Tegoroczne 20. Europejskie Targi Truskawkowo-Szparagowe odbywające się w Karlsruhe w dniach 18-19 listopada zgromadziły blisko 425 wystawców i ponad 6000 zwiedzających. Ważną częścią tego wydarzenia są towarzyszące mu od 5 lat Targi Marketingu Bezpośredniego (expoDIREKT), który to sektor odgrywa ważną rolę w zagospodarowaniu m.in. owoców jagodowych w Niemczech. Dla wielu niemieckich gospodarstw, to właśnie sprzedaż bezpośrednia gwarantuje opłacalność produkcji truskawek.
Szacuje się, że w Niemczech od 1996 roku produkcja truskawek jak i szparagów wzrosła dwukrotnie. Do upraw wprowadzono także wiele nowych technologii, a uprawa w tunelach odgrywa coraz ważniejszą rolę. Rosnące koszty produkcji i duże marże sieci handlowych spowodowały również potrzebę rozwoju sprzedaży bezpośredniej, która pozwala zachować całą marże w gospodarstwie. O tym jak mogą być zaaranżowane i jak wyglądać stoiska ze sprzedażą bezpośrednią można było się przekonać na stoisku zorganizowanym przez magazyn Hof Direkt we współpracy z firmą doradczą Produkt & Markt Agribusiness Consulting.
Jeśli już mowa o sprzedaży bezpośredniej to w Karlsruhe może znaleźć pomysły zarówno na sklep ze sprzedażą bezpośrednią jak i efektowne, przewoźne stoiska. Prezentowana jest tutaj również cała gama różnego rodzaju produktów, które mogą wzbogacić ofertę handlową w tego typu punkach. Moją uwagę zwróciło jednak stanowiska firmy Konfitee Naturkost, która jest wiodącym producentem i dystrybutorem produktów z aronii w Niemczech. Firma ta prezentowała całą gamę produktów z tych owoców poczynając od soków w różnych opakowaniach, poprzez wina, dżemy, a na żywności funkcjonalnej z tych owoców kończąc.
Tradycyjnie podczas wystawy może było odwiedzić stoiska wielu szkółek. Niestety w rozmowie z ich przedstawicielami bardzo często okazywało się, że najlepszej jakości materiał szkółkarski truskawek, a w szczególności sadzonki długopędowe malin czy jeżyn będą dostępne dopiero w sprzedaży na kolejny sezon, a podczas targów lub na początku roku należy już składać zamówienia, aby być pewnym, że takowy materiał będzie dostępny jesienią. Interesujące odmiany porzeczki czerwonej oraz agrestu prezentowała firma Artevos. Haronia to odmiana czerwonej porzeczki o bardzo ładnych i smacznych owocach o dobrej trwałości w obrocie towarowym, które nadają się również do sprzedaży bezpośredniej. Odmiana ta wcześnie dojrzewa i ma krótkie okno zbioru.
Co roku zwiększa się oferta skierowana również dla producentów borówki wysokiej, której uprawa w Niemczech w ostatnich latach coraz lepiej się rozwija. Na uwagę zasługiwał m.in. nowy kombajn do zbioru tych owoców Harvester 850 P zaprezentowany przez firmę Krebeck z Niemiec. Ta maszyna jest bardzo kompaktowa i zwrotna, została wyposażona w system automatycznego naprowadzania na rząd.
Z kolei firma MMM TechSupport prezentowała nowy w ofercie Tensjometr TX, który zapewnia bardzo szybkie i bezobsługowe kontrolowanie wilgotności gleby na głębokości od 10 do 100 cm. Urządzenie to jest szczególnie rekomendowane do zastosowania na plantacjach truskawki czy maliny, będzie sprawdzało się również w uprawach prowadzonych w substratach.
Z kolei firma Beekenkamp z Holandii prezentowała nowy model 40-oczkowej wielodoniczki do produkcji sadzonek truskawki. Kształt oczek jest odpowiedni do produkcji sadzonek odmian powtarzających owocowanie. Wielodoniczka posiada także wysokie nóżki, dzięki czemu nie ma obawy o kontakt systemu korzeniowego z podłożem.
Kompleksowe rozwiązania do zwalczania muszki Drosophila suzukii zaprezentowała firma Brinkman. Ich rozwiązaniem na problemy z tym szkodnikiem jest zastosowania w pierwszej kolejności pułapek monitorujących obecność szkodnik, a na następnie zastosowania nawozów dolistnych, które zniechęcają tego szkodnika do odwiedzania plantacji, a są nimi: DS-Kalk, Cuprum i ManZincum.
Więcej informacji z tych targów w styczniowym wydaniu czasopisma „Jagodnik”