Kampania „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” jest 3-letnim projektem informacyjno-edukacyjnym dotyczącym rynków wewnętrznych Unii Europejskiej – Polski, Niemiec i Austrii. Koordynatorem działań jest ZWIĄZEK SADOWNIKÓW RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ, a projekt skierowany jest do dwóch grup odbiorców. Pierwszą są sadownicy z Polski, Niemiec i Austrii, którym kampania będzie ukazywać zalety integrowanej i ekologicznej produkcji owoców. Drugą grupą adresatów są konsumenci, których kampania ma uczulić na wpływ ich wyborów zakupowych na środowisko.
Cele projektu
Projekt „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” akcentuje znaczenie zrównoważenia środowiskowego rolnictwa Unii Europejskiej, na przykładzie sektora owoców, a zwłaszcza metodyki zintegrowanej produkcji owoców (jabłka i owoce jagodowe). W uprawie gatunków włączonych do projektu produkcja zintegrowana stanowi istotną podstawę, a zarazem wprowadzenie do produkcji ekologicznej. Ważną misją kampanii jest rozpowszechnianie wiedzy o unijnym zrównoważonym rolnictwie i roli sektora roślinno-spożywczego w działaniach na rzecz dobra klimatu i środowiska. Kampania ma za zadanie promować wśród sadowników integrowany sposób prowadzenia gospodarstw rolnych. Tym samym do celów projektu należy informowanie, iż Integrowana Produkcja Roślin, podobnie jak produkcja ekologiczna, wpływa między innymi na ochronę bioróżnorodności, zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych, a także zrównoważone użycie wody i gleb. Jednocześnie, dzięki podejmowanym aktywnościom, projekt „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” w sposób bezpośredni przyczyni się do realizacji celów, jakie wyznaczają Integrowana Produkcja Roślin czy strategia „Od pola do stołu”, jako kluczowe działania w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Strategia ma przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., a jednocześnie zmienić obecny unijny system żywnościowy w model zrównoważony.
Od pola do stołu
Kampania „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” opiera się na strategii Unii Europejskiej „od pola do stołu”. Celem tej koncepcji jest ograniczenie stosowania chemicznych środków ochrony roślin i zastąpienie ich alternatywnymi i mniej inwazyjnymi metodami ochrony płodów rolnych, m.in. obniżenie zużycia pestycydów o 50% do 2030 r. Niektóre rozwiązania są efektami kultywowanej w Europie tradycji sadowniczej, przekazywanej przez pokolenia. W efekcie, otrzymany produkt ma służyć nie tylko konsumentowi, ale również naturze. Kampania ma za zadanie zwiększenie świadomości zakupowej w zakresie owoców, ponieważ wciąż duża część społeczeństwa kupuje je bez refleksji nad ich pochodzeniem, kierując się jedynie ceną. Zbyt mało osób zdaje sobie natomiast sprawę, że zakup owoców od lokalnych producentów ma wpływ nie tylko na gospodarkę, ale również na środowisko.
Transparentna komunikacja
Producenci zauważają jednak, iż coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na pochodzenie towaru, jego jakość i wpływ na środowisko. Szczególnie świadome jeśli chodzi o środowisko są młodsze pokolenia, które powoli stają się główną grupą konsumencką. Ich podejście i przemyślane zakupy zmuszają sadowników do zmian sposobu produkcji. Dlatego też kampania opiera się na przekazywaniu rzetelnych informacji pomiędzy producentami jabłek oraz owoców jagodowych a dostawcami i konsumentami. Przepływ informacji pomiędzy tymi grupami pozwala na spoj-rzenie na produkcję owoców z różnych perspektyw i rzuca światło na potrzeby każdej z tych grup.