W sezonie 2025 konsumenci w Indiach mogą po raz pierwszy spróbować świeżych borówek z Polski. To historyczny moment dla branży jagodowej i efekt wieloletnich starań o otwarcie nowego rynku eksportowego.
Dwa lata negocjacji zakończone sukcesem
Rozmowy w sprawie warunków fitosanitarnych trwały dwa lata i zakończyły się w 2024 roku. Wiodącą rolę odegrała Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN), przy wsparciu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Instytutu Ogrodnictwa – PIB w Skierniewicach.
W proces byli zaangażowani również plantatorzy z województw mazowieckiego, łódzkiego, wielkopolskiego, lubelskiego i podlaskiego. O otwarcie rynku zabiegały aktywnie Grupa Producentów Owoców Polskie Jagody i Stowarzyszenie Polskich Plantatorów Borówki.
37 ton polskich borówek dla konsumentów w Indiach
W pierwszym sezonie wysyłek z Polski do Indii wyeksportowano już 29 przesyłek świeżej borówki z certyfikatami fitosanitarnymi PIORiN. Łączna masa transportów wyniosła blisko 37 ton. Dzięki temu Indie znalazły się na czwartym miejscu wśród najważniejszych odbiorców spoza Unii Europejskiej, ustępując jedynie Izraelowi, Serbii i Ukrainie.
Ponad pół tysiąca ton borówki poza UE
Polska borówka cieszy się coraz większym uznaniem na świecie. W tym sezonie poza Unię Europejską trafiło już ponad 591 ton owoców, wysyłanych do 18 krajów. Każda z partii była certyfikowana przez inspektorów PIORiN, co potwierdza najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa produkcji.
Nowa perspektywa dla polskich plantatorów
Otwarcie rynku indyjskiego to nie tylko prestiż, ale także realna szansa na zwiększenie sprzedaży i budowanie rozpoznawalności marki „Polska borówka” w Azji. Eksporterzy podkreślają, że to dopiero początek obecności na wymagającym, ale bardzo perspektywicznym rynku.














