Borówki – promocja przez edukację




Coraz ciekawsza staje się dyskusja na temat roli plantatora w promocji i kreowaniu rynku. Zaczynaliśmy od pytania: czy plantatorzy powinni się angażować? Teraz pytanie brzmi: czy ktoś inny może plantatorów zastąpić? Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza o tym przez kogo i jak jest produkowana. Przekonuje nas do tego Fundacja Promocji Polskiej Borówki. 

Nie wyobrażam sobie, żeby ktoś to robił za plantatorów. To jest interes plantatorów. To jest ich produkt. Borówka nie jest czymś anonimowym, musi mieć brand – trzeba pokazać, że za tą borówką stoi ciężka praca konkretnej osoby. Chcąc rozwijać produkcję, musimy edukować klientów. Nie wyobrażam sobie żeby ktoś produkował coś zupełnie innego – na przykład meble, nie mając pomysłu, jak to sprzedać. Tak samo jest tutaj. Nie można produkować owoców i nie mieć pomysłu co dalej, komu to sprzedać, jak zarekomendować. To zdecydowanie jest rola plantatorów. Oczywiście potrzebne jest wsparcie – handlowców, czy to supermarketów, czy rynków hurtowych, cateringu. Ale rola plantatorów jest podstawowa. Więc jeszcze jest dużo pracy przed nami – mówi Dominik Woźniak, Rajpol.

Ile mogą wnieść plantatorzy?

Najważniejsze jest to, żeby jak największe rzesze ludzi znały ten produkt, żeby konsumenci byli świadomi, jak wygląda produkcja, żeby wiedzieli skąd się to bierze. Nie będą tego wiedzieli, dopóki plantatorzy nie zaczną tej wiedzy  promować, nie będą uczestniczyli w programach, nie będą dokładać swoich cegiełek do promocji borówki. Musi się to zacząć przede wszystkim od plantatorów – mówi Jarosław Baniak, plantator z Bochni.

Mogą wnieść bardzo dużo. Od nich się wszystko zaczyna generalnie. Oni mają wiedzę. Oni mogą swój wizerunek przedstawić w sposób bardzo pozytywny. Mogą pokazać swoje plantacje. Mogą w ten sposób uczestniczyć jakby w krajobrazie, jaki tworzy borówka i przekazywać to ludziom – dodaje Baniak.

Walory odżywcze borówki są jej wielkim atutem. Określenie „owoc XXI wieku oznacza, że borówka może wpłynąć na jakość naszego życia. O jej jakości opowiadają plantatorzy. O podejściu do produkcji, o wartościach, ambicjach i całorocznym wysiłku producenta.

Dlaczego powinniśmy promować owoce jagodowe?

Owoce jagodowe zawierają dużo składników tak zwanej żywności funkcjonalnej, czyli żywności, która służy nie do jedzenia, tylko do odżywania. Więc jak się odżywiamy, to mamy mieć lepsze samopoczucie, lepszą kondycję organizmu. A na to wszystko, co jest w pudełku składa się wysiłek producenta – argumentuje dr Paweł Krawiec z Katedry Sadownictwa i Szkółkarstwa Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

  Warto żeby producenci o tym mówili, z prostej przyczyny. Wszyscy jesteśmy bardzo zajęci. Wszyscy żyjemy w pędzie. No i czasami nikt nie pomyśli sięgając po pudełko z owocami, ile trzeba było włożyć wysiłku i pracy, i dlaczego taka jest cena i dlaczego nie może być niższa. Nie może być z prostej przyczyny, to kosztuje po prostu dużo wysiłku, pracy producentów – mówi dr Paweł Krawiec.

Oni najlepiej wiedzą z czego ten owoc się składa, z jakiego wysiłku, zabiegów ochronnych czy też żywieniowych. No i też doskonale wiedzą tak naprawdę jaką wartość przedstawia. Poza tym, jeszcze jedna rzecz. Jeśli się zaangażują w promocję, to zrozumieją też konsumenta, że on niekoniecznie wie to, co oni wiedzą. A raczej inaczej – on po prostu nie wie tego, co oni wiedzą – dodaje Krawiec.

– Od lat budujemy rynek. Od 3 lat świadomość daty rozpoczęcia sezonu, atmosferę czekania i odliczania. W tym roku pójdziemy krok dalej. Po raz pierwszy działania będą prowadzone również w sezonie. Opowiemy o właściwościach zdrowotnych borówki, zaletach produktu oraz całym spektrum ich wykorzystania w codziennej diecie dzieci oraz dorosłych. Pokażemy, że to wygodna przekąska, która spełnia wszystkie potrzeby nowoczesnego konsumenta – mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, plantatorka, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Wizerunek plantacji i producentów jako aktywnych promotorów zdrowego stylu życia bardzo dobrze komponuje się z tymi celami  – dodaje.

Tegoroczne KOSZULKI do kupienia na http://sklep.jagodnik.pl/index.php?id_category=15&controller=category

Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”

Kontakt

Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki

+48 606 717 271, e-mail: dzienpolskiejborowki@gmail.com

Maciej Dolata, Partner Zarządzający INSPIRE smarter branding

+48 501 865 755, e-mail: Maciej.Dolata@inspiresb.com







Poprzedni artykułKomunikat dla truskawek z dnia 24 kwietnia 2018 roku
Następny artykułNawożenie i ochrona truskawek na początku sezonu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj