W dniach 5-7 kwietnia odbywały się w Berlinie targi Fruit Logistica. Tegoroczna edycja, zorganizowana po dwóch latach przerwy odbywała się w nietypowym jak dla tego wydarzenia kwietniowym terminie. Zapewne, trwające cały czas restrykcje Covidowe, wojna na Ukrainie, czy trwające zbiory owoców i warzyw w basenie Morza Śródziemnego, były jednymi z przyczyny mniejszej niż w minionych latach frekwencji. Najważniejsze jednak, że udało się zorganizować te jedne z najważniejszych branżowych wydarzeń. Zarówno wystawcy jak i zwiedzający dobrze oceniali możliwość udziału w targach Fruit Logistica, a mniejsza liczba zwiedzających wcale nie musiała przełożyć się na odbyte w trakcie tego wydarzenia rozmowy handlowe.
Globalna oferta
W czasie tegorocznej edycji swoją ofertę zaprezentowało około 2000 wystawców z 87 krajów. Organizatorzy spodziewali się odwiedzających ze 115 krajów. Targi to doskonała możliwość zapoznania się z trendami dotyczącymi pakowania owoców i warzyw. Coraz silniej uwidaczniają się różnego rodzaju rozwiązania, które pozwalają lepiej zarządzać sprzedażą owoców. Na międzynarodowy obrót owoców duży wpływ mają zawirowania w handlu spowodowane wojną na Ukrainie oraz zmiany w łańcuchach dostaw na międzynarodowych rynkach.
Technicznie i innowacyjnie
Fruit Logistica to również szeroka gama innowacji. Kilka z nich zostało zaprezentowanych w ramach FRUIT LOGISTICA Innovation Award. Wartym uwagi nowościom zgłoszonym do konkursu oraz zaprezentowanym przez wystawców w czasie FL poświęcimy osobny materiał.
Ważny raport
Na uwagę zasługują również informacje przygotowane w raporcie podsumowującym trendy rynkowe, które mają pokazywać jak może kształtować się biznes świeżych produktów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wyniki te zostały opublikowane jako Fresh Future – Dziesięć trendów do naśladowania w 2022 roku.
Rynek owocowo-warzywny w bardzo dużym stopniu został zmieniony przez pandemię. Wywarła ona ogromny wpływ na to w jaki sposób żyje wiele osób. Długi ogon tego kryzysu cały czas jeszcze wpływa na branżę. Firmy muszą stać się jeszcze bardziej wydajne – muszą pozbyć się wszystkich niepotrzebnych kosztów oraz jeszcze więcej inwestować w różnego rodzaju innowacje, zwłaszcza w zakresie nowych technologii uprawy jak też przygotowania produktu do sprzedaży i logistyki. A wszystko to w czasie, w którym detaliści spożywczy coraz częściej korzystają z instrumentu niskich cen, aby konkurować o udział w rynku. Stawia to ogromne wyzwania producentom owoców jak też firmom handlowym, które muszą odnajdować się w tych nowych realiach i w nich funkcjonować. Przygotowując produkty do sprzedaży trzeba starać się, aby były one atrakcyjne dla kupujących, wywoływały u nich entuzjazm zakupowy. To wszystko zderza się z wojnami cenowymi prowadzonymi przez sieci handlowe. Pandemia również przypomniała konsumentom, że świeże owoce i warzywa są niezbędne do poprawy zdrowia. Warto to próbować przełożyć na możliwość większej sprzedaży, napędzanej wspaniałym smakiem i wysokiej jakości produktami, za które ludzie będą mogli lub będą chcieli dobrze zapłacić.
Wszystko wskazuje na to, że coraz większą uwagę będzie się również zwracać na to, czy produkcja i handel odpowiadają wyzwaniom stawianym ochronie środowiska. Takim doskonałym przykładem, jest np. zakazanie przez Francję używania opakowań z tworzyw sztucznych dla nieprzetworzonych owoców i warzywa w opakowaniach poniżej 1,5 kg. W innych krajach politycy i detaliści podjęli działania zachęcając do większego wykorzystania opakowań z recyklingu. ICA w Szwecji i Rewe w Niemczech rozważa wprowadzenie leserowych etykiet, które mają być alternatywą dla etykiet papierowych. Ciekaw są również np. badaniach realizowane przez Lidl w Szwajcarii dotyczącą opracowania jadalnej powłoki wykonanej ze zmiażdżone skórki z owoców i warzyw, które, mogą pomóc bananom i ogórkom dłużej zachować świeżość bez konieczności ich pakowania w folię. Wydaje się, że w całej Europie plastik wydaje się odchodzić od użycia. Oczywiście trzeba się jeszcze liczyć z tym, że dla wielu grup owoców czy warzyw opakowania plastikowe będę dominować. Wraz z rozwojem coraz lepszych jakościowo produktów biodegradowalnych lub przynajmniej wykonanych z recyklingu, których oczekują konsumenci udział takich opakowań będzie zwiększał się na wszystkich etapach przygotowania produktów do sprzedaży. Trzeba być świadomym, że każde nowe opakowanie wprowadzane do obrotu musi faktycznie być lepsze od plastiku i bezpieczniejsze dla środowiska na etapie produkcji czy kompostowania. Nowe opakowania powinny również zapewniać odpowiednią trwałość produktów, co z kolei ma duże przełożenie na ograniczenie marnowania żywności. Bardzo ciekawe są również trendy mówiące o tym, że blisko połowa młodego pokolenia, chętniej kupuje określone warzywa lub owoce jeśli ich producent lub sprzedawca zobowiązał się lub przestrzega wymagań stawianych zrównoważonej produkcji i ochronie klimatu. Dlatego trzeba się liczyć z tym, że zapotrzebowanie detalistów na takie produkty będzie rosło. Takie informacje bez wątpienia warto wykorzystywać na etapie budowania marki produktu, przyjaznego dla środowiska naturalnego. Dużo wskazówek dotyczących maszyn do produkcji opakowań, jak też materiałów do pakowania i samych opakowań można było zobaczyć na targach Fruit Logistica.
Polskie akcenty
Na tegorocznej wystawie nie zabrakło także polskich firm i organizacji. Narodowe stoisko tym razem zorganizowane zostało w hali 27, a nie w City Cube jak w minionych latach. Tamta część Messe Berlin została wyłączona z użytku ze względu na mniejszy rozmach wydarzenia niż w edycjach z poprzednich lat. Poza stoiskami firm i instytucji polskich w gronie uczestników Fruit Logistica 2022 można było znaleźć wiele znajomych twarzy – Polaków pracujących w zagranicznych firmach działających na terenie naszego kraju. Co cieszy, polskie stoiska cieszy się dużym zainteresowaniem. Prowadzono na nich liczne rozmowy, przedstawiciele firm pozytywnie ocenili udział w targach. Choć przygotowaniom do wyjazdu i rezerwacji stanowiska wystawowego towarzyszyły na ogół spore obawy, to jednak tegoroczna Fruit Logistica była także dla polskich organizacji branżowym sukcesem na miarę okoliczności i okrojonych możliwości jakie oferuje współczesna sytuacja międzynarodowa i sanitarna.