Peruwiański sektor borówkowy jest w trakcie wymiany podstawowych odmian uprawianych na plantacjach. Zmiany napędzają wymagania rynku oraz sami producenci, którzy poszukują kreacji o jeszcze lepszej genetyce, odporności, plonowaniu i jakości owoców. Wymiana odmian w dużej mierze opiera się na efektach prac hodowlanych firmy Fall Creek – m.in. odmianie 'Sekoya Pop’.
Do tej pory dużym uznaniem plantatorów w Peru cieszyła się odmiana 'Ventura’, którą jednak stopniowo wymienia się na nowy materiał, w tym odmianę 'Sekoya Pop’. Julio Zavala, dyrektor generalny Fall Creek Peru przekazał, że producenci celują dziś w plony powyżej 20-25 t/ha.
„Jest wiele rzeczy, na które zwracają uwagę, ale jedną z głównych są plony; powinny przekraczać 20 lub 25 ton z hektara, żeby w ogóle mówić o bazie odmian wysokoplonujących. W naszym przypadku, wprowadzając nowe odmiany, staramy się, aby ich plon wynosił powyżej 25 ton z hektara. To nasz punkt wyjścia i dążymy do jeszcze wyższych wyników”. Dodał, że gospodarstwa szukają odmian reagujących na cięcie w różnych okresach, aby przesunąć szczyt produkcji poza tradycyjne dla Peru tygodnie 40–42. Wymogami pozostają także średnica owocu powyżej 18 mm, jędrność, poziom BriX, równowaga kwasowości, trwałość oraz wygląd.
Zavala zauważył, że we wczesnych nasadzeniach w Peru dominowała 'Biloxi’, a później 'Ventura’, która zwiększyła dzienne możliwości zbioru z 25 kg na pracownika do 40–50 kg. Podkreślił, że 'Sekoya Pop’, znana handlowo jako FCM 14052, jest obecnie liderem w nowych nasadzeniach i programach wymiany odmian, obejmując już ponad 4000 ha. Innymi opcjami są 'Sekoya Beauty’, a także FCM 14057, FCM 17132, 'Azra’ i 'Bianca’ przeznaczone na rynek chiński. Fall Creek, założone w 1978 roku w stanie Oregon, działa w Meksyku, Hiszpanii, Chile i Peru, a rozwija działalność m.in. w Maroku, Egipcie, Gruzji, Turcji, RPA, Zimbabwe, Namibii i Indiach. W Peru firma otworzyła szkółkę w Quilmaná w 2014 roku oraz laboratorium o powierzchni 2500 m² w Limie w 2021 roku.
Jakość owoców przede wszystkim
Zavala przekazał, że doświadczenie związane ze spożyciem owocu jest niesamowicie ważne. Istnieją badania mówiące, że konsument, który ma złe doświadczenie z borówkami czy jakimkolwiek innym owocem, potrzebuje sześciu tygodni, aby ponownie go kupić lub dać mu drugą szansę. Odniósł się do odmian takich jak 'Sekoya Pop’, 'Sekoya Beauty’ oraz selekcji High Chill i Zero Chill, które – według niego – spełniają te oczekiwania jakościowe. Dodał, że konsumpcja nadal rośnie w Chinach, Europie i Stanach Zjednoczonych. Wskazał również na prace prowadzone przez Senasa, mające na celu uzyskanie dostępu do rynków takich jak Japonia oraz potencjalne negocjacje dotyczące Korei Południowej.
Odnosząc się do wpływu zmian odmianowych, powiedział: „Producenci przechodzą z szparagów na borówki, z papryki na borówki, a nawet z awokado na borówki. Istnieje wiele ścieżek, którymi borówki trafiają na rynek. To wszystko musi być skoordynowane. Ta zmiana odmianowa, wprowadzanie nowych odmian premium na rynek, te nowe doświadczenia konsumenckie – wszystko musi być zintegrowane, aby branża pozostała rentowna zarówno dla kraju, jak i dla producentów”.
Warto się rozwijać
Peru to przykład najdynamiczniej rozwijającej się i dostosowującej do wymagań rynku branży borówkowej na świecie. W ciągu kilkunastu ostatnich lat kraj ten stał się potęgą w produkcji tych owoców, a co bardzo istotne – tamtejsi producenci i firmy handlowe nie spoczywają na laurach. Na plantacjach pojawiają się nie tylko coraz lepsze odmiany, ale również rozwiązania, które umożliwiają sprawniejsze zarządzanie farmami, efektywniejszą uprawę, a później transport i całą logistykę, która umożliwia wysyłkę owoców w doskonałej jakości na cały świat.
Droga rozwoju sektora borówkowego w Peru może być inspiracją również dla polskich plantatorów – jeśli nasz kraj ma pozostać w czołówce producentów borówek, to branża musi się stale modernizować. Doskonałą szansą na poznanie nowych trendów, odmian oraz zdobycie najaktualniejszej wiedzy z zakresu nawożenia, ochrony i zarządzania plantacją będzie najbliższa Konferencja Borówkowa, która odbędzie się 5-6 marca w Hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim. Już teraz możecie kupić bilety w promocyjnych cenach – dlatego nie warto zwlekać! Spotkajmy się w marcu na 14. Międzynarodowej Konferencji Borówkowej!
Na podstawie freshplaza.com
















