Plantatorzy borówki zastanawiają się co dalej. XXVI zjazd członków SPBA




Tegoroczny XXVI zjazd członków Stowarzyszenia Plantatorów Polskiej Borówki Amerykańskiej (SPBA) odbywał się w Spale w okresie 31 styczeń – 2 luty. Producenci związani z borówką spotkali się by podyskutować o dotychczasowych doświadczeniach ale też przyszłości borówkowego rynku, na którym pojawia się wiele wzywań.

Promocja borówki cały czas jest potrzebna

Otwierając spotkanie członków SPBA prezes tej organizacji Ireneusz Komorowski podkreślał potrzebę tego rodzaju spotkań, dzięki którym możliwe jest pogłębianie wiedzy technologicznej, ale też są okazją do spotkania, dyskusji i wymiany poglądów. Ciągłym wyzwaniem dla plantatorów borówki jest promocja owocu, którego produkcja cały czas się zwiększa.

Spotkanie rozpoczął i poprowadził Ireneusz Komorowski, wieloletni prezes SPBA

Mamy dobrego mecenasa w postaci Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i to jest dla nas ogromne wsparcie w sytuacji coraz większej produkcji owoców – mówił Ireneusz Komorowski. Podkreślał też rolę i potrzebę promocji w sytuacji, gdy na rynko owoców jest bardzo dużo i każdy gatunek stara się wyjątkowy i jedyny.

Witold Boguta przedstawił już zrealizowane i planowane działania promocji polskich owoców jagodowych

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw to są pieniądze samych plantatorów, przekazywane na mocy ustawy przez producentów i firmy handlowe – przypomniał Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Na FPOiW przekazywane jest 0,1% wartości sprzedaży gospodarstw i firm handlowych z sektora owoców i warzyw. W ubiegłym roku w ramach funduszu zebrano kwotę 9,3 mln. zł. Dotychczasowe kampanie skupiały się na promocji poszczególnych gatunków, a tymczasem wskazania żywieniowe wskazują wyraźnie by 50% tego co jemy stanowiły owoce i warzywa. Dlatego kolejne kampania promocyjne mają dotyczyć całej tej kategorii, a dotychczas zrealizowana kampania promocji owoców jagodowych jest doskonałym tego przykładem – mówił Witold Boguta. Kolejnym krokiem ma być projekt Narodowe Badania Konsumpcji Owoców i Warzyw, które będą prowadzone cyklicznie przez cały rok i skupione na nawykach konsumenckich. Chcemy się dowiedzieć co i kiedy jedzą Polacy z kategorii owoców i warzyw i przekazywać te informację mediom – mówił prezes KZGPOiW. Przyszła promocja kategorii ma być scentralizowana, odbywać się po wspólnym logo a wszelkie informacji mają być zawarte na stronie Czasnapolskie.pl.

Woda musi być pobierana legalnie

Insertujące były też informacje przedstawione przez ekspertów od prawa wodnego. Wskazywali oni na konieczność uzyskiwania pozwoleń wodnoprawnych na budowę i użytkowanie wszelkich urządzeń do poboru wody (w tym studni głębinowych), w sytuacjach gdy korzysta się z wód do nawadniania gruntów lub upraw, a także na potrzeby działalności rolniczej w ilości większej niż średniorocznie 5 m3/dobę,. Konieczne jest wówczas zainstalowanie również urządzeń pomiarowych. Posiadanie zalegalizowanych urządzeń do poboru wody ma też znaczenie w sytuacji korzystania z wszelki rodzaju dopłat czy dotacji, gdzie to właśnie ARiMR wymagać będzie odpowiednich dokumentów związanych z posiadaną w gospodarstwie infrastrukturą związaną z nawadnianiem plantacji. Okazuje się też, ze uzyskanie pozlewania wodnoprawnego na budowę studni i pobór wody, jest dużo tańsze, niż legalizacja już istniejących instalacji, za co trzeba zapłacić 4497,63 zł.

Produkcja rośnie, konkurencja się nasila

Do debaty zorganizowanej podczas spotkania członków SPBA, zaproszono największych producentów i eksporterów borówki. Z ich wypowiedzi wynika, że na globalnym rynku borówkowym dużo się dzieje, a okno sprzedaż polskich borówek staje się coraz węższe. Przyczynia się do tego chociażby wzrost produkcji borówek w wielu krajach, które do niedawana nie miały znaczenia jako producenci borówek. Mowa tu już nie tyko o Hiszpanii, ale np. Peru, gdzie w sezonie 2019/20 wielkość eksportu borówek osiągnąć może poziomo 125 tys. ton (co oznacza 10-krotny wzrost w ciągu zaledwie 2 lat). Jakość tam produkowanych borówek jest bardzo wysoka, a na europejski rynek trafiają one już pod koniec sierpnia (jak w sezonie 2019). To utrudnia już  możliwości sprzedaży naszych krajowych owoców w Europie i przyczynia się do spadku cen. Eksperci zgodnie potwierdzili, ze w przypadku eksportu konieczne jest większe zwrócenie uwagi na jakość owoców oraz ich bezpieczeństwo. Patrząc na wymagania odbiorców konieczna jest też odmianowa rekonstrukcja plantacji w Polsce. Jest to konieczne by oferować lepszej jakości owoce i być konkurencyjnym na europejskim rynku.

Uczestnicy debaty zorganizowanej podczas zjazdu SPBA

Takich wyzwań związanych z uprawą borówki jest wiele. O szczegółach przeczytacie w JAGODNIK, również o innych tematach poruszanych podczas borówkowego spotkania plantatorów i członków SPBA. Wszystkich zainteresowanych dalszym rozwojem borówkowego biznesu i podążaniem za światowymi i europejskimi trendami zapraszamy na VIII Międzynarodową Konferencje Borówkową już 4-6 marca. Szczegóły i program wydarzeń na: https://www.konferencjaborowkowa.pl/program









Poprzedni artykuł60. Sesja Naukowa Instytutu Ochrony Roślin – PIB już w lutym
Następny artykułJagodnik 2/2020 – już w sprzedaży

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj