Truskawki witają wiosnę i rozpoczynają przygodę z owocami jagodowymi. Dalej już na scenie jest cała plejada kolorów i smaków – maliny, borówki, porzeczki ale też agrest, jeżyny czy jagoda kamczacka. W produkcji większości tych gatunków Polska jest liderem na skalę europejską i światową. Ich konsumpcji ma sprzyjać realizowana już 3 rok kampania Niezwykłe Właściwości Zwykłych Owoców. Spotkanie dotyczące tego projektu odbyło się 1 lipca w Warszawie.
Niezwykle istotnym czynnikiem w drodze do promowania zdrowych nawyków żywieniowych jest edukacja. Mając to na uwadze, zainicjowano kampanię promocyjno-informacyjną pn. „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” realizowaną na pięciu europejskich rynkach, do których należą: Polska, Austria, Szwecja, Finlandia i Czechy. Jej celem jest poszerzanie wiedzy na temat właściwości europejskich owoców jagodowych oraz tworzenie forum wymiany informacji na ich temat, tak, aby na rynku dostępne były wyłącznie owoce wysokiej jakości. W Polsce kampanię wspierają: Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki i Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek.
„Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” to kampania promocyjno-informacyjna realizowana przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej na rynkach pięciu krajów: Polski, Austrii, Szwecji, Finlandii i Czech. Produkty objęte programem to europejskie owoce jagodowe – truskawki, maliny, porzeczki i borówka. Program obejmuje szereg działań informacyjno-promocyjnych. Mają one na celu zapoznanie konsumentów z wysoką jakością, bogactwem składników mineralnych i witamin oraz niepowtarzalnym smakiem owoców jagodowych pochodzących z Unii Europejskiej.
Uwarunkowania produkcji owoców jagodowych przybliżył Ireneusz Komorowski, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Podkreślał z jednej strony tradycje związane z uprawą takich gatunków jak truskawki, maliny czy porzeczki, ale zarazem innowacyjność jaka dotyczy zwłaszcza borówki, ale też nowoczesnych technik uprawy takich gatunków jak maliny czy truskawki, produkowane na rynek deserowy. To co sprzyja produkcji owoców jagodowych w Polsce to również klimat. Duże różnice temperatur między dniem i nocą, w okresach gdy dojrzewają owoce wpływa na ich specyficzny smak – stosunek cukrów i smak. Nasze owoce po prostu smakują i jak mówią sami konsumenci z innych krajów – żadnych owoców nie da się zjeść tyle co polskich – podkreślał Ireneusz Komorowski.
Borówki wśród owoców jagodowych to najmłodszy gatunek będący w towarowej uprawie. W tym roku mija 100 lat od momentu gdy gatunek został udomowiony i włączony do towarowej uprawy. Informacje te przybliżała Dominika Kozarzewska z GPO Polskie Jagody, informując o kampanii 1 lipca – Dzień Polskiej Borówki. Cały projekt ma na celu przybliżenie konsumentom jak produkowane są nasze owoce oraz promowanie daty 1 lipca jako dnia rozpoczynającego borówkowy sezon – mówiła D. Kozarzewska, zapraszając do poszukiwania informacji na ten temat na profilu Facebookowym (https://www.facebook.com/dzienpolskiejborowki/ )
Bardzo ważne jest to co jemy i jak to wpływa na nasz organizm – mówiła Anna Jelonek, dietetyk, specjalistka w dziedzinie medycyny sportowej, alergologii i zdrowia publicznego. A owoce jagodowe to znakomite źródło wielu witamin i związków prozdrowotnych. Owoce jagodowe to też naturalne lekarstwo, zwłaszcza dla osób mających problemy z cukrzyca czy nadwagą. Jagodowe to również ogromne bogactwo przeciwutleniaczy, których dzienne spożycie powinno wynosić minimum 400 g. Jest szczególnie istotne u dzieci i dorastającej młodzieży, których organizm jest bardzo aktywny i szybko się rozwija. Z kolei kobiet w ciąży spożywanie owoców jagodowe zapobiegają cukrzycy ciążowej, dostarczają łatwo przyswajalnego żelaza i witaminy C, zapobiegając przy tym anemii.
Atrakcją spotkania był również pokaz kulinarny w wykonaniu znanego szefa kuchni – Sebastiana Kornackiego. Można było smakować przygotowanych na bazie owoców jagodowych potraw.