8 grudnia podczas 8 Gali Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wyróżniono inicjatywy i przedsiębiorców, którzy realnie odpowiadają na wyzwania współczesnego świata. Wśród nagrodzonych znalazła się spółka Dr. Berry, doceniona za nowatorskie projekty łączące edukację, zdrowe żywienie, profilaktykę zdrowotną oraz rozwój kompetencji przyszłości poprzez kontakt z naturą i ogrodnictwo jagodowe.
Eksperci przytaczani w ostatnim raporcie „Newsweeka” wskazują, że współczesny człowiek nie jest ewolucyjnie przygotowany do tempa, presji i nadmiaru bodźców dzisiejszej rzeczywistości. Izolacja społeczna, wzrost korzystania z urządzeń cyfrowych, informacyjny szum, spadek aktywności fizycznej i poczucie zagrożenia prowadzą do gwałtownego wzrostu zaburzeń psychicznych – szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Ogrodnictwo, natura i praca z roślinami stają się odpowiedzią na te problemy.
Edukacja, zdrowie i kompetencje przyszłości
Badania jednoznacznie potwierdzają, że kontakt z roślinami obniża poziom stresu, poprawia koncentrację, wspiera odporność psychiczną i wycisza układ nerwowy. Programy Dr. Berry – realizowane w szkołach, gminach i społecznościach lokalnych – wykorzystują ten mechanizm w sposób praktyczny i dostępny.
Poprzez takie działania budujemy kompetencje przyszłych pokoleń: odpowiedzialność, uważność, sprawczość i umiejętność współpracy. Te wartości rozwijają się naturalnie podczas pracy z roślinami i w bezpośrednim kontakcie z naturą – podkreśla dr Agnieszka Orzeł, autorka i współautorka 28 polskich odmian malin i jeżyn:
Programy Dr. Berry mają również silny wymiar prozdrowotny. Kształtowane są zdrowe nawyki żywieniowe oparte na regularnym spożyciu owoców jagodowych i świadomości ich wyjątkowych właściwości. Ważnym elementem jest także edukacja ekologiczna – m.in. umiejętność oszczędzania wody, o czym przypomina zestaw HydroBerry – maliny na balkony, oraz nawożenie i ochrona roślin metodami bliskimi naturze. Według danych Kantar 4% Polaków uprawia rośliny użytkowe na balkonie. Dlaczego nie miały by to być owoce jagodowe?
W czasach, gdy dzieci spędzają ponad 6 godzin dziennie przed ekranami, a dorośli żyją w ciągłym biegu, proponowane aktywności – sadzenie, pielęgnacja i obserwacja roślin w cyklu sezonowym – przywracają równowagę, uczą cierpliwości i uważności.




Edukacja jagodowa – inwestycja w przyszłość
Owoce jagodowe są jedną z najcenniejszych grup żywności o udowodnionym działaniu prozdrowotnym. Projekty Dr. Berry – od szkolnych ogródków, przez warsztaty i ogrody terapeutyczne, po rodzinne programy edukacyjne – rozwijają świadomość żywieniową w sposób praktyczny i angażujący. Dzieci widzą, skąd bierze się jedzenie, rozumieją cykl rozwojowy roślin, a następnie samodzielnie zbierają maliny i jeżyny, które trafiają na ich talerze.
Wspólnota i integracja międzypokoleniowa
Jednym z najbardziej docenionych przez kapitułę PARP elementów projektów Dr. Berry jest ich wpływ na budowanie wspólnoty. Współczesne społeczeństwo zmaga się z narastającą samotnością i zanikiem więzi międzypokoleniowych.
Ogrody jagodowe Dr. Berry – w ramach programów Narodowy Program Jagodowej Edukacji, Malinowe Szczytyczy ogrodów terapeutycznych – stają się przestrzenią współpracy dzieci, rodziców, seniorów, nauczycieli i lokalnych partnerów. Po raz pierwszy Spółka wraz z fundacją Bieg Rolnika oraz firmami partnerskimi w 2026 roku zorganizuje w Juraszowej (gmina Podegrodzie) Bieg po malinę. Dlatego już dziś zapraszamy wszystkich fanów kolorowych malin na bieg i degustację najlepszych polskich odmian już 13 września. Wkrótce przekażemy więcej informacji na ten temat.
Wspólne sadzenie, pielęgnacja roślin, warsztaty w terenie i zbioru owoców budują więzi i poczucie sprawczości. To właśnie za ten realny wpływ społeczny projekty Dr.Berry zostały wyróżnione podczas 8 Gali PARP.
Innowacyjność – fundament rozwoju sektora jagodowego
Dr. Berry to również innowacyjne podejście do technologii i edukacji. Działania spółki obejmują:
- rozwój nowych odmian malin i jeżyn oparty na 25-letnim doświadczeniu hodowlanym dr Agnieszki Orzeł,
- rozwój Narodowego Programu Jagodowej Edukacji,
- projekty miejskiego ogrodnictwa (m.in. HydroBerry- maliny na balkony),
- łączenie ogrodnictwa z profilaktyką zdrowia i dobrostanem psychicznym.
W gminach Podegrodzie i Chełmiec oraz w Zespole Szkół Akademickich im. Bolesława Chrobrego w Nowym Sączu, który jest liderem akademickim projektu, powstały pierwsze ogrody malinowo – jeżynowe. Przyjęły się z ogromnym entuzjazmem dzieci, które dodatkowo mogły skosztować najlepszych i najnowszych polskich odmian autorstwa dr Agnieszki Orzeł znajdujących się w kolekcji Spółki Dr. Berry. Stanowią modelowy przykład, który od 2026 roku zacznie być przenoszony do szkół w całej Polsce.



Malinowe Szczyty – partnerstwo firm wspierających społeczność
Na plantacji pokazowej w Juraszowej działa program Malinowe Szczyty, prowadzony wspólnie z firmami Timac Agro, Plantin, Agrimpex i Milex. Jest to przestrzeń demonstracyjna, szkoleniowa i badawcza, która wzmacnia lokalną społeczność i inspiruje kolejne regiony.
HydroBerry – maliny na balkony- polski start-up dostrzeżony w Europie
HydroBerry – maliny na balkony to innowacyjna koncepcja miejskiej uprawy malin i jeżyn. Została doceniona w programie EWA – Empowering Women in Agrifood, której finalistka została dr Agnieszka Orzeł. Projekt łączy:
- inteligentny system kropelkowego nawadniania,
- biostymulację Extract Pro, Insignes Lab
- nawozy Natureum i Agrarius,
- podłoże na bazie węgla brunatnego CarboHort,
- donicę DonKwiat z drenażem.
Od 2026 roku HydroBerry będzie jednym z elementów Narodowego Programu Jagodowej Edukacji.




Berry Forum w Ożarowie – jasny sygnał wsparcia sektora
Podczas konferencji Berry Forum w Ożarowie wybrzmiało jednoznacznie, że firmy z branży jagodowej chcą aktywnie wspierać rozwój edukacji jagodowej w Polsce. Liczne rozmowy potwierdziły gotowość do współpracy oraz zaangażowania w poszerzenie zakresu programów edukacyjnych.
Jestem ogromnie wdzięczna za okazane wsparcie. Po rozmowach z firmami planujemy rozszerzyć szkolne ogrody o kolejne gatunki jagodowe. To dowód na siłę i jedność polskiej branży jagodowej – podkreśla dr Agnieszka Orzeł.

Narodowy Program Jagodowej Edukacji – ogólnopolska sieć ogrodów uczących zdrowia
Celem programu jest umożliwienie każdemu dziecku w Polsce obserwacji, jak rosną polskie owoce jagodowe, spróbowania ich prosto z krzewów, zrozumienia ekologii, rozwijania zdrowych nawyków żywieniowych i doświadczania radości płynącej z pracy z roślinami.
Program opiera się na dwóch modelach ogrodów:
- HydroBerry – zestaw doniczkowy dla szkół bez dostępu do gruntu.
- Ogródek w gruncie – złożony z polskich kolorowych roślin jagodowych (malina, jeżyna, truskawka i inne).
Program działa dzięki wsparciu ambasadorów i fundatorów. Szkoły biorące udział w inicjatywie otrzymują ogród edukacyjny, warsztaty z sadzenia, materiały dydaktyczne, owoce liofilizowane lub świeże do degustacji, promocję w mediach społecznościowych Global Berry Education Society, Dr. Berry, na portalu jagpdnik.pl oraz status uczestnika Narodowego Programu Jagodowej Edukacji.
Szczegóły znajdują się na stronie Global Berry Education Society

















