOT, członka Polish Berry Cooperative.

Na całym świecie rośnie świadomość zdrowotnej roli owoców, w tym borówek. Globalna sprzedaż owoców jagodowych rośnie w tempie ponad 6% rocznie. W UE ten wzrost jest nawet wyższy i wynosi 8% rocznie. Globalnie sprzedaż owoców jagodowych uzyskuje już większe wartości niż jabłek. Polska jest znaczącym producentem owoców i warzyw, europejskim liderem w ich eksporcie. Borówka jest już drugim pod względem wartości eksportu polskim owocem. Jej popularność rośnie również w Polsce.

Borówki wizytówką zdrowej kuchni

Furorę robi nasz borówkowy lunch – lekki i bardzo polski. Jogurt, frużelina z borówek, kruszonka z chleba żytniego. A w Berlinie kluski leniwe z borówkami. Danie, które przywołuje czasy dzieciństwa. Danie proste, tradycyjne i lżejsze poprzez dodanie owoców. Całość uzupełniły borówkowe lizaki, pomyślane jako smaczny prezent dla dzieci, których rodzice pojechali na targi – powiedziała Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członka PBC.

Współpraca procentuje prezentacją walorów polskich borówek

Borówki są prawdziwą wizytówką Polski. Na całym świecie dobrze budują markę Polska Smakuje. Produkują je ludzie z pasją. Polska ma też dobry klimat, połączenie chłodnych nocy i bardzo ciepłych dni sprzyja uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości. Nadaje on polskim borówkom wyjątkowy smak. Czasem trudny do osiągnięcia na południu Europy. Zdaniem wielu, to najsmaczniejsze borówki na świecie – puentował Mikołaj Rey, kulinarny ekspert, potomek Mikołaja Reja – ojca literatury polskiej. Najbardziej znany kucharz wśród arystokratów i arystokrata wśród kucharzy. Urodzony we Francji, ale wielki „polski entuzjasta”.

Słodkie podarunki przygotowane dla gości PBC

Borówki produkujemy w Polsce w delikatesowej jakości. Zbieramy je ręcznie i co najważniejsze – schładzamy w standardzie 30 minut. Tak szybko schłodzone dłużej zachowują smak i walory świeżo zebranych owoców – powiedział zgromadzonym gościom Mateusz Pilch, reprezentujący BerryGroup, członka Polish Berry Cooperative.

Targi w Berlinie

Polscy producenci borówki, kolejny rok z rzędu, są w Berlinie najliczniejszą grupą narodową. Fruit Logistica to największe na świece targi branży owocowo-warzywnej. Odbywają się co roku na początku lutego. Umożliwiają spotkanie specjalistów zajmujących się produkcją i dystrybucją. Targi gromadzą importerów o globalnym zasięgu. Liczbę uczestników szacuje się w tym roku na 80 tys. osób z ponad 125 krajów.

Promocja na targach buduje wizerunek Polski jako producenta i jako partnera handlowego. Przypomnijmy, że smakiem polskich borówek cieszą się już konsumenci w 30 krajach na 4 kontynentach.







Poprzedni artykułUPL finalizuje przejęcie Arysta LifeScience i ogłasza nowy kierunek rozwoju – OpenAg
Następny artykułCięcie borówki na Konferencji Borówkowej – odmładzanie krzewów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj