Kantar monitoruje konsumpcję wszystkich najpopularniejszych gatunków owoców i warzyw. Patrząc na październikowe wyniki, rok do roku, najbardziej zyskały borówka (wzrost o 30%), aronia (o 29%), truskawka (o 18%) oraz minikiwi (o 9%). Najpopularniejszymi owocami października były jabłka, śliwki i gruszki. Najpopularniejszymi warzywami w październiku były ziemniaki, pomidory i cebula. Ich wysoka konsumpcja ma charakter całoroczny.
Wzrost konsumpcji polskich superowoców
W porównaniu do wyników uzyskanych w badaniach w ubiegłym roku, widać wyraźnie wzrost deklaracji konsumpcji polskich superowoców. Chociaż czasami takie deklaracje są nieco „na wyrost” – to można je odczytać jako zwiastuny przyszłego zainteresowania i zwiększenia konsumpcji, a może nowych trendów – mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzający Public Division, Kantar Polska.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 października 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Wyniki deklaracji konsumpcji w październiku należy odnieść do wyników sprzed roku. Najbardziej zyskała borówka, aronia, truskawka i minikiwi.
Borówka zyskała 30%. Na początku października br. 30% Polaków zadeklarowało, że jadło borówki, w tygodniu poprzedzającym badanie. Rok wcześniej to było 23%. Daje to wzrost o 7 p.p, czyli 30%.
W przypadku aronii mowa o wzroście deklaracji konsumpcji o 29%. W październiku 18% Polaków, rok temu 14%, wzrost o 4 p.p., czyli 29%.
Trzecia wśród owoców jagodowych truskawka zanotowała wzrost o 18%. Na początku października 2021 roku jadło truskawki 20% Polaków. W październiku 2020 roku konsumpcję deklarowało 17%, wzrost o 3 p.pl, czyli o 18%.
Systematycznie rośnie konsumpcja i zasięg dystrybucji polskiego minikiwi. W październiku 2020 roku 11% Polaków deklarowało spożycie minikiwi, w październiku 2021 roku już 12%. Potwierdza to skalę penetracji rynku. 1 p.p. oznacza tu wzrost o 9%. Ten wyniki daje minikiwi czwarte miejsce.
Cztery pierwsze pozycje należą do owoców jagodowych
– To są optymistyczne dane. Deklaracje konsumpcji zawsze wyprzedzają realną sprzedaż. Pokazują, w którą stronę idzie popyt. Są emanacją ochoty na większą realną konsumpcje – mówi Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding nadzorującej kampanie promujące owoce jagodowe.
Owoce jagodowe są na fali. Pandemia bardzo zwiększyła świadomość konsumentów. Monitoring Kantar potwierdza nasze obserwacje – rośnie spożycie owoców jagodowych. W sierpniu borówka zanotowała historyczny rekord konsumpcji. Dobry sezon miała aronia, jagoda kamczacka, czarna porzeczka. Rozwija się produkcja truskawek i wspomnianego minikiwi. Równolegle zwiększa się też zapotrzebowanie na wysokiej jakości owoce. To sprawia, że jako branża potrzebujemy jeszcze lepszej organizacji i modeli biznesowych budujących nowoczesną strukturę rynku. Przez nowoczesną rozumiemy zdolność dostarczenia oczekiwanej wartości klientom i przewidywania zmian w otoczeniu. Badania na pewno są tutaj bardzo pomocne. Potrzebna jest też dalsza zdecydowana integracja środowiska producentów – komentuje Dominika Kozarzewska, członek Rady Nadzorczej Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”.
– Jako plantatorom borówki jest nam niezmiernie miło, że z roku na rok zwiększa się jej spożycie. Cieszymy się, że ludzie maja coraz większą świadomość tego, jakie korzyści płyną z konsumpcji borówki. Wierzymy w to, że w kolejnych latach utrzyma się wzrostowa tendencja spożycia owoców jagodowych – mówi Marek Wichłacz z Dobrzan, w pow. stargardzkim, w województwie Zachodniopomorskim.
– To są bardzo dobre wiadomości. Wychodzi na to, że prawie co trzeci Polak jada borówki nawet jesienią. Jak tak dalej pójdzie to przegonimy Brytyjczyków. Ciekawy jest wzrost popularności aronii. Jej przetwory, w porównaniu z borówką, są bardziej dostępne. Nad tym powinniśmy pracować. Przetwórstwo borówki zapewni popyt na krajowe owoce przez okrągły rok – mówi Piotr Piwowarczyk, producent borówki z Kotliny Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku.
– Mocno rośnie świadomość tego jak powinna wyglądać codzienna dieta. Ludzie czekają na nasze sezonowe owoce i robią różne przetwory. Chcą zachować smak lata na zimowe dni i cieszyć się nimi przez cały rok. Nadal mało rozpowszechniona jest wersja eko oraz świadomość różnicy w uprawie. Ci którzy zobaczą to na własne oczy chętniej szukają takich produktów. Dlatego bezwzględnie powinniśmy edukować, opowiadać i zapraszać na nasze plantacje – mówi Edyta Wit, uprawiająca borówkę w rodzinnym Gospodarstwie Ekologicznym Pod Lipami w województwie mazowieckim, w powiecie kozienickim.
– Te wyniki to świetny prognostyk na kolejne sezony. Widać, że zainteresowanie konsumentów owocami jagodowymi z roku na rok jest coraz większe. Czekamy na wyniki badań podsumowujących cały 2021 rok – mówi Darek Kolanus z ogrodniczej firmy Borówkarnia Łask, w województwie łódzkim.
Spożywanie owoców i warzyw podczas poszczególnych posiłków
Polacy najczęściej jedzą warzywa i owoce na obiad – 91% osób, które w ogóle jadły ten posiłek. 74% respondentów deklaruje, że w dniu poprzedzającym badanie jadło warzywa i owoce na śniadanie, natomiast 65% na kolację. Na przekąskę warzywa i owoce spożywało 49% Polaków, natomiast na drugie śniadanie 50%. Najmniej Polaków jadło warzywa i owoce na podwieczorek (40%).
Najbardziej wartościowym pod względem zawartości warzyw i owoców posiłkiem Polaków jest obiad. W przypadku 51% badanych co najmniej w połowie składa się z warzyw i owoców.
Respondenci najczęściej deklarują spożywanie jedynie warzyw i owoców w przekąskach (21%).
Najrzadziej (28%) co najmniej połowę posiłku stanowiły warzywa i owoce w przypadku kolacji.
Wczoraj na talerzu
Jedynie 17% Polaków odżywiało się w październiku zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjmuje w ich przypadku zalecany poziom.
Prawie jedna trzecia (32%) badanych odżywiała się nieco gorzej, ale warzywa i owoce są składnikiem większości posiłków i zdarza się, choć zbyt rzadko, że stanowią ich połowę.
50% Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce, przy czym u 35% jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 15% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.
Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjął w październiku wartość 46,9 pkt., czyli był na niskim poziomie. Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie przeciętnego Polaka.
W porównaniu do września wskaźnik ten wzrósł w październiku o 1,8 pkt.
Wskaźnik powstaje na podstawie odpowiedzi na dwa pytania: Czy warzywa i owoce były obecne w wszystkich posiłkach? Czy warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę spożywanej żywności?
„Wczoraj na talerzu” jest to syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się badanych. Przyjmuje on wartości od 0 pkt. (dla osoby, która poprzedniego dnia nie jadła warzyw i owoców w ogóle) do 100 pkt. (dla osoby, w której wszystkich posiłkach warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę).
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja.”
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.