Uprawa borówki amerykańskiej – globalne trendy

Sala konferencyjna hotelu Mazurkas była wypełniona po brzegi



Globalizacja to hasło przewodnie IV Konferencji Borówkowej, która odbywała się 3 i 4 marca w hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim. Do głównego hasła odnosił się zarówno dobór tematów i prelegentów przybyłych na konferencję z różnych krajów i kontynentów, poruszana tematyka jak i sami uczestnicy, wśród których obecni byli przedstawiciele 12 państw świata. Ogółem w IV Konferencji Borówkowej uczestniczyło ponad 700 osób.

IV Konferencja Borówkowa, była rekordowa względem poprzednich edycji, wzięło w niej udział przeszło 700 osób, a w wystawie towarzyszącej Konferencji – 62 firmy. Sponsorami głównymi tegorocznej edycji były firmy Yara, Syngenta i Jiffy, a sponsorami zwyczajnymi – Bayer, Budmech, Brinkman, Fall Creek Farm & Nursery, Gospodarstwo Szkółkarskie Waganowice i Gospodarstwo Ogrodnicze Aleksandra Kusibab-Wyka i Marcin Wyka. Patronat honorowy nad tegoroczną Konferencję objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Jurgiel, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach i Katedra Sadownictwa Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu SGGW. Parterami tego wydarzenia były organizacje Polish Berry Cooperative, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej oraz Targi Sadownictwa i Warzywnictwa.

Globalne trendy

Andrea Pergher, Fall Creek Farm & Nursery– Włochy
Andrea Pergher, Fall Creek Farm & Nursery– Włochy

Do globalnego spojrzenia na borówkę amerykańską nawiązywał już pierwszy z prelegentów Andrea Pergher z Fall Creek Farm & Nursery, który przedstawił jak rozwija się uprawa borówki w różnych częściach świata. Okazuje się, że w ciepłym klimacie południowej półkuli coraz chętniej uprawiane są odmiany borówki południowej, a nawet odmiany cechujące się całorocznym owocowaniem i nie wymagające okresu przechłodzenia. Pozwalają one uzyskiwać znacznie wyższe plony niż w przypadku odmian borówki wysokiej uprawianych w Europie. Rozwój upraw borówki amerykańskiej w różnych krajach sprawił, że obecnie mogą być dostępne na rynku przez cały rok, a możliwości ich długiego przechowywania i eksportu, dodatkowo umożliwią wydłużenie okresu podaży i sprzedaży.

Stephen Taylor, Winterwood UK, Wielka Brytania
Stephen Taylor, Winterwood UK, Wielka Brytania

Najważniejszy dla polskich producentów rynek brytyjski scharakteryzował Stephen Taylor założyciel i właściciel firmy Winterwood UK. Miniony sezon przyniósł dalszy wzrost sprzedaży borówki amerykańskiej na brytyjskim rynku, która zwiększyła się o 25%, a przy tym zanotowano niewielki wzrost cen. Średnie spożycie borówek przez Brytyjczyków wynosi 445 g/osobę i zdaniem Stephen’a Taylora może się nadal zwiększać poprzez odpowiednio prowadzone działania promocyjne i marketingowe. Produkcja owoców borówki ciągle jednak rośnie na całym świecie, i w dalszej perspektywie należy się spodziewać spadku ich cen. Dlatego konieczne są w dalszym ciągu działania pozwalające zwiększać sprzedaż borówki, zdobywać nowe rynki, a z punktu widzenia produkcji – ograniczać koszty i zwiększać wydajność plantacji.

Paweł Wawryszczuk, Polana – Polska
Paweł Wawryszczuk, Polana – Polska

Ciekawym kierunkiem uprawy może być uprawa borówek w systemie ekologicznym o czym mówił Paweł Wawryszczuk z firmy Polana. Przedstawił jak tego typu produkcji jest realizowana na plantacji w Ochoży, gdzie powierzchnia ekologicznej uprawy borówki amerykańskiej wynosi obecnie 110 ha. Uprawa w takim systemie związana jest z ponoszeniem wyższych kosztów na produkcję, ale też szansą na sprzedaż owoców po wyższych cenach, tym bardziej że w ostatnich latach notowany jest wzrost zainteresowania tego typu owcami w wielu krajach. Produkcja ekologiczna to swego rodzaju sztuka świadomego eliminowania chemii z produkcji rolnej. Wymaga dużo większej wiedzy z różnych dziedzin, tak by maksymalnie wykorzystywać walory, potencjał i ogromne zasoby przyrody i środowiska – podkreślał prelegent.

 

Produkcja kontrolowana

Lepiej planować produkcję borówki można mając wiedzę o kondycji i zaawansowaniu w rozwoju pąków kwiatowych, co można określić wykonując mapowanie pąków borówki – mówili o tym Mariusz Padewski (Delphy Poland) i Bert Meur (Plantalogica BV). Prace nad mapowaniem pąków borówki prowadzone są na świecie od kilku lat, i pozwoliły opracować swego rodzaju mapę rozwoju pąków kwiatowych u borówki. Skala rozpoczyna się od fazy pierwszej – kompletnie wegetatywnej, po fazę piątą – gdy kwiatostan w pełni jest już wykształcony. Mając wiedzę o stadium rozwoju pąków, można będzie odpowiedzieć na pytanie – jak będzie przebiegał rozwój oraz jak i kiedy będą mogły być realizowane zbiory. Ważne jest teraz określenie różnic miedzy poszczególnymi odmianami i poznanie jak przebiega ten proces w odniesieniu do warunków pogodowych. Prace nad tym prowadzone są przez Plantalogica w Holandii, także w odniesieniu do polskich plantacji.

 

Utrzymać jakość

Pablo Galaz, Growers Packers Direct -Chile
Pablo Galaz, Growers Packers Direct -Chile

Co zrobić by utrzymać dobrą/wysoką jakość zebranych owoców borówki amerykańskiej? Na to pytanie starał się odpowiedzieć Pablo Galaz z Growers Packers Direct przybyły z Chile. Podkreślał znacznie temperatury, która jak najszybciej po zbiorze powinna być stopniowo obniżana. Na plantacji można to robić przez umieszczanie owoców w osłonach chroniących przed słońcem, oraz w punktach zbiorczych, gdzie następuje wstępne wychładzanie owoców. Szybkie obniżenie temperatury po poniżej 4°C, pozwala ograniczyć tempo oddychania owoców a przez to zachować ich dobrą jakość. W Chile planując długie przechowywanie owoców czy też ich długotrwały transport (30-45 dni), praktykuje się nie tylko przechowywanie w warunkach kontrolowanej atmosfery, ale także siarkowanie owoców, który to zabieg ma działanie dezynfekujące i wpływa na lepszą trwałość borówek.

prof. Lin Wu, Small Fruit Reaserch Institute, Jilnian Agricultural University, Chiny
prof. Lin Wu, Small Fruit Reaserch Institute, Jilnian Agricultural University, Chiny

W Chinach bardzo dynamicznie w ostatnim czasie rozwija się produkcja borówek – mówił Prof. Wu Lin z Jilin Agricultural University. Pierwsze nasadzenia borówki realizowane były w Chinach w 1999 roku, a w 2007 roku powierzchnia uprawy borówki wynosiła już ponad 1300 ha. Obecnie powierzchni uprawy borówki przekracza już 20 tys. ha, a szacuje się, że do 2020 roku może przekroczyć 70 tys. ha z produkcją na poziomie 1 mln ton owoców. Zachętą do tego są wysokie ceny borówki amerykańskiej na rynku chińskim i rosnące spożycie owoców. Zainteresowaniem cieszą się tam nie tylko świeże owoce, ale również wytworzone z nich produkty np. modny ostatnio stał się sok borówkowy czy lemoniada borówkowa.

 

1 lipca Dniem Borówki

Maciej Dolata INSPIRE smarter branding
Maciej Dolata INSPIRE smarter branding

Ustalamy dzień, w którym wszyscy producenci rozpoczną promocję borówki. Niech 1 lipca będzie Dniem Borówki! Niech w tym dniu wszystkie media mówią, piszą i pokazują borówkę. Niech konsumenci tuż przed sezonem borówkowym dowiedzą się dlaczego warto jeść borówki – apelował Maciej Dolata z INSPIRE smarter branding. Pokazywał przykłady wielu zwykłych produktów, których funkcjonowanie na rynku nie jest już możliwe bez określonej marki. Przykładem tego mogą być parówki, wędliny czy makarony. Nawet polski karp kojarzony tylko z wigilią Bożego Narodzenie, może być produktem i dobrem narodowym. Tak samo może być z borówką, potrzebna jest jednak współpraca producentów po to wspólnie kreować pozytywny wizerunek tych owoców.

Czy sadzić nowe odmiany?

Na zakończenie części Konferencyjnej odbyła się debata, do której zaproszeni zostali międzynarodowi eksperci. W jej trakcie odbyła się dyskusja dotycząca potrzeby i zasadności, wdrażania do uprawy nowych odmian borówki amerykańskiej. Poprowadziła ją Dominika Kozarzewska z Polish Berry Cooperative.

Czy warto inwestować i wdrażać nowe odmiany? - dyskutowali eksperci zaproszeni do międzynarodowej debaty
Czy warto inwestować i wdrażać nowe odmiany? – dyskutowali eksperci zaproszeni do międzynarodowej debaty

ZAPRASZAMY DO ZAKUPU MATERIAŁÓW Z KONFERENCJI:

KB_2016_okladka

Konferencja Borówkowa w plenerze

Spotkanie w plenerze w gospodarstwie Berry Bliss w Jakubowie
Spotkanie w plenerze w gospodarstwie Berry Bliss w Jakubowie

Drugi dzień Konferencji Borówkowej odbywał się w plenerze w gościnnym gospodarstwie Hanna Moscardo Malinowski i Antoniego Malinowskiego w Jakubowie. Uczestniczyło w nim przeszło 400 osób. Największym zainteresowaniem cieszyły się pokazy cięcia krzewów borówki, które wykonywał Janusz Żak z firmy FreshCraft i Leon Schrijnwerkers z Holandii. Była okazja do dyskusji nad tym, jak ciąć krzewy i wymiany poglądów na ten temat. Ciekawym punktem pokazów były prezentacje maszyn, jakie są niezbędne na borówkowych plantacjach. Ciągniki marki Kubota na potrzeby pokazów dostarczyła firma Polsad, ponadto prezentowane były opryskiwacze firm Dominiak, Rolsad, Bury i Micro System, rozsiewacza nawozów Bogablle z firmy Anderwald Maszyny Rolnicze Jan Anderwald i rozdrabniacz do gałęzi przedstawiał firma Inventor Jan Joński, a kombajn do zbioru owoców prezentowała firma Sfamasz. W hali można było z kolei zapoznać się z ofertą sorterów firmy Milbor opakowań na borówkę z firm BestPack i PW Agat i urządzeniami do monitorowania pracy Max Crop.

Więcej zdjęć w Fotogalerii

Szczegółowa relacja z IV Konferencji Borówkowej już w najbliższych wydaniach czasopisma „JAGODNIK”









Poprzedni artykułIV Konferencja Borówkowa znowu rekordowa – Fotogaleria
Następny artykułCzerwone i białe porzeczki na deser

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj