Rozpoczęła się realizacja kampanii informacyjno-promocyjnej dotyczącej owoców jagodowych pod hasłem „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”. Główny organizator – Związek Sadowników Rzeczypospolitej Polskiej (ZSRP) rozpoczął nabór ofert na przygotowanie i realizację pierwszego etapu tej kampanii w Polsce.
Już ponad rok czasu trwają przygotowania do kampanii, która ma zachęcać do konsumpcji owoców jagodowych. Polska wszak jest ważnym ich producentem – największym na świecie czarnych porzeczek i malin, znaczącym w skali Europy i świata producentem truskawek i borówki wysoki. Średnia roczna produkcja tych wszystkich owoców w Polsce szacowana jest na około 500 tys. ton (tj. około 15% produkcji wszystkich owoców), a realizowana jest na powierzchni około 125 tys. ha (tj. 31% upraw sadowniczych). Owoce te zasługują na szczególną uwagę ze względu na swoje walory smakowe, prozdrowotne i wielorakie możliwości ich zagospodarowania. Wszystkie nadają się konsumpcji w stanie świeżym, jak również na przetwory.
Kampania „Niezwykłe Właściwości Zwykłych Owoców” realizowana od stycznia do grudnia 2014 roku na polskim rynku, będzie pilotażem programu Unii Europejskiej „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” w latach 2015-2017. Szacunkowy budżet tej kampanii realizowanej w przyszłym roku to 630 000 zł (brutto). Realizowana będzie w ramach wsparcia z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw Agencji Rynku Rolnego. Nadzór nad jej przebiegiem sprawuje Związek Sadowników RP, a partnerami są branżowe organizacje związane z produkcją: Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki i Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek.
Celem kampanii, która rozpoczyna się od promocji owoców jagodowych na polskim rynku ma być wzrost spożycia owoców jagodowych na wszystkich rynkach docelowych. W pierwszym roku będzie prowadzona w Polsce, a w kolejnych 2 latach (2015-2016) również na rynkach zagranicznych: w Czechach, Finlandii, Austrii i Szwecji.
Działania w Polsce mają być skupione na przekazywaniu informacji o podstawowych walorach owoców jagodowych, które są:
· Produktami naturalnymi o niepowtarzalnym smaku i niezwykłych właściwościach;
· Wartościowe dla zdrowia i urody, bogate w składniki odżywcze i mineraln;
· Gotowe do bezpośredniego spożycia i łatwe w przygotowaniu prostych dań;
· Dostępne przez cały rok – w sezonie jako świeże owoce, poza nim w formie przetworzonej bez utraty wartości odżywczych.
Grupami docelowymi tych informacją mają być przede wszystkim dzieci i młodzież w wieku szkolnym, kobiety prowadzące gospodarstwa domowe oraz osoby aktywne zawodowo, świadomie dbające o swoje zdrowie. Przekaz tych informacji ma być realizowany za pośrednictwem pracy konsumenckiej (porady, przepisy, informacje o walorach zdrowotnych owoców jagodowych), prasy branżowej (zachęcenie potencjalnych eksporterów do sięgania po owoce jagodowe z polskich plantacji), kampanie internetowe (stworzenie serwisu internetowego promującego owoce jagodowe) i kampanie reklamowe realizowane w wybranych miastach Polski.
W chwili obecnej (do 17 grudnia) przyjmowane są oferty na realizację kampanii w Polsce w 2014 roku, które zostaną otwarte 18 grudnia w siedzibie ZSRP w Grójcu.