Gruzja – nowy gracz na unijnym rynku borówek


Czerwiec 2024 roku przyniósł ważne wydarzenie dla unijnego rynku borówek amerykańskich, ponieważ Gruzja, kraj spoza UE, wyłoniła się na nim jako nowy, w przyszłości być może, znaczący gracz. Zdaniem analityków EastFruit, Gruzja konsekwentnie ustanawia nowe rekordy w produkcji i eksporcie borówek. Być może teraz jeszcze skala produkcji w tym kraju z polskiej perspektywy nie jest imponująca, to jednak na uwagę zasługuje tempo wzrostu tego segmentu jagodowej branży.

Rekordowy czerwiec dla Gruzji

W 2024 r. Gruzja osiągnęła kolejny kamień milowy w eksporcie. Do końca czerwca eksport borówek z kraju przekroczył 3,9 tys. ton. Co ważniejsze, Gruzja po raz pierwszy dostarczyła na rynki UE znaczne ilości borówek amerykańskich. Konkretnie rzecz ujmując, w czerwcu 2024 roku Gruzja wyeksportowała 340 ton świeżych owoców do Niemiec, 83 ton do Polski i kolejne 50 ton do Holandii. Ponadto do Zjednoczonych Emiratów Arabskich wysłano znaczną jak na tamtejsze realia dostawę 67 ton. Gruzja ma doskonałe okno czasowe na dostawy borówek do UE. To okres przypadający na koniec sezonu w Hiszpanii i czas już po sezonie dostaw z Maroka, kiedy wolumen i jakość dostaw z południowych regionów UE spada, a do rozpoczęcia zbiorów w Polsce pozostaje jeszcze ponad miesiąc. W tym okresie konkurencja na rynku borówek w UE nie jest zbyt intensywna, a wszyscy alternatywni dostawcy są dość odlegli i nie są krajami UE. Biorąc pod uwagę szybki wzrost areału i plonów borówki w Gruzji, wejście na rynek UE jest kluczowym krokiem zapewniającym stabilność tego biznesu i zmniejszenie zależności od jednego kraju.  – mówi Andriy Yarmak, ekonomista w dziale inwestycji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

Inwestorzy w dalszym ciągu aktywnie powiększają areał uprawy borówek w Gruzji. To ma zapewnić wysoką dynamikę wzrostu eksportu w nadchodzących latach.

W planach na 2024 rok 500 ton

Ministerstwo Gospodarki Gruzji poinformowało w pod koniec pierwszej połowy lipca, że 500 ton borówek zostanie wyeksportowanych do Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii w ramach programu Lead Generation. Jego celem jest nawiązywanie kontaktów handlowych przez krajowych producentów z zagranicznymi nabywcami i poszerzanie możliwości zbytu gruzińskich borówek na rynku międzynarodowym. Program realizowany jest przez Enterprise Georgia – państwową agencję promującą przedsiębiorczość, inwestycje i eksport – we współpracy z Programem Rolniczym Amerykańskiej Agencji Rozwoju Międzynarodowego i Agencją Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwa Rolnictwa Gruzji.

Źródło: Eastfruit





Poprzedni artykułTe produkty stymulują rozwój systemu korzeniowego w borówce
Następny artykułJaka będzie przyszłość uprawy truskawek w Polsce? Te zmiany są nieuniknione

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj