Aronia większości osób jest znana, choć jeszcze nie przez wszystkich lubiana, jest domeną Polski. To w naszym kraju produkowane jest 75% światowych zasobów tych owoców. Okazuje się, że rynek aronii jest bardzo ciekawy i różnorodny, a plantatorzy w wielu krajach mają własne sposoby na zagospodarowanie tych owoców. Rośnie również zainteresowanie owocami i produktami na ich bazie, a to stwarza dobre perspektywy dla aronii na najbliższe lata. Pokazało to doskonale wydarzenie jakie 21 września odbyło się w Małej Wsi. Była to pierwsza Aronia Innovation Conference, zorganizowana w ramach projektu „Czas na polskie superowoce! Edycja IV”.
Aronia głównie z Polski
Dlaczego w Polsce uprawiamy aronie i produkuje się jej najwięcej na świecie? Po pierwsze mamy sprzyjające ku temu warunki klimatyczne ale też mieliśmy dużą pomoc z instytutów badawczych. Szybko stworzyliśmy optymalną agrotechnikę i mamy też własne odmiany – mówił Paweł Eggert z gospodarstwa Aronia Eggert. Na tę chwilę w Polsce aronie rośnie na powierzchni około 14 000 ha, skupionych w województwach mazowieckim, lubelskim i łódzkim. Ilość produkowanych owoców aronii w naszym kraju odpowiada 75% światowej produkcji aronii.
Z uprawą aronii od 47 lat związany jest Piotr Eggert, inicjator i promotor tej uprawy w Polsce. Obecnie jego syn Paweł, jest aktywnym kontynuatorem działań związanych z popularyzacją gatunku i produktów jakie mogą być z niego wytwarzane. Gospodarstwo Aronia Eggert zajmuje się produkcją sadzonek aronii w systemie ekologicznej produkcji, w tym roku zarejestrowała też własną odmianę ‘Nero Eggert’, która polecana jest w szczególności do upraw ekologicznych.
Aronia to superowoc
Prof. Iwona Wawer podkreślała niezwykłe właściwości aronii, dzięki którym jest to gatunek klasyfikowany do puli superowoców. Tym mianem określa się wszystkie owoce jagodowe – małe jagody będące bogactwem różnorodnych właściwości prozdrowotnych. Owoce aronii zawierają duże ilości polifenoli i antocjanów, katechin i tanin oraz witamin i minerałów. Szczególne właściwości aronii związane są z bogactwem polifenoli – silnych antyoksydantów. Tym samym jest to składnik suplementów diety w profilaktyce ale też dietetycznym wsparciu leczenia chorób kardiologicznych i profilaktyce antynowotworowej. Regularne picie soku aroniowego pozwala obniżyć ciśnienie o 20 mmHg, działa antyzakrzepowo, wspomaga leczenie cukrzycy typu II. Silne działanie antyoksydacyjne sprawia, że aronia i produkty na jej bazie mogą wspomagać leczenie chorób nowotworowych. Związki zawarte w aronii mają też działanie radioprotekcyjne w sytuacji zagrożenia promieniowania jądrowego – informowała prof. Iwona Wawer.
Aronia – potencjał na przyszłość
Urszula Krassowska reprezentująca Kantar przedstawiała jakie są oczekiwania przyszłych konsumentów. Współcześnie konsumenci są dość tradycyjni – 41% ankietowanych dorosłych Polaków na obiad najchętniej wybrałaby schabowego z ziemniakami i surówką. Podobnie jest w przypadku pozostałych posiłków. Widać jednak pewne zmiany w tych zachowaniach, związane ze zmianą stylu życia. Specjaliści przewidują że w przyszłości, konsumenci będą mieli mniej czasu na 3 wspólne posiłki na rzecz przekąsek i szybkich dań gotowych „na mieście” – mówiła prelegentka, podając jako przykłady dań pudełkowych i gotowych dań na wynos oferowanych powszechnie w dużych miastach. Oferta gotowych dań coraz bardziej jednak uwzględnia wymagania prozdrowotne konsumentów oferując bardziej wyszukane dania z przewagą warzyw i owoców w różnej formie. Liczy się też atrakcyjny wygląd potraw, zwłaszcza w dobie powszechnego udostępniania zdjęć na profilach społecznościowych. W badaniach Kantar widać coraz częstszego spożywania przekąsek, które mogą mieć bardzo różna formę i tu jest duża szansa dla owoców oraz prostych produktów jakie można z nich stworzyć (produkty typu convenience, shoty owocowe, itp.).
Paweł Eggert próbował odpowiedzieć na dość trudne pytanie związane z przyszłością aronii. Wśród kategorii które mają szansę na szybki rozwój są szoty – różnego rodzaju napoje stanowiące bombę witaminową. Kolejne ciekawe produkty z potencjałem to słodycze z dodatkami aronii oraz kapsułki stanowiące namiastkę suplementów diety. Do tego należy dodać owoce suszone , liofilizowane będące formą szybkiej przekąski oraz gotowe musy i batony szczególnie atrakcyjne dla dzieci. Sam produkt jednak nie wystarczy. Konieczny jest jeszcze odpowiedni marketing, promocja i pokazanie produktu jak najwięcej rzeszy zainteresowanych. W tym pomoce są obecnie wszechobecne social media, ale też pokazywanie konkretnych produktów przez osoby związane z show biznesem. Szansą na większe zainteresowanie aronią są nowe, innowacyjne produkty szybko wkraczają na rynek.
W międzynarodowej części Aronia Innovation Conference 2022 można było się dowiedzieć o wielu innowacyjnych produktach jakie wytwarzane są z aronii na całym świecie. Opowiadali o tym przedstawiciele Rumunii, Turcji, Finlandii a także Polski. Ich udział w wydarzeniu związany był też z prezentacją takowych produktów – zaskoczeniem okazały się m.in. tureckie chałwy i słodycze z dodatkiem owoców aronii, niezwykle smaczne soki produkowane przez plantatorów z Finlandii czy obecne już na polskim rynku suplementy diety na bazie aronii. Rośnie zainteresowanie sokiem z aronii a wina produkowane z tych owoców nie ustępują najlepszym szczepom winnym. Patrząc na to bogactwo aroniowych produktów, a także powtarzane przez wielu mówców potencjalne korzyści prozdrowotna jakie daje spożywacie tych owoców (w różnej formie) można sądzić, że czas aronii dopiero nadchodzi i będzie to owoc coraz bardziej powszechny w naszej diecie.