„Złote innowacje” dla jagodowych przetworów


Branża jagodowa płynnie weszła w czas promocji przetworów. W ramach projektu „Czas na polskie superowoce!” w październiku zorganizowano międzynarodową Berry Innovation Conference 2023. Branża była partnerem Innovation Day 2023 – największego na rynku polskim wydarzenia promującego innowacje spożywcze. W tym samym czasie aż 4 jagodowych przetwórców zdobyło laury w konsumenckim konkursie „Złote Innowacje”. O innowacyjnym podejściu do promocji polskich superowoców Tomasz Pańczyk, Prezes Zarządu Fischer Trading Group, wydawca magazynu „Hurt & Detal” i Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.


Zacznijmy od gratulacji dla wszystkich, którzy otrzymali statuetki i wyróżnienia konkursie „Złote Innowacje”. To wielki dzień dla całej branży jagodowej. Nagradzane są innowacyjne przetwory. To jest kierunek, który powinien w branży coraz bardziej dominować. Wartość dodana jest tu kreowana przez producenta, który sam często jest przetwórcą – mówił podczas gali Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
– W branży jagodowej mamy gatunki, które wymagają przetwórstwa i tutaj ta innowacyjność ma wielkie znaczenie. Im więcej wymiany doświadczeń i innowacji, tych większa szansa na zaspokojenie potrzeb konsumenta, a tym samym, większą marżę dla producenta – dodał komentują znaczenie promocji przetwórstwa Prezes Witold Boguta.

Trudno wyobrazić sobie rozwój branży bez innowacji 
– Dzisiaj każdy musi być innowacyjny. Każdy producent w branży spożywczej, handlu, musi być innowacyjny. Innowacyjność to nic innego jak podążanie za potrzebami konsumentów. Trzeba za nimi nadążać, wciąż się zmieniają zachowania konsumenckie, preferencje i po prostu każdy z producentów musi być innowacyjny. Oczywiście innowacja to nie jest sam produkt, który stoi na półce, ale całe otoczenie, cały ekosystem, który ma wpływ na to, jak taki produkt powstaje – zwracał uwagę Tomasz Pańczyk, wydawca magazynu „Hurt i Detal”.


Zauważyliśmy branżę superowoców. Widzimy jak ta branża się rozwija. Pomysły na cały proces informacyjny, na dotarcie do konsumenta, to jest wspaniała innowacja. Jest nam miło wspierać i współpracować jako wydawca i organizator Innovation Day i konkursu „Złote innowacje”. Jest to największe tego typu wydarzenie na rynku polskim. W branży jagodowej jest wielki potencjał. Widzę jak rośnie konsumpcja jagód w Polsce – mówi Tomasz Pańczyk, Prezes Zarządu w Fischer Trading Group, wydawca magazynu „Hurt i Detal”.

– Wiele osób mówi, że nasze podejście do wykorzystania pieniędzy z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, samo w sobie, jest innowacyjne. Odeszliśmy kilka lat temu od dużej liczby małych projektów, które trwały krótko i niewiele wnosiły. Na rzecz systemu, który składa się z 6 podstawowych projektów, które promując grupy produktów. Wśród nich jest „Czas na polskie superowoce!”, który od samego początku angażuje w swoje działania plantatorów i przetwórców. Te projekty spięte są tzw. projektem parasolowym, w skrócie nazywanym „Core Team” – mówi Witold Boguta.



Dzięki takiemu podejściu promocja owoców i warzyw realizowana jest przez cały rok. W okresie zbiorów promowane są owoce i warzywa sezonowe, natomiast w pozostałych miesiącach konsumpcja przetworów. W ten sposób, zaproszeniem do codziennej konsumpcji, dociera do konsumenta przez okrągły rok. 

– Badania, które prowadzimy od 4 lat, pokazują, że taka prowadzona – systematycznie i systemowo – promocja daje efekty. Gatunkom owoców, ale również warzyw, które są najdłużej promowane, ilość konsumentów wzrasta najbardziej – komentuje Prezes Witold Boguta.

Kantar Polska pokazuje stały wzrost konsumpcji. W październiku 2023 roku po raz pierwszy udział owoców i warzyw w codziennych posiłkach połowy Polaków oceniany był jako „wysoki i bardzo wysoki” (52%). Dla co piątego Polaka – rekordowe 21% – warzywa i owoce stanowiły połowę tego co jadł. Szczegółów wyniki monitoringu są dostępne dla każdego na stronie WczorajNaTalerzu.pl 

Życzę żeby branża jagodowa była jeszcze bardziej otwarta, dynamiczna i skonsolidowana, bo tylko poprzez konsolidację będziecie w stanie osiągać jeszcze więcej – życzył Tomasz Pańczyk, organizator konferencji Innovation Day i konkursu „Złote Innowacje”.

Podczas Innovation Day 2023 producenci otrzymali wiele gratulacji i życzeń. Całe wydarzenie był okazją by pokazać, że istotą projektu parasolowego jest zacieśnienie współpracę między liderami sektora.

– 2 lata temu zainaugurowaliśmy pracę Core Teamu – forum współpracy, w którym pracuje 7 zespołów. Wśród nich jest tzw. Core Team Jagodowy, który opracowuje strategię rozwoju branży jagodowej do 2030 roku. Zespoły tworzą liderzy sektora. Na pewno robimy coś, czego dotychczas nie było. Jest to pewnego rodzaju innowacją, nie produktową, a organizacyjną. W ten sposób cała branża bardziej się jednoczy i może uzyskiwać lepsze efekty swojej pracy. Także lobbystycznej i promocyjnej. To, mam nadzieję, będzie się przekładać również na lepsze relacje międzyludzkie i na lepsze efekty pracy poszczególnych producentów. Każdy sukces jest sumą wielu mniejszych – opisuje Prezes Witold Boguta.

– Słowo innowacja jest dziś w przestrzeni publicznej odmieniane przez wszystkie przypadki. Mówi się o niej nie tylko w naszej branży. Ogrodnictwo to jednak kilkadziesiąt gatunków, które mogą występować samodzielnie lub w ciekawych połączeniach produktowo-organizacyjnych. Jeśli wykorzystamy ten niewątpliwie duży potencjał, mamy bardzo duże szanse na innowacyjny rozwój – dodaje Boguta.

– Stąd promocja postaw zaangażowania i współpracy. Liczę, że wypracujemy strategię rozwoju, która znajdzie uznanie u jak najszerszej rzeszy producentów i wsparcie u władz. Raz jeszcze serdecznie gratuluję wszystkim nagrodzonym. Cieszę się, że ta „jagodowa sztafeta”, którą stworzyliśmy, przynosi korzyści. Jestem przekonany, że działając razem możemy więcej – podsumował Prezes Witold Boguta.

Konkurs „Złote Innowacje FMCG & Retail” to największy na polskim rynku konkurs konsumencki. Kampania „Czas na polskie superowoce!” została w nim nagrodzona w 2022 roku. Doceniono integracyjną formułę, zasięgi i fakt, że producenci mogą skutecznie kreować to jak postrzegane są owoce. Nagroda została przyznana w kategorii „rozwiązania, które uatrakcyjniają rynek spożywczy, zmieniają podejście do zakupów i bezpośrednio wpływają na zachowania kupujących”.

Konkurs co roku wyłania produkty, które wyróżniają się wyjątkowym stopniem innowacyjności. W 2023 roku nagrodę konsumencką „Złota Innowacja FMCG” zdobyło aż 4 jagodowe przetwory.

  • Wino Aroniowe Ekologiczne Potęga Tradycji od firmy Vin-Kon S.A.

Wyróżnienia w nowej kategorii polskie superowoce oraz produkty ekologiczne zdobyli:

  • Ekologiczny miód kremowany z Aronią firmy Aronia Eggert,
  • Rokitnikowy shot z Podlasia firmy Szarłat
  • Proszek koncentrat bio jagody kamczackiej Biohaskap® Regeneration+ 50 g firmy Nutracevit.

Pełna lista laureatów konkursu „Złote Innowacje” na HurtiDetal.pl
——————————————–
Materiał przygotowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „Czas na polskie superowoce! V edycja”. Projekt realizowany przez agencję strategiczną INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Projekt realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.







Poprzedni artykułFruvitaland i inne grupy producenckie domagają się wyjaśnień 
Następny artykułCzy jakość sadzonki borówki ma znaczenie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj