Wina, nalewki i destylaty z owoców jagodowych to produkty z wielkim potencjałem. Ich produkcja dla wielu osób związanych z branżą jagodową może być nową drogą w poszukiwaniu biznesowego modelu prowadzenia gospodarstwa. Mogli się o tym przekonać uczestnicy pierwszych warsztatów „Berry Fest” odbywających się 3 października w Pałacu Mała Wieś w Belsku Dużym k. Warszawy.
Perspektywy
Berry Fest został podzielony na dwie części. W pierwszej Zbigniew Kmieć, ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców do spraw rolnictwa i produkcji spożywczej omówił rynek win jagodowych, a także związane z nim zagadnienia prawne, ekonomiczne i marketingowe. W jego ocenie rynek alkoholi z owoców jagodowych to doskonała możliwość lepszego zarabiania na produkowanych w gospodarstwie owocach. Ich produkcji sprzyja nowa ustawa winiarska, która złagodziła wymagania stawiane produkcji winiarskiej, dostosowując ją już w znacznym stopniu do oczekiwań producentów. Oczywiście ustawa ta nie jest jeszcze doskonała, ale już w pewnej części dostosowana do oczekiwań producentów win owocowych. Oczywiście wiele jest do zrobienia w np. w procesie banderolowania win – mówił Z. Kmieć. W ocenie specjalisty oprócz powszechnie znanych trunków owocowych warto poszukiwać nowych trendów lub produktów alkoholowych, które pozwolą poszerzać ofertę handlową produktów alkoholowych z win owocowych. Jednym z takich sektorów mogą być wysokiej jakości destylaty owocowe.
Niezwykle ciekawie o tym jak produkować wino, je promować i tworzyć markę wina oraz czym kierować się w budowaniu wizerunku swojej winnicy i oferowanych trunków mówił niezwykle ciekawie Marcin Bańceroski reprezentujący markę DiWine. Bardzo ważne jest świadome budowanie marki i oferowanie produktów nie tylko najwyższej jakości, ale takich które dla wielu odbiorców związane są z ich pozytywnymi emocjami. Takimi mogą być lub dla wielu już są polskie wina jagodowe jak np. wino z czerwonej lub białej porzeczki lub ich połączenie, które doskonale udało się właścicielom marki DiWine. Ważny jest również wybór odpowiednich opakowań i ich oznakowanie. Niezwykle ważną rolę w tym wszystkim odgrywa aktywna promocja, a wręcz personalizacja wina i promocja tych działań w mediach społecznościowych. To wszystko ma pomóc w budowaniu świadomości konsumentów i pozwolić dokonywać im właściwych wyborów.
7 nalewek
Następnie Z. Kmieć wspólnie z Łukaszem Klesykiem, ekspertem smaku i alkoholi mocnych, dziennikarzem i redaktorem kulinarnym i alkoholowym wprowadzili uczestników w smak polskich nalewek owocowych i możliwościach łączenia ich z różnymi smakami. Była to doskonała lekcja tego jak w troszkę inny sposób pokazywać i częstować gości nalewkami produkowanymi z różnych owoców. W trakcie tej prezentacji uczestnicy Berry Fest mieli możliwość degustacji 7 nalewek – dereń, agrest, malina, porzeczka, truskawka, jeżyna i rokitnik. Prowadzący wyjaśnili zasady dobierania alkoholu do potraw oraz ustalania kolejności serwowanych alkoholi. Niektóre z propozycji były nietuzinkowe, dla wielu odkrywcze, więcej o tym już wkrótce przeczytacie na naszych łamach.
Degustacja
Ważnym elementem wydarzenia była degustacja zgłoszonych do konkursu win, nalewek i destylatów owocowych. Jury konkursu tworzyli Łukasz Klesyk, Zbigniew Kmieć, Katarzyna Puk oraz Mikołaj Rey. W trakcie degustacji osoby, które zgłosiły produkty do konkursu miały możliwość przedstawienia i opowiedzenia o swojej pasji i owocach, z jakich produkują różne alkohole owocowe. Następnie wszystkie zgłoszone do konkursu alkohole owocowe były profesjonalnie omówione przed specjalistów zasiadających w jury konkursu. Więcej o tym, które wina i dlaczego zostały najlepiej ocenione i jaki mają szansę na stałą pozycję na rynku w kolejnej części relacji z Berry Fest.
Nagrody
Oczekiwaną przed wszystkich częścią Berry Fest było wręczenie Medali i przyznania Grand Prix Berry Fest 2023 w dwóch kategoriach „profesjonalna” i „domowa”.
Grand Prix Berry Fest 2023 wśród producentów profesjonalnych – wino z czerwonej porzeczki półwytrawne – DiWine, Beata Iwańczyk i Marcin Bańcerowski
Grand Prix Berry Gest 2023 wśród alkoholi domowych – nalewka z polskiego minikiwi – Natalia i Karol Krześniak
Medale złote otrzymali:
Nalewka z polskiego minikiwi – Natalia i Karol Krześniak
Geist z jeżyn – Krzysztof Kaczor
Nalewka z maliny – Mariusz Trzeciak
Wino z czerwonej porzeczki półwytrawne – DiWine, Beata Iwańczyk Marcin Bańcerowski
Nalewka z derenia – Paweł Krawiec
Nalewka z agrestu – Nalewkarnia Longinus, Rafał Dziliński
Medale srebrne otrzymali:
Wino wytrawne z jagody kamczackiej – Mariusz Sielach
Nalewka z pigwowca – Paweł Krawiec
Wino wytrawne z borówki wysokiej – Krzysztof Kaczor
Nalewka z jagody kamczackiej – Andrzej Krupiński
Nalewka z żurawiny z etykietą Fieldstone a Family Farm – autor Anna Burdzy
Nalewka z jagody kamczackiej – Andrzej Krupiński
Medale brązowe otrzymali:
Wino z jagody kamczackiej półsłodkie – DiWine, Beata Iwańczyk Marcin Bańcerowski
Wino z czarnej porzeczki słodkie – Krzysztof Kaczor
Nalewka z derenia – Nalewkarnia Longinus, Rafał Dziliński
Nalewka z aronii – Mariusz Trzeciak
Wino z czarnej porzeczki półsłodka – DiWine, Beata Iwańczyk Marcin Bańcerowski