Plantatorzy owoców jagodowych intensywnie ze sobą współpracują. Jagodowe są zaliczane do tzw. superfruits – żywności szczególnie korzystnej dla naszego zdrowia i urody. Producenci akcentują korzyści z ich regularnej konsumpcji. Podpowiadają filiżankę jako wielkość dziennego spożycia. Wspólnie stworzyli ciekawą ofertę handlową. Oferują świeże, sezonowe, polskie superowoce, codziennie przez ponad pół roku.
Integrujemy się jako środowisko. Wspólnie pracujemy nad tym by w maju przyciągnąć do sklepów jak najwięcej Polaków i potem promować codzienną konsumpcję owoców jagodowych do października. Promujemy „korzystanie z pełni sezonu na truskawki i wypatrywanie pierwszych polskich malin”. Podobnie w kolejnych tygodniach kiedy na rynku pojawiają się owoce jagody kamczackiej, borówki wysokiej, czarnej i czerwonej porzeczki, aronii oraz uprawianego w Polsce minikiwi. Tak stworzyliśmy realną „jagodową sztafetę”
– mówi Witold Boguta, prezes KZGPOiW.
− Produkcja owoców i warzyw powinna się opierać na zorganizowanych sadownikach. Przewagą naszych konkurentów jest wyłącznie stopień zorganizowania. Chodzi także o to, aby organizacje reprezentujące producentów starały się ze sobą współpracować, a nie konkurować – podkreślił podczas otwarcia tegorocznych targów TSW Jan Krzysztof Ardanowski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jako dobry przykład minister podał wspólne kampanie promocyjne producentów owoców jagodowych.
Kampanie owoców jagodowych koncentrują się wokół korzyści z codziennej konsumpcji, informacji o sezonie (dostępności) oraz na czymś co jest określane jako „płynne przejście z jednego owocu w sezon kolejnego”. Kampania zmienia model konsumpcji ze „spróbowania w szczycie sezonu” na codzienną konsumpcję, z dbałością o brak przerwy.
Stawiamy na codzienną konsumpcję dla zdrowia i urody
– Współpraca pozwala nam budować nawyk codziennej konsumpcji. Żaden pojedynczy owoc jagodowy nie byłby wstanie zrobić tego samodzielnie. Razem to nam się udaje. Stawiamy na codzienną konsumpcję z korzyścią dla zdrowia i urody – mówi Witold Boguta, Prezes KZGPOiW.
Do komunikatów „zdrowe i polskie” dodaliśmy pojęcie „superowoce” i korzyści w obszarze urodowym. Obietnica dobrego samopoczucia i wyglądu wzbogaca postrzegane korzyści z konsumpcji i, co ważne, przybliża je w czasie – dodaje Boguta.
Konsumenci często szukają wybitnych walorów smakowych i zdrowotnych w owocach egzotycznych. Natomiast w kraju mamy owoce jagodowe, o których mówi cały świat. Mówi i nazywa superowocami. Owoce jagodowe są znakomitym źródłem antyoksydantów, skoncentrowanych, smacznych i doskonale przyswajalnych. Pracujemy nad tym by wiedzieli o tym wszyscy – mówi Janusz Andziak, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Truskawek.
– Borówki podbiły rankingi najzdrowszych owoców świata. Dzięki różnym odmianom mamy je przez długi czas, od czerwca, przez tradycyjnie lipiec, sierpień i wrzesień, praktycznie do października. W sezonie zachęcamy do spożywania przynajmniej filiżanki świeżych borówek dziennie. Poza sezonem w formie przetworów – mówi Ireneusz Komorowski, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
Efektywność komunikacji producenci osiągnęli dzięki konsekwentnemu budowaniu przekazów związanych z codzienną konsumpcją oraz korzyściami „dla zdrowia i urody”. Stałym atrybutem jest filiżanka – relatywnie mała ilość owoców, którą każdy może kupić.
Polskie superowoce są niezwykle wartościowe
– Dzięki wspólnej inicjatywie możemy promować polskie owoce jagodowe. Nasi konsumenci muszą wiedzieć, że w naszym kraju są produkowane tak ważne dla nas wszystkich i tak zdrowe owoce. Polskie superowoce są niezwykle wartościowe. Środek lata przypada porzeczce. Polska jest hegemonem, jeżeli chodzi o produkcję tych owoców. Mamy ugruntowaną pozycję. Porzeczki są bogate w witaminę C, w antocyjany. Pracujemy wspólnie by przypomnieć Polakom smak porzeczki. Potem pałeczkę przekazujemy aronii – mówi dr Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.
Komunikacja bazuje na sezonowości, oczekiwaniu na kolejne owoce. Obok pojęcia jagodowej sztafety jest atrybut pałeczki, którą przekazują sobie plantatorzy kolejnych owoców.
– Sezonową ofertę polskich superowoców przedłużają Mini-kiwi. Owoce zdrowe, ekologiczne i takie które powinniśmy jeść w czasie, kiedy pogoda się załamuje – mówi powiedział dr hab. Piotr Latocha prof. SGGW, prezes Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi.
Kampania pokazuje plantatorów owoców. Takie podejście buduje autentyzm i aspiracyjność – zaczynamy postrzegać producentów, jako ludzi atrakcyjnych, ciekawych, którzy mogą coś wnieść w nasze życie. Zdjęcia wzmacniają percepcje „blisko natury”.
– Komunikujemy korzyści z regularnego spożywania superowoców. Współpraca kilku środowisk, z koncentracją na korzyściach dla konsumenta, kształtuje wizerunek producentów. Stałym atrybutem jest filiżanka. Definiuje ona sposób konsumpcji, w którym nie ma trudności związanych z odmierzaniem i liczeniem porcji – mówi Maciej Dolata, Partner Zarządzający agencji INSPIRE smarter branding, nadzorującej realizację przyjętej strategii komunikacji.
Wspólnota i współpraca jest jednym w ważniejszych i częstszych komunikatów. Fizycznie wspólnotę mogliśmy zobaczyć podczas wielu eventów oraz turnieju piłkarskiego. Zdjęcie kapitanów 4 jagodowych drużyn jest jednym z niezapomnianych symboli integracji 2019.
Kampanię „Czas na polskie superowoce!” realizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw przy współpracy 7 branżowych organizacji. Partnerami są Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej SPBA, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej, Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszenie Plantatorów Mini Kiwi. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.