Fresh Market organizowane przez KJOW Sp. z o.o. to spotkanie kupców, dostawców, firma handlowych i indywidualnych gospodarstw. Dziewiąta edycja tego wydarzenia odbywała się w podwarszawskim Ożarowie Mazowieckim. 23 września licznie przybyły tu krajowe i zagraniczne firmy zajmujące się produkcją i sprzedażą owoców i warzyw, oraz ich odbiorcy – przedstawiciele większości sieci handlowych działających w Polsce. Była okazja do spotkań, rozmów ale też wysłuchania przygotowanych debat na temat sytuacji na rynku owoców i warzyw.
Miejsca spotkań i handlowych prezentacji
Głównym magnesem przeciągającym na Fresh Market była możliwość spotkania się z kupcami wiejskości dużych sieci handlowych w Polsce. Co prawda na spotkanie trzeba było czekać w kolejce, ale w ten sposób swoją ofertę a nawet produkty można było przedstawić większości sieci handlowych działających w kraju. A mają one coraz większy udział w sprzedaży owoców i warzyw. Wydarzeniu towarzyszyły także Międzynarodowe Targi Owocowo-Warzywne Fruit Expo 2016, w których wzięły udział zarówno firmy produkujące warzywa i owoce, ich sprzedawcy, ale również firmy dostarczające środki produkcji dla ogrodniczej branży. Równolegle odbyły się 4 debaty tematyczne dotyczące sytuacji na rynku owoców i warzyw.
Ze swoją ofertą na Fresh Market był Alior Bank, pełniący rolę sponsora Konferencji Fresh Market. Jak informowali przedstawiciele tego podmiotu Adam Siemiński i Konrad Grądzki, Alior Bank przygotował specjalną ofertę dla baraży agro, która zawiera wiele ciekawych rozwiązań dopasowanych do specyfiki produkcji tej grupy przedsiębiorców. Są to m.in. różnego typu kredyty obrotowe, krótko i długoterminowe, kredyty skupowe jak też inwestycyjne. W planach jest znaczące zwiększenie udziałów Alior Banku w finansowaniu agrobiznesu.
Nowe kierunki sprzedaży świeżych produktów
Świadomość konsumentów związana z tym co kupują jest coraz większa, i coraz bardziej szukają oni produktów smacznych i zdrowych, zwracając uwagę na ich pochodzenie. To między innymi sprawia, że w przypadku warzyw i owoców znaczenia nabiera ich pochodzenie, gdzie rodzime produkty są zdecydowanie lepiej postrzegane przez konsumentów niż ich odpowiedniki z importu. Pojawienie się na rynku polskich truskawek oznacza spadek sprzedaży owoców z importu – mówił Piotr Zieliński (Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki). Przyznał zarazem, że są potrzebne zmiany w zakresie opakowań i formy podania tych owoców, gdzie tradycyjne drewniane łubianki, choć dobrze kojarzone i będące swego wyróżnikiem polskich truskawek muszą być zastąpione innymi, bardziej wygodnymi opakowaniami. Mówił o tym również Andrzej Ostrowicz (Stowarzyszenie Polski Ziemniak), podkreślając konieczność wprowadzania opakowań bardziej przyjaznych dla konsumenta i wygodnych podczas dokonywania zakupów.
Okazuje się, że choć dla polskich konsumentów dominującym miejscem zaopatrywania się w warzywa i owoce stały się w ostatnim czasie sieci handlowe i dyskonty, to jednak widoczna jest tendencja powracania do zakupów dokonywanych na lokalnych targowiskach, straganach czy w małych sklepikach. Młodzi ludzi kształtują rynek a oni szukają świeżych i oryginalnych produktów, które są w stanie kupić w lokalnych sklepikach. Produktów zdrowych (warzywa iw owoce), wygodnych (produkty convenience – gotowe do spożycia i wygodne w przygotowaniu), ale też świeżych (kupowanych blisko domu) – mówił Krzysztof Karpa (WR-SRH Bronisze). Podkreślał też znaczenie jakości, o którą powinni się bardziej postarać polscy dostawcy owoców iw warzyw. Jeśli oni jej nie zapewnią, szybko zrobią to dostawcy z innych krajów. Po latach dominacji sieci i dyskontów w Polsce, widoczny jest powolny trend powrotu do zakupów w lokalnych sklepach i bazarach. Z trendami nie można walczyć, ale trzeba się do nich dostosować – podkreślał Piotr Zieliński. Krajowy rynek warzyw i owoców staje się coraz trudniejszy, ale mimo wszystko ma szansę na rozwój, bowiem współczesny styl życia kreuje swego rodzaju modę na zdrowe jedzenie, a to jest możliwe z udziałem owoców i warzyw. Dlatego konieczne jest poszukiwanie sposobów na jeszcze lepsze dotarcie z produktami do konsumentów. To z kolei można wspierać dobrze zaplanowanymi kampaniami marketingowymi, promocją i tworzeniem marek. Dziś nie jest sztuką wyprodukować warzywa i owoce, nie jest też sztuką wyprodukować i sprzedać, ale trzeba jeszcze na tym umieć zarobić – powiedział Krzysztof Karpa, zwracając uwagę na jakość jaka jest wymagana w odniesieniu do warzyw i owoców kierowanych na współczesny rynek.