Udany początek sezonu polskich superowoców



Plantatorzy i przetwórcy owoców jagodowych rozwijają współprace. Po akcji prezentującej walory przetworów, przyszedł czas na świeże owoce. Jest duży popyt na pierwsze truskawki, a w mediach ukazało się już ponad 1000 publikacji na temat walorów tego ulubionego owocu Polaków. Plantatorzy angażują się w plany promocji jagody kamczackiej, maliny, agrestu, borówki, porzeczki, jeżyny, aronii i mini-kiwi. Wszyscy zapraszają na zbiory i na pierwsze degustacje.

Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu superowoce połączyły siły w walce z koronawirusem. Zebrano ponad 2500 kg przetworów z owoców jagodowych – soków, konfitur i dżemów. Producenci przekazali je do najbardziej potrzebujących wsparcia szpitali Mazowsza, Lombardii i Piemontu. Akcja odbiła się szerokim echem w mediach społecznościowych, zasięgiem wyszła daleko poza Polskę i Włochy.

Truskawka ulubionym owocem Polaków

Jagodową sztafetę rozpoczyna truskawka. To nasz ulubiony owoc i najbardziej wyczekiwany. Potwierdzają to wyniki „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych od grudnia 2019 przez Kantar. Konsumpcja truskawek rosła w 2019 roku najdynamiczniej wśród wszystkich owoców i warzyw. Deklaruje ją 98% Polaków. Jest to wynik imponujący, tłumaczący olbrzymie zainteresowanie mediów i zachęcający do produkcji owoców z przeznaczeniem na rynek świeży.

Pierwsze na rynku pojawiły się truskawki szklarniowe. Z danych monitoringu Kantar wynika, że w kwietniu br. jadło truskawki już 37% Polaków. Na początku maja rozpoczął się zbiór odmian uprawianych w tunelach. Wspólnym celem jest budowa nawyku codziennej konsumpcji. Plantatorzy promują jakość naszych truskawek i zapraszają na zbiory.

– Jesteśmy bardzo otwarci, zapraszamy. Dla nas to największa troska, by zebrać owoce. Truskawki, a po nich kolejne owoce jagodowe, muszą być zebrane ręcznie – mówi w wywiadzie dla „Agrobiznesu” dr Janusz Andziak, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Truskawek.

Najlepsza praca na świecie

Plantatorzy promują ofertę pracy, która dziś wydaje się bardzo atrakcyjna. Jest to praca dobrze płatna, na akord, na powietrzu, w dużej odległości od współpracowników. Warunkiem sukcesu jest skuteczne połączenie popytu na pracę i jej podaży. Plantatorzy powinni wziąć pod uwagę to jak szuka pracy ktoś kto nigdy lub dawno nie był na plantacji.

– Zapraszamy wszystkich, którzy chcieliby podjąć pracę na plantacjach truskawki, borówki i innych owoców. Oferujemy zakwaterowanie, artykuły higieniczne i pełne świadczenia opieki socjalnej – dodał Ireneusz Komorowski, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej SPBA.

Weekend na plantacji jagody kamczackiej

Plantatorzy popularnej kamczatki zaprezentują swoje plantacje, walory owocu i przetworów. W okresie zbiorów, każdego dnia, inna plantacja otrzyma przywilej reprezentowania całej kamczackiej społeczności (w mediach społecznościowych kampanii). Wspólna inicjatywa rozwija się bardzo dynamicznie. W weekend 13-14 czerwca branża zaprosi na plantacje w całej Polsce.

– Jesteśmy miłośnikami i propagatorami jagody kamczackiej. Będziemy zapraszać na plantacje, całe rodziny, tak by wszyscy sami sobie nazrywali tej jagody. Przy okazji będą mogli spróbować konfitur, soków, liofilizatów, ciasta i pierogów. Razem pokażemy jej kulinarną atrakcyjność – mówi Anna Litwin, Blue Haskap.

– Na naszej plantacji konsumenci będą mogli usłyszeć o walorach jagody, popróbować przetworów – dżemów, soków, ciasta, pierogów. Poczuć jak łamie ona smak cebuli i peperoni. Razem pokażemy, że to idealny dodatek do mięsa, wędliny czy pasztetu. Będziemy zapraszać do zakupów świeżych owoców i przetworów – powiedział Mariusz Pelc, plantator i przetwórca z Godziszowa w woj. Lubelskim.

Deserowe maliny, porzeczki, jeżyny i agrest

– Ciesząc się pełnią sezonu truskawkowego będziemy wypatrywać pierwszych polskich malin. Są one silnie związane z polską tradycją. Od pokoleń pijemy sok malinowy przy każdym przeziębieniu. Latem, zamiast soku malinowego, będziemy promować świeże maliny – powiedział Paweł Krawiec, ekspert i plantator owoców jagodowych, Horti Team.

– Poszerzamy ofertę o owoce porzeczki deserowej. Obok soków można będzie korzystać ze świeżych owoców. Owoce zrywa się do pojemnika w gronkach. Zapraszamy na zbiory. Owoce wymagają pracy ludzi, są selekcjonowane, muszą być bez pęknięć i uszkodzeń mechanicznych. Przed nami dobry czas na to by przypomnieć sobie smak porzeczki czarnej i czerwonej. Wokół tego będziemy się jednoczyć – mówi Mateusz Jurak, plantator owoców jagodowych.

– W tym roku do wcześniej już promowanych gatunków dołączamy dwa nowe: agrest i jeżynę. Serdecznie zapraszamy producentów tych gatunków do współpracy, tak by wspólnie pokazać walory owoców, swoje gospodarstwa i pasje – mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

– Bardzo cieszymy się z tego, że agrest dołączył do promocji polskich superowoców. Prowadzimy gospodarstwo ekologiczne gdzie uprawiamy truskawki, maliny i agrest odmiany Niesłuchiwski i Micurinese. Produkujemy owoce na deser, tłoczymy soki. Chcemy przypomnieć rodakom smak i walory agrestu – mówi Barbara Wilk, producent z Podkarpacia.

1 lipca – Dzień Polskiej Borówki

Tradycji stanie się zadość. Na przełomie maja i czerwca borówkowa branża wybierze najmłodszego z plantatorów. Dokonana przez niego degustacja oficjalnie otworzy borówkowy sezon. Na zgłoszenia czekamy do 20 maja 2020. Wybory odbędą się od 1 do 7 czerwca. Finał w środę 1 LIPCA.

– Wszystko zaczęło się cztery lata temu. Sezon 2017 otworzyła degustacja w wykonaniu najmłodszego dziecka w branży. W ciągu trzech lat w tej mądrej zabawie udział wzięło 12 rodzin. Ich historie wzbogaciły wizerunek branży. Opowiedziały o ludziach, którzy produkują te wspaniałe owoce, o wartościach, pasjach, szacunku dla przyrody. W tym roku zobaczymy jak miewają się zwycięzcy i uczestnicy trzech dotychczasowych edycji – zapowiada Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

Aronia i sierpień miesiącem naturalnej walki z nadciśnieniem

Polska aronia ma dobra passę. W lutym media rozpisywały się o „najsmaczniejszym lekarstwie na świecie”. Wg. „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”, realizowanych przez Kantar, w marcu aż 11% Polaków piło soki aroniowe lub jadło jej przetwory. Już na początku pandemii koncentrat aronii był praktycznie niedostępny. Wszelkie zapasy zostały sprzedane do Korei, Japonii i Chin.

– Stawiamy na antocyjany. Świat poszukuje dziś antyoksydantów. W naszym klimacie, w tych owocach, jest ich najwięcej. Będziemy o tym przypominać naszym rodakom w sierpniu – zapowiedział Piotr Nowak, plantator i przetwórca aronii, członek władz Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii „Aronia Polska”.

Istota dobrego marketingu jest zmieniać świat na lepszy

W ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!” organizowane jest szkolenie dla przetwórców owoców jagodowych. Celem szkolenia jest poprawa kompetencji związanych z prezentacją swojej marki. Odbędzie się ono w formie trzech tematycznych warsztatów. Dwa pierwsze on-line. Poprowadzi je Paweł Tkaczyk, ekspert ds. storytellingu.

– W sezonie zachęcamy do konsumpcji świeżych owoców. Równolegle promujemy soki, dżemy, konfitury. Chcemy by polskie superowoce znajdowały się na talerzach przez cały rok. Zachęcamy przetwórców, szczególnie producentów owoców, którzy zajmują się przetwórstwem, także małe firmy przetwórcze, do współpracy. Szkolenie jest przeznaczone dla osób, które chcą budować własną markę. Które intuicyjnie czują, że sprzedajemy emocje, zdrowie i relacje międzyludzkie, a nie słoiki czy kartony – mówi Witold Boguta.  

Jagodowe w trendzie

Sektor owoców jagodowych zaczął krzepnąć i jednoczyć swoje siły. Przekaz jest optymistyczny, plantatorzy i przetwórcy chcą pokazać konsumentom, że żyjemy w jagodowym trendzie. Ich sprzedaż rośnie na całym świecie, a ich produkcja jest charakterystyczna dla naszego klimatu.

– Już w ubiegłym roku pokazaliśmy, że wspólnie jesteśmy w stanie zrobić dużo dobrego dla naszych konsumentów. To nie udałoby się żadnemu z nas w pojedynkę. Celem jagodowej sztafety jest świadomość, że polskie owoce są dostępne od wiosny do późnej jesieni, a w formie przetworów, soków, nektarów, możemy je spożywać przez cały rok. To dlatego polecamy filiżankę polskich superowoców. Codziennie! – podsumował dr Piotr Baryła, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.


Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.

Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.







Poprzedni artykułUłatwień w przekraczaniu polskiej granicy przez pracowników sezonowych nie będzie
Następny artykułRdza maliny – warto zacząć lustracje. FILM  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj