Za nami spotkanie sektora produkcji ogrodniczej, które przyciągnęło dziennikarzy, dietetyków, ludzi sportu i plantatorów. Tradycji stało się zadość, sezon otworzyła degustacja pierwszych owoców w wykonaniu najmłodszego z plantatorów – 1,5 rocznej Marceliny, córki Agnieszki i Kamila Kramarz z Janolina w gminie Rawa Mazowiecka. Wśród gości wiceminister rolnictwa Rafał Romanowski oraz Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR. W roli gospodarzy Dominika Kozarzewska, Członkini Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynatorka prac Jagodowego Core Teamu, Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, i liderzy organizacji producentów. Podczas obchodów branża pokazały wyzwania i sukces integracji. Dzień 1 LIPCA staje się powoli świętem wszystkich, którzy chcą żyć zdrowo i promować walory owoców. Tego dnia obchodziliśmy także Międzynarodowy Dzień Owoców.
Głosy z branży
Obchody Dnia Polskiej Borówki zorganizowane zostały w ramach projektu „Czas na polskie superowoce!”. Projekt ten jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Początek sezonu to okazja by przywoływać walory superowocu jakim jest borówka. Sięgając po nią od razu doceniamy jej walory smakowe. Pamiętajmy też o tym, że mówimy o jednym z najnowocześniejszych w całej Unii Europejskiej systemie produkcji, że producenci naprawdę bardzo dobrze wykorzystali zalety członkostwa – mówił Rafał Romanowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. A następnie dodał: Składając życzenia producentom, chcę poinformować, że we współpracy z organizacjami producentów będziemy podejmować działania prowadzące do pozyskania nowych rynków, nie tylko w Unii Europejskiej, Europie, ale w krajach trzecich. Będziemy uczestniczyć we wszelkich możliwych kampaniach, które pokazują cudowne zdrowotne walory polskich superowoców. Państwo, jako fachowcy, wiecie jak te owoce uprawiać, jak wykorzystać ich potencjał, a my po prostu musimy stwarzać warunki, które pozwolą na rozwój tego sektora.
W Polsce rośnie konsumpcja wszystkich badanach gatunków owoców jagodowych. 8 mln Polaków je już ponad 1 kg borówki rocznie. Generalnie jednak niskie spożycie owoców ciągle jest jednym z większych błędów żywieniowych. Dlatego sektor integruje działania promocyjne i angażuje się w edukację żywieniową. Święto 1 LIPCA było okazją prezentacji podejmowanych działań oraz sukcesów producentów m.in. truskawek, jagody kamczackiej, malin, porzeczek i oczywiście samej borówki.- Prowadzimy program dla szkół, czyli owoce i warzywa w szkole. Program przynosi efekty i co za tym idzie pozwala prędzej dojść do „połowy talerza”. Wspieramy patriotyzm konsumencki. Budujemy świadomość konsumentów, tak by zawsze wybierali polskie produkty, zawsze polskie owoce i warzywa, tak by rósł udział polskiej żywności w koszyku zakupowym. Chciałbym by nasze owoce zawsze wygrywały w decyzjach konsumenckich z egzotycznymi – mówił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR.
Bardzo się cieszymy, że mogliśmy otwierać sezon. Życzymy wszystkim dużych planów i dobrej pogody, żeby szczęśliwie zebrać te wszystkie owoce. Mamy też apel do konsumentów, żeby kupowali polskie owoce i warzywa od polskich rolników, polskich sadowników, plantatorów. Sprawdzajmy w sklepie, skąd pochodzą owoce. Jeśli ktoś ma możliwość, to zapraszamy bezpośrednio do gospodarstw, do zakupów bezpośrednio z plantacji – Agnieszka Kramarz, plantatorka borówki wysokiej z Janolina, mama Marceliny, która symbolicznie otworzyła tegoroczny sezon.
To już kolejny rok promocji borówki i kolejny Dzień Polskiej Borówki. Kreujemy to święto z określoną oprawą, tak by borówka była coraz lepiej widziana przez konsumentów. Całemu środowisku producentów jagodowych, a dzisiaj szczególnie borówki, trzeba złożyć serdeczne gratulacje. Życzę żeby ten sezon obfitował nie tylko w dużą ilość ton, ale w duże kwoty dochodu ze sprzedaży – mówił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Jak to się stało? Decyduje konsekwencja plantatorów, ich odpowiedzialność za to, jak wygląda rynek i ich przekonanie, że nie jesteśmy tylko pionkiem, przedmiotem, że możemy działać w taki sposób, żeby ten rynek kształtować. Pokazywać ludziom jak zdrowe, wspaniałe i pięknie są nasze owoce – przekonywała Dominika Kozarzewska, koordynatorka prac polskiego Jagodowego Core Teamu.
Dzień Polskiej Borówki
Celebrowanie Międzynarodowego Dnia Owoców i Dnia Polskiej Borówki odbywa się w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”. Projekt łączy siły producentów owoców jagodowych. Celem jest budowa nawyków codziennej konsumpcji i świadomość tzw. jagodowej sztafety – wspólnej oferty, która pozwala korzystać z krajowych sezonowych owoców przez ponad poł roku, ściślej od kwietnia do początku listopada. Tegoroczną edycję współtworzą organizacje branżowe i grupy producentów owoców jagodowych. Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej (SPBA), Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Stowarzyszenia Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.