7 organizacji branżowych i grup producentów połączyło siły, by skuteczniej budować nawyk codziennej konsumpcji polskich superowoców jagodowych. Razem stworzą konsumentom szerszą ofertę, przez większą część roku. Pomysł polega na tym by się wspierać w sezonie zbiorów. Wzorem doświadczeń środowiska plantatorów borówki będą dalej promować zaangażowanie plantatorów i współpracę.
Polscy producenci owoców to są osoby wykształcone, które potrafią uprawiać i które wiedzą jak zmienia się rynek. Potrafią wyciągać właściwe wnioski z tego co się dzieje na świecie, który mocno się globalizuje
– mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw
Współpraca podstawą sukcesu
– Cały świat współpracuje. Nie są to tylko plantatorzy, współpraca powinna obejmować również tych, którzy zajmują się nauką, doradztwem, administracją. Konieczna jest współpraca między kolejnymi ogniwami w łańcuchu dostaw, czyli przetwórcami i handlem. Naszym wspólnym celem jest dostarczenie najwyższej jakości produktu, którego oczekuje konsument.
Oczekiwanym sukcesem producentów owoców będzie wzrost świadomości konieczności zwiększenia konsumpcji owoców. U progu sezonu życzymy naszym konsumentom najwyższej jakości polskich owoców jagodowych, których codzienna konsumpcja owocuje dobrym zdrowiem i samopoczuciem – kończy Boguta.
– Trendy zdrowotne i żywieniowe to temat na czasie. Borówka jest dziś symbolem zdrowego stylu życia. Globalny sukces borówki to właśnie efekt edukacji konsumentów na temat korzyści, jakie daje jej spożywanie
– mówi Nick Hall, manager BBC Technologies.
Otwartość podstawą współpracy
– Pracujemy na rzecz wspólnego celu. Nie tylko jeśli chodzi o działania po zakończeniu zbioru i pakowanie, czyli obszar w którym ja działam, ale także sam zbiór i dzielenie się wiedzą, tak aby wszyscy wytwarzali dobry produkt. Jeśli mógłbym coś szczególnie podkreślić, to że wszyscy powinniśmy być bardziej otwarci. Współpraca i przekazywanie sobie wiedzy ma ogromne znaczenie dla rozwoju całej branży – dodaje Nick Hall.
– Plantatorzy powinni ze sobą współpracować. To warunek dalszego rozwoju rynku borówki w Polsce. Rozwój warunkuje świadomość konsumentów. Ludzie powinni docenić to co robią producenci borówki i owoców miękkich, aby wyprodukować piękne i tak zdrowe owoce – mówi dr inż. Andrzej Grenda, manager YARA Polska.
– Współpraca organizacji i grup tworzy nową jakość. Działania promujące sprzedaż polskich owoców miękkich są niezbędne. W przypadku borówki są one prowadzone od lat i one przynoszą wymierną korzyść. Trochę brakowało takich działań w przypadku innych owoców. Np. maliny, gdzie jesteśmy też jednym z największych producentów w Europie, jagody kamczackiej, która jest nowa na naszym rynku, oczywiście truskawki w segmencie deserowym – przekonuje Grenda.
Podmiotem działań, które zainicjowali plantatorzy są owoce truskawki, maliny, czarnej porzeczki, borówki, jagody kamczackiej, aronii oraz mini-kiwi, owocu o podobnych właściwościach, którego produkcja odbywa się w Polsce. Celem jest budowa kategorii „polskie superowoce” – owoców wyjątkowo bogatych w składniki szczególnie korzystne dla naszego zdrowia i urody. W planach wspólna promocja kolejnych owoców w sezonie ich zbiorów. Zaczyna truskawka, za nią malina.
Kampanię „Czas na polskie superowoce!” realizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Partnerami KZGPOiW są: Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek, Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Realizacja zadania odbywa się przy współpracy z Krajowym Zrzeszeniem Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszeniem Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.