W tym roku pod pieczą Związku Sadowników RP realizowana była w Polsce kampania promująca spożycie owoców jagodowych pod hasłem „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”. Podsumowano ją podczas spotkania, które 16 grudnia odbyło się w gmachu Agencji Rynku Rolnego w Warszawie.
Realizowana w tym roku kampania promocyjno-informacyjna na terenie Polski, obejmowała swoim zasięgiem najważniejsze gatunki owoców jagodowych, czyli truskawki, borówki, maliny, porzeczki czarne. Gatunki niezwykle ważne dla polskiego sadownictwa i gospodarki, ponieważ ich produkcja w Polsce szacowana jest na około 500 tys. ton, co stanowi 15% produkcji wszystkich owoców – przypomniał Mirosław Maliszewski, poseł na sejm RP i prezes Związku Sadowników RP.
Prowadzona w Polsce kampania to dopiero początek działań promujących spożycie owoców jagodowych. Realizowano ją poprzez reklamy na autobusach miejskich i bilbordach w dużych miastach, reklamę w prasie kobiecej, kampanię internetową za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej i różnych serwisach kulinarnych oraz czasopismach branżowych. Będzie ona kontynuowana prze kolejne 3 lata (2015-2017) ale już na rynkach zagranicznych w takich krajach jak Austria, Szwecja, Finlandia i Czechy. Projekt Kampanii uzyskał już akceptację Komisji Europejskiej, i do 28 stycznia 2015 r. ma być zawarta umowa dotycząca jego realizacji. Budżet Kampanii ma wynieść 4 mln euro netto, z czego 50% ma pochodzić ze środków UE, 30% z krajowej dotacji, a 20% ma zapewnić Fundusz Promocji Owoców i Warzyw. Głównym celem tej kampanii ma być zachęcenie konsumentów w innych krajach do zwiększonego spożycia owoców jagodowych a tym samym zwiększenie popytu na tamtych rynkach. W ten sposób liczymy również na zwieszenie zainteresowania tamtejszych odbiorców, owocami z Polski i mamy nadzieję, że w ten sposób uda się zwiększyć eksport – powiedział M. Maliszewski.
Jak podkreślał Lucjan Zwolak, zastępca Prezesa Agencji Rynku Rolnego, 5 lat działania Funduszy Promocji Owoców i warzyw miało nie tylko pozytywny wpływ na wzrost spożycie owoców i warzyw, ale również przyczyniło się do konsolidacji producentów i branż związanych z poszczególnymi produktami. Chcąc rozwijać eksport naszych produktów, musimy spełnić dwa warunki. Oferować produkty wysokiej jakości, konkurencyjne dla tych pochodzących z innych krajów, a przede wszystkim wystandaryzowane i dające możliwość przygotowania dużych jednorodnych partii handlowych. Kampanie promocyjne jednoczą branże, co jest potrzebne zwłaszcza w obecnej sytuacji, gdy zablokowane zostały możliwość sprzedaży warzyw i owoców do Rosji – powiedział L. Zwolak.
Potrzebę działań związanych z promocją owoców jagodowych podkreślali również przedstawiciel organizacji branżowych obecnych na spotkaniu. Ireneusz Komorowski prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej (SPBA), przypomniał, że jeszcze kilka lat temu tak mało znane u nas owoce borówki, są już wszechobecne na rynku. Duża ich ilość jest eksportowana głównie do Wielkiej Brytanii. Biorąc pod uwagę rosnącą w Polsce produkcję tych owoców (powierzchnia uprawy według SPBA szacowana jest na około 4000 ha), trzeba szukać i zdobywać nowe rynki zbytu oraz popularyzować owoce borówki wśród konsumentów innych krajów. Temu właśnie ma służyć zaplanowana na najbliższe lata kampania promocyjna. Również Janusz Andziak prezes Stowarzyszenia Plantatorów Truskawki podkreślał taką potrzebę. Jest to wskazane zwłaszcza w sytuacji obecnego embarga na sprzedaż owoców do Rosji. W minionym sezonie możliwa była jeszcze sprzedaż truskawek do Rosji, gdyż embargo nałożono praktycznie po sezonem truskawkowym. W tym roku, przy zablokowanym rynku rosyjskim, może być spory problem ze zbyt dużą podażą truskawek na krajowym rynku. Musimy szukać innych kierunków sprzedaży i zagospodarowania naszych owoców – podkreślał Janusz Andziak. Informował, że przy cenach truskawek przemysłowych jakie były w ostatnich sezonach, produkcja truskawek dla przemysłu przestała być opłacalna. Szansą dla producentów pozostaje zatem produkcja truskawek deserowych, ale trzeba też mieć jeszcze możliwość ich sprzedaży.
Wszyscy – producenci, eksporterzy, handlowcy – popierają inicjatywę związaną z prowadzeniem kampanii promujących polskie owoce jagodowe. Ma się ona rozpocząć już w 2015 roku. Czy przyniesie jednak oczekiwane efekty? Czy wpłynie na zwiększenie świadomości dotyczącej prozdrowotnych właściwości owoców jagodowych i wzrost ich spożycia? Oby tak się stało, bowiem rosnąca w naszym kraju produkcja deserowych truskawek, malin borówek i porzeczek, wymaga działań, które by przyczyniały się do wzrostu popytu na te owoce – owoce o wielkiej, choć nie przez wszystkich jeszcze docenianej, mocy.