Rok 2019 pokazał, że mamy w Polsce superowoce. Truskawki, maliny, jagoda kamczacka, borówki, porzeczki, jeżyny, aronia, agrest oraz minikiwi. Są charakterystyczne dla naszego klimatu i w tej liczbie uprawiane tylko w Polsce. Jesteśmy ich eksporterem. Nazywamy je jagodowymi, ale na świecie to super fruits – owoce o właściwościach przeciwutleniających, bardzo korzystnych dla naszego zdrowia i urody. Rok 2020 to czas byśmy poznali je lepiej i docenili również przetwory.

Każdy z owoców jagodowych ma dosyć krótki sezon. To nie sprzyja samodzielnej promocji i utrwaleniu w świadomość konsumentów jego walorów. W sumie ich zbiory, w naszym kraju, trwają od maja do października i układają się w „jagodową sztafetę”. Codziennie, przez ponad pół roku możemy jeść je świeże. W ubiegłym roku plantatorzy połączyli siły by dbać o płynne przejście z sezonu jednego owocu w sezon kolejnego i promować codzienną konsumpcję filiżanki polskich superowoców. W tym roku rozszerzają sztafetę i planują promocję jagodowych przetworów.

W tym roku dołączamy do siedmiu wcześniej już promowanych – truskawki, maliny, jagody kamczackiej, borówki, porzeczki, aronii, minikiwi – dwa nowe gatunki: agrest i jeżynę. Serdecznie zapraszamy ich producentów do współpracy z nami, do pokazania swoich gospodarstw, wiedzy oraz zaangażowania, niezbędnego by dostarczać konsumentom owoce najwyższej jakości

– mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

– W sezonie od maja do października, kiedy poszczególne gatunki owoców dojrzewają, zachęcamy konsumentów do codziennej konsumpcji filiżanki owoców. Natomiast w pozostałym okresie będziemy promować owoce w postaci przetworów. Soki, dżemy, konfitury, owoce mrożone, i zachęcać do ich konsumpcji tak, żeby polskie superowoce znajdowały się na stole przez okrągły rok. Zachęcamy przetwórców, szczególnie producentów owoców, którzy zajmują się przetwórstwem, małe firmy przetwórcze, do współpracy przy wspólnej promocji przetworów – dodaje Witold Boguta.

Celem podejmowanych działań jest zwiększenie spożycia krajowych owoców jagodowych, w tym w postaci przetworów, oraz wiedzy, która pozwoli postrzegać jagodowe jako symbol stylu życia. Główną grupą docelową są ludzie aktywni, w tym młodzi rodzice i seniorzy. Poszukujący zdrowych produktów i pomysłów na to, jak praktycznie mogą one zafunkcjonować w ich diecie.

Cele kampanii

Cele kampanii „Czas na polskie superowoce!”:

  1. Budowa nawyku codziennej konsumpcji owoców jagodowych i ich przetworów, w której uprzywilejowana jest pozycja produktów lokalnych, naturalnych, mniej przetworzonych.
  2. Promocja wysokiej zawartości antocyjanów oraz pojęcia „superowoce”, które oznacza wyjątkowo korzystny wpływ na zdrowie, samopoczucie i urodę.
  3. Promocja sezonowości, jagodowej sztafety, patriotyzmu dietetycznego i zakupowego.

Pojęcie „polskie superowoce” stanowi potencjał marketingowy. Ważnym aspektem działań w tym roku jest przekonanie do tego detalistów. W mediach branżowych tematem wiodącym będzie współpraca w całym łańcuchu dostaw.

Informacje na temat superowoców i ich przetworów trafią do mediów i będą promowane w Internecie. Na stronie www.PolskieSuperowoce.pl będą udostępniane materiały na temat każdego z dziewięciu owoców. Sukcesywnie wzbogacany będzie jedyny w Polsce branżowy bank zdjęć (polskiesuperowoce.pl/presskits), które mają służyć do wizualizacji wszelkich treści promujących walory owoców jagodowych.

Na Facebooku Czas na polskie superowoce (@polskiesuperowoce) to dziś najaktywniejszy fanpage owoców w Polsce. W 2018 roku odwiedziło go 1,3 mln osób, w 2019 roku już ponad 2,5 mln osób. Przez cały sezon pojawi się na nim wiele materiałów promujących nawyk codziennego spożywania owoców jagodowych oraz przetworów.  

Będą promowane miejsca produkcji i praca na plantacjach. Plantatorzy będą mieli okazje by zaprezentować swoją pasję, regionalne tradycje i uczestniczyć w przedsezonowych spotkaniach z mediami. Powiemy o rosnących wymagań jakościowych w całym łańcuchu „od pola na talerz”. Materiały będą budowały wizerunek plantacji, jako miejsc, w których powstaje najwyższej jakości produkt. Celem jest edukacja na temat tego, co wpływa na smak i walory zdrowotne owoców jagodowych, oraz wpływu tego co jemy na nasze zdrowie i wygląd. Stąd plan angażowania ekspertów z dziedziny dietetyki i psychodietetyki.

Jagodę kamczacką zarekomendują sami plantatorzy. Wiele osób nie zna tego gatunku, nie zna cech owocu, jego smaku. Seria materiałów edukacyjnych przygotowanych na wielu plantacjach będzie prezentowana na fanpage’u oraz stronie polskiesuperowoce.pl przez cały, trwający 3 tygodnie, sezon zbiorów kamczatki.

W czerwcu odbędą się III Jagodowe Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2020. Formuła piknikowa będzie okazją do pokazania owoców jagodowych i aktywnego stylu życia. Przed nami turniej plantatorów oraz, towarzyszący mu od ubiegłego roku, turniej dla dzieci. W planach turniej dla dzieci szkół podstawowych (U-13) oraz dla maluchów (3-6 lat). W roku Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2020 oraz letniej Olimpiady liczymy na dodatkowe zainteresowanie mediów.

Plantatorzy borówki tradycyjnie wybiorą najmłodszego w swoim gronie, który degustacją otworzy borówkowy sezon. Prezentacje pokażą polskość borówki i jej jakość. Obraz plantatorów częstujących owocami swoje dzieci jest zawsze bardzo sugestywny.  

Kulminacją sezonu będzie 1 LIPCA. Tego dnia obchodzimy DZIEŃ OWOCÓW i Dzień Polskiej Borówki. W ramach przygotowań cała branża jagodowa zaprezentuje swoją ofertę konsumentom. Event będzie okazją do nakręcenia dziesiątków wywiadów i materiałów promujących konsumpcje owoców jagodowych i ich przetworów.

Promocja przetwórców i jagodowych przetworów

Szukamy najlepszych lodziarni, pierogarni i kaftowych browarów. Będziemy do nich zapraszać i promować smak lodów, ręczne robionych pierogów i kraftu. Będziemy pokazywać walory owoców doceniane przez rzemieślników. Ciekawa dla branży jest definicji przetwórstwa, w myśl której owoce kontraktuje również kilkaset lodziarni, pierogarni czy browarów.

Rok 2020 to dobry czas na przetwory produkowane przez plantatorów. Soki, nektary, dżemy, konfitury, mrożonki owoców jagodowych itp. Chcemy by detaliści poznali młode marki, które oferują przetwory jagodowe. Wiosną zaproponujemy udział w szkoleniu z prezentacji swojej oferty (marki), latem wesprzemy w jej udoskonaleniu, a jesienią zaprosimy na pierwszy w branży przegląd przetworów jagodowych. Jak skorzystamy na tym jako branża? Ludzie będą więcej wiedzieli o pracy plantatorów-przetwórców i o walorach przetworzonych superowoców. Pokażemy różnorodność branżowej oferty, a same przetwory z owoców jagodowych jako lubiane przez Polaków.

Projekt uzyskał dofinansowanie z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, a jego koszt sumaryczny wyniesie ok. 930 tys. zł. Pozwoli to na prowadzenie aktywności również poza sezonem zbiorów, rozszerzenie dotychczas prowadzonych działań promocyjnych o dwa nowe gatunki oraz o promocję jagodowych przetworów, którymi możemy cieszyć się przez cały rok. Podobne jak w roku ubiegłym kampania będzie promowała sprzedaż bezpośrednią, lokalną i etnocentryzm zakupowy (Polska Smakuje, Produkt Polski).

Kampanię „Czas na polskie superowoce!” zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw przy współpracy 7 branżowych organizacji. Partnerami są Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszenie Plantatorów Mini Kiwi. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

Nadzór strategiczny nad kampanią od lat prowadzi agencja INSPIRE smarter branding. Agencja współtworzy strategię komunikacji oraz plan ośmiu mniejszych projektów, które złożą się na kampanię w 2020 roku.

Pokażemy ofertę jagodowej sztafety. Truskawka jest bogata w antocyjany, ale czym więcej słońca, czym owoc jest bardziej wybarwiony, czerwony, niebieski, na końcu czarny, tym jego moc antyoksydacyjna jest większa. Od początku sezonu, każdego kolejnego dnia, superowoce oferują nam więcej korzyści „dla zdrowia i urody”. Więcej za mniej, ponieważ czym bliżej pełni lata tym owoce są tańsze. To jest dobra oferta. Przed nami ważny rok, czas łączenia kropek

– mówi Maciej Dolata, partner w agencji strategicznej INSPIRE smarter branding.

Agencja INSPIRE od 5 lat współpracuje z producentami owoców jagodowych. Efektem tej współpracy jest wzrost świadomości brandingowej. Widać, że branża jagodowa chce kreować popyt. Angażowanie coraz większej liczby plantatorów i sukces promocji owoców jagodowych może być kluczem do zmiany trendów konsumpcji w całej kategorii owoców.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.







Poprzedni artykułKwiaty truskawek równie atrakcyjne dla pszczół co rzepak
Następny artykułOchrona i nawożenie truskawek powinno być dopasowane

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj