Grudniowe spotkanie Forum Doradców Sadowniczych organizowane przez firmę Bayer poświęcono podsumowaniu tegorocznego sezonu w zakresie ochrony upraw sadowniczych. W trakcie prelekcji mocno akcentowany był wątek odpowiedzialnej ochrony upraw przed agrofagami, zapewniającej zdrowe, ale też bezpieczne dla konsumentów plony.
Przybywa nowych rozwiązań
Rozpoczynając spotkanie Radosław Suchorzewski przypomniał o najważniejszych zmianach w zakresie rejestracji środków ochrony roślin z portfolio firmy Bayer.
Dwa najważniejsze osiągnięcia to rozszerzenie zakresu rejestracji dla Luna Experience 400 SC m.in. w uprawie malin, oraz Luna Sensation 500 SC, która zyskała bardzo szeroki zakres rejestracji praktycznie na wszystkie gatunki jagodowe. W tym roku z powodzeniem na rynek został wprowadzony Emulpar’ 940 EC produkt o działaniu mechanicznym wobec szkodników takich jak przędziorki, mszyce, roztocza. Prelegent zaprosił też na najbliższe spotkania w których uczestnicy firma Bayer, czyli TSW 2018 (10-11 stycznia), Konferencję Sadowniczą Jagodowe Trendy w Kraśniku (7-8 luty), oraz Konferencję Ochrony Roślin Sadowniczych w Skierniewicach (6-7 marzec) oraz inne mniejsze i większe spotkania plenerowe, jakich nie zabraknie w 2018 roku.
Potwierdzona skuteczność
Szymon Jabłoński podsumował realizowane w tym roku doświadczenia fungicydowe realizowane w sadzie doświadczalnym w Kozietułach ale też innych lokalizacjach. Łącznie w całym sezonie 2017 wykonano 31 doświadczeń, z czego ponad połowa to były doświadczenia fungicydowe. W zakresie roślin jagodowych były one prowadzone m.in. przez dr Pawła Krawca w gospodarstwie w Karczmiskach. Prowadzono je na malinach odmiany Polana, gdzie w zakresie zwalczania szarej pleśni porównywano dwa programy ochrony: 1 – oparty na dwóch zabiegach Luna Sensation; 2 – gdzie 2 zabiegi Luna Sensation uzupełnione zabiegiem Switch i Teldor w okresie przedzbiorczym.
Okazało się, że Luna Sensation jest dobrym produktem bazowym zapewniającym skuteczną ochronę w początkowym okresie, a dodatkowe zabiegi w okresie przedzbiorczym pozwala przedłużyć ten efekt ochrony. W drugim doświadczeniu porównywano skuteczność Luna Sensation i Luna Experience w zwalczaniu rdzy maliny. Oba fungicydy okazały się być bardzo dobrym rozwiązaniem w zwalczaniu tej choroby, choć nieco wyższy poziom skuteczności zapewnił preparat Luna Experience.
Tomasz Gasparski omawiając wyniki doświadczeń insektycydowych, zwrócił uwagę na preparat Movento 100 SC, w odniesieniu do którego są już prowadzone doświadczenia w uprawach jagodowych. W uprawie czarnych porzeczek insektycyd ten okazuje się bardzo dobrym narzędziem do zwalczania przędziorków.
Szara pleśń – rośnie ryzyko odporności
Dr Mirosław Korzeniowski podzielił się swoimi spostrzeżeniami związanymi ze zwalczania szarej pleśni – najważniejszej choroby całej grupy roślin jagodowych i wymagającej corocznego zwalczania.
W wielu krajach, w tym również w Polsce notowane są już rasy odporne grzyba Botrytis cinerea, na niektóre substancje aktywne. Dlatego dobór fungicydów do zwalczania tej choroby jest tak bardzo istotny. Co robić by przeciwdziałać temu zjawisku?
- Ograniczyć stosowania środków, które w poprzednim sezonie nie zapewniały dobrej skuteczności;
- Czytać etykiety, przestrzegać dawek
- Nie stosować środków niezrejestrowanych
- Wprowadzać do programów ochrony środki o innym mechanizmie działania – np. biologiczne jak Serenade ASO, czy nawozy o działaniu fitosanitarnym
- Właściwe pozycjonowanie poszczególnych preparatów w programach ochrony;
Samo się (nie) sprzeda
Dominika Kozarzewska z Polish Berry Cooperative na przykładzie borówek mówiła o tym czym jest jakość i jak można, i należy ją promować by móc skuteczniej i efektywniej prowadzić sprzedaż.
W PBC takim wyznacznikiem jakości, który jest szeroko promowany, jest wewnętrznie wypracowany standard „30 minut”, polegającym na schłodzeniu owoców w ciągu 30 minut od ich zebrania. Wymaga to oczywiście koordynacji wielu działań, związanych ze zbiorem, logistyką na plantacji i w pakowani, ale procentuje wysoką jakością borówek jakie są wysyłane do odbiorców, a ostatecznie trafiają do konsumentów. W czasach gdy podaż borówek stale rośnie konieczne są z kolei działania promujące te owoce, także na rynku krajowym. Te koordynuje Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Nasza koncepcja polega na tym by poprzez profil FB pokazywać nasze plantacje i prace związane z uprawą borówki, których efektem są smaczne i zdrowe borówki – podkreślała prelegentka. W komunikacji skierowanej do konsumentów pokazywano, w jakim okresie dostępne są borówki z Polski i kiedy warto je spożywać. Dowodem na to jest świętowanie daty 1 lipca, kiedy to obchodzony jest Dzień Polskiej Borówki inaugurujący rozpoczęcie sezonu borówkowego. W tym roku koncepcję tę wzbogacił wybór najmłodszego konsumenta borówki, który 1 lipca rozpoczął polski borówkowy sezon. Nic się samo nie sprzedaje, mamy sukcesy ale ciężko na to pracujemy i dalej musimy to robić – powiedziała D. Kozarzewska na zakończenie swojego wystąpienia.