Berry Innovation 2024 to już trzecia odsłona wydarzenia, które gromadzi innowatorów jagodowej branży, którzy chcą dzielić się swoimi doświadczeniami, jak również wskazywać możliwe drogi rozwoju. Tegoroczna edycja odbyła się 22 października w Małej Wsi. Była poświęcona możliwościom zwiększenia marży z produkcji owoców, ale też pozyskaniem nowych rynków zbytu. Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Czas na Polskie superowoce”.

Trendy w marketingu

Kuba Antoszewski z Kantar Polska, wskazywał na pewne trendy marketingowe związane z rynkiem konsumentów. Okazuje się, że coraz większą rolę w marketingu zaczyna odgrywać sztuczna inteligencja Z drugiej jednak strony rośnie przywiązanie do małych rodzinnych marek, produktów za którymi stoi człowiek. Konsumenci chętniej wybierają produkty gdy więcej o nich wiedzą lub znają ich pochodzenie.  

Kuba Antoszewski, Kantar Polska

Jedno zdrowie, czyli co robią Chiny

Dr Mirosław Korzeniowski reprezentujący stowarzyszenie Agroekoton, scharakteryzował chiński rynek owoców jagodowych, wskazując innowacyjne działania. Owoce jagodowe w Chinach stały się swego kategorią luksusową. Nie są one tanie, ale wskazujące na pewien status społeczny. Bardzo często to właśnie ładnie zapakowane jagodowe są oferowane w formie prezentów. Traktuje się jako produkty dające zadowolenie, dobre samopoczucie i zdrowie.

dr Mirosław Korzeniowski Stowarzyszenie Agroekoton

Jedno zdrowie to narodowa strategia mająca na celu poprawę zdrowia społeczeństwa. W ramach tego programu, opartego na współpracy wielu jednostek publicznych, naukowych i samorządowych propaguje się spożywanie owoców jagodowych i przetworów na ich bazie, jako wybitnych owoców prozdrowotnych. Jest to duże novum na chińskim rynku. Trzeba bowiem pamiętać, że owoce jagodowe są nową kategorią na rynku chińskim, ale bardzo dynamicznie się rozwijającą – informował Mirosław Korzeniowski. Chińskie wsparcie ukierunkowano w kierunku podmiotów, które produkują produkty przetworzone z owoców jagodowych. Ich różnorodność jest bardzo duża, a popularność cały czas rośnie. Tak szybki rozwój chińskiego rynku z 1,3 mld konsumentów to również duża szansa dla produktów z polskiego rynku, ale przede wszystkim owoców w klasie premium jak też produktów przetworzonych – przekonywał dr Mirosław Korzeniowski.

Śladem Steva Jobsa

Matusz Maruszewski podzielił się swoimi doświadczeniami związanymi z rozwojem gospodarstwa rodzinnego i tym jak sukcesywnie realizował swoje pomysły. W poszukiwaniu lepszej marży za produkowane truskawki, w czym specjalizuje się gospodarstwo Maruszewskich, rozpoczął on produkcję dżemów. To zapewniło dość dobrą marzę, wynoszącą 34% (względem sprzedaży samych owoców). To jednak było niewystarczające dla ambitnego farmera. Zainspirowany mądrością Steva Jobsa „Jeśli chcesz uszczęśliwić wszystkich, nie bądź przywódcą, sprzedawaj lody!”.  Tak więc łącząc rodzinne siły, kompetencje i wiedze rozpoczęto produkcję „lodów z farmy”. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Lody z farmy stały się nie tylko dochodowym biznesem, ale też lokalną atrakcją dla konsumentów. Ten przykład innowacji pokazuje jak z małego gospodarstwa można stworzyć nie tylko lokalną markę, ale też oferować unikatowe produkty i zarazem uzyskiwać wyższe dochody z produkowanych owoców.

Mateusz Maruszewski, Farma Mój Owoc

Dywersyfikacja gospodarstwa

Również swoją historią rozwoju gospodarstwa podzielił się Paweł Eggert, reprezentujący rodzinne gospodarstwo Aronia Eggert, ale też przedsiębiorstwo zajmujące się przetwórstwem owoców. Rozwijane przez lata gospodarstwo szkółkarskie skupia się na produkcji najwyższej jakości materiału szkółkarskiego aronii. W ofercie ma również własną odmianę tego gatunku o nazwie Nero Eggert. Od 2019 roku realizowana jest równolegle działalność przetwórcza. Skupia się ona na pozyskiwaniu surowca (przede wszystkim owoców aronii) od plantatorów, który wykorzystywany jest w różnorodny sposób. Szukamy w innowacjach tej dodatkowej marży, ale też swojego miejsca na tym rosnącym cały czas rynku owoców jagodowych – mówił Paweł Eggert.

To tylko niektóre przykłady innowacji w jagodowej branży zaprezentowane podczas Berry Innovation 2024. Więcej podobnych innowacyjnych inspiracji znajdziecie w czasopiśmie Jagodnik. #KtoCzytaTenWie







Poprzedni artykułTe odmiany malin i truskawek zdobywają rynek
Następny artykułKonferencja Maszynowa na TSW 2025 – Przyszłość Nowoczesnych Technologii w Ogrodnictwie

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj