Acetamipryd – drastyczne zmiany w jego stosowaniu.





Zgodnie z nowym rozporządzeniem Komisji Europejskiej nr 2025/158 z 29 stycznia, dopuszczalny poziom pozostałości substancji czynnej dla acetamiprydu w owocach porzeczki, malin, borówek, ale też sałacie, dyni, i warzywach liściowych uniemożliwia jego zastosowanie w trakcie sezonu. 

Specjaliści od ochrony np. z IO-PIB znają sprawę i co mówią: Sprawa acetamiprydu jest nam znana i wspólnie z MRiRW szukamy alternatyw. Zgłaszane są już różne propozycje substancji i w tym roku mają być sprawdzone ich pozostałości w prowadzonych doświadczeniach. Jeśli pozostałości badanych substancji będą w normie ustalonej przez KE jest szansa, że w roku 2026 pojawią się zmiany zapisów w ich etykietach. Co jednak do tego czasu mają zrobić producenci?

Nowe rozporządzenie wywołuje duże zamieszanie i nerwy wśród producentów owoców, ale też i przetwórców. Zgodnie z nowym rozporządzeniem nowe normy dla acetamiprydu dla porzeczki wynosi 0,01 mg/kg. Jest więc na granicy oznaczalności i wyklucza możliwość zastosowania tego produktu do ochrony. Drastyczne ograniczenie dotyczące stosowanie tej substancji wprowadzane są również dla takich gatunków jagodowych jak borówka (z 2,0 mg/ka na 0,7 mg/kg), malina (z 2,0 mg/kg na 0,6 mg/kg) czy jeżyna (z 2,0 na 0,6 mg/kg). Niestety zmiany te mają również dotknąć jabłka (z 0,4 mg/kg na 0,07 mg/ka) i wiele innych gatunków owoców (tabela).

Acetamiprid  (R) 
Reg. (EU) 2025/158
Annex II
Acetamiprid  (R) 
Reg. (EU) 2019/88
Annex II
Code numberGroups and examples of individual products to which the MRLs apply (a)Not yet applicableCurrent
100000FRUITS, FRESH or FROZEN; TREE NUTS  
110000Pome fruits  
110010Apples0,070,4
110020Pears0,070,4
110030Quinces0,150,8
110040Medlars0,30,8
110050Loquats/Japanese medlars0,80,8
110990Others (2)0,80,8
120000Stone fruits  
120010Apricots0,080,8
120020Cherries (sweet)0,81,5
120030Peaches0,080,2
120040Plums0,030,03
120050Others (2)0.01*0.01*
120060Berries and small fruits  
120070(a) grapes0,080,5
120080Table grapes0,080,5
120090Wine grapes0,080,5
120100(b) strawberries0,50,5
120110(c) cane fruits 2
120990Blackberries0,62
130000Dewberries22
130010Raspberries (red and yellow)0,62
130020Others (2)22
130030(d) other small fruits and berries 
130040Blueberries0,72
130050Cranberries0,72
130990Currants (black, red and white)0.01*2
140000Gooseberries (green, red and yellow)0,72
140010Rose hips22
140020Mulberries (black and white)22
140030Azaroles/Mediterranean medlars0.01*0.01*
140040Elderberries0,52
140990Others (2)0.01*0.01*
150000Miscellaneous fruitswith  
151000(a) edible peel 
151010Dates0.01*0.01*
151020Figs0,030,03
152000Table olives0,93
153000Kumquats0.01*0.01*
212020Shallots0.01*0.01*
212030Spring onions/green onions and Welsh onions0.01*0.01*
212040Others (2)0.01*0.01*
212990Fruiting vegetables  
213000(a) Solanaceae and Malvaceae 
213010Tomatoes0,060,5
213020Sweet peppers/bell peppers0,090,3
213030Aubergines/eggplants0,20,2
213040Okra/lady’s fingers0,20,2
213050Others (2)0,20,2
213060(b) cucurbits with edible peel 
213070Cucumbers0,050,3
213080Gherkins0,60,6
213090Courgettes0,050,3
213100Others (2)0,30,3
213110(c) cucurbits with inedible peel 0,2
213990Melons0,080,2
220000Pumpkins0,080,2
220010Watermelons0,080,2
220020Others (2)0,20,2
220030(d) sweet corn0.01*0.01*
220040(e) other fruiting vegetables0,20,2
220990Brassica vegetables(excluding brassica roots and brassica baby leaf crops)  
230000(a) flowering brassica 0,4
231000Broccoli0,060,4
231010Cauliflowers0,060,4
231020Others (2)0,40,4
231030(b) head brassica 
231040Brussels sprouts0,050,05
231990Head cabbages0,030,4
232000Others (2)0.01*0.01*
232010(c) leafy brassica0.01*0.01*
232020Chinese cabbages/pe-tsai0.01*0.01*
232030Kales0.01*0.01*
232990Others (2)0.01*0.01*
233000(d) kohlrabies0.01*0.01*
233010Leaf vegetables, herbs and edible flowers  
233020(a) lettuces and salad plants 
233030Lamb’s lettuces/corn salads1,53
233990Lettuces0.01*1,5
234000Escaroles/broad-leaved endives0.01*0,4
239000Cresses and other sprouts and shoots33
240000Land cresses33
241000Roman rocket/rucola1,53
241010Red mustards0,93
241020Baby leaf crops (including brassica species)33
241990Others (2)0.01*0.01*
242000(b) spinaches and similar leaves 0,6
242010Spinaches0.01*0,6
242020Purslanes0,60,6
242990Chards/beet leaves0.01*0,6
243000Others (2)0,60,6
252010

Sprawę na swoim profilu FB opisuje Robert Gugółka z firmy Owocmix, uczestniczący wczoraj w spotkaniu dotyczącym tego problemu w MRiRW. 

Jak informuje: Problemów w rolnictwie nie brakuje, a UE i polski rząd zamiast rozwiązywać istniejące, mnoży je… Przedstawiciele resortu w żaden sposób nie odnieśli się do informacji o przekroczeniu ARfD w przypadku najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów dla porzeczek, bananów, sałat, szpinaku i boćwiny z rozporządzenia Komisji UE, które ukazało się pod koniec stycznia tego roku. Na czym polega paradoks? Porzeczka ma mieć zawartość maksymalną acetamipryd 0,01, a już inny owoc z tej samej rodziny – agrest – może mieć zawartość maksymalną acetamiprydu 0,7 – pytanie o logikę jest chyba zbędne… Kolejne decyzje UE lobbowane również przez polskich polityków pokazują, że rolnictwem w UE zajmują się osoby nie mające pojęcia o tym sektorze. Śmieszne? Straszne.

Jadąc na spotkanie liczyliśmy na konstruktywny dialog, a nie legalizowanie w słowach urzędników resortu kontrowersji wymyślanych w Brukseli. Jeszcze nie tak dawno, bo w 2018 roku Parlament Europejski i Rada odnowiła zatwierdzenie acetamiprydu na kolejne 15 lat z uwagi na wysoką metaboliczność substancji i niską szkodliwość dla środowiska, w tym niską toksyczność dla pszczół. Acetamipryd jest substancją podobną do nikotyny, która jest naturalnym środkiem owadobójczym. Co więc zmieniło się przez niespełna 7 lat, że dzisiaj znowu siadamy do stołu i słyszymy dla odmiany, że środek do niedawna uznawany za ten o najlepszym profilu bezpieczeństwa, stosowany zgodnie z zaleceniami jako bezpieczny, stał się nagle dla urzędników solą w oku? Eurokraci nie przewidzieli nawet okresu przejściowego, nie myśląc o rolnikach, którzy już zakupili środki ochrony roślin. Kto ma na tym skorzystać skoro nie skorzystają rolnicy, przetwórcy, konsumenci i środowisko naturalne? Pytanie zostawiamy bez odpowiedzi.

Mimo działań całej branży w związku z próbą nowelizacji przywracającą normę pozostałości acetamiprydu na poprzednim akceptowalnym poziomie, Rozporządzenie Komisji Europejskiej i tak wejdzie w życie. Pozostaje nam walka o przyszły sezon.

Przetwórcy nie składają broni i przedstawią wniosek do ministra Siekierskiego o zmianę rozporządzenia i uwzględnienie okresu przejściowego w wymiarze 18 miesięcy. Presja ma sens, bo udało nam wywrzeć na resorcie, aby taki sam wniosek trafił ze strony ministerstwa, aby okres przejściowy wprowadzić na etapie centralnym UE.

Teraz także musimy się zastanowić kto reprezentuje nasze interesy w UE? A może czyje interesy i kto tam reprezentuje?

Do tematu tej niezwykle ważnej substancji będziemy wracać i informować Was na bieżąco o sytuacji związanej z możliwością ochrony jagodowych w nadchodzącym sezonie.






Poprzedni artykułAgrowoltaika na plantacjach jagodowych
Następny artykułOpryskiwacz Kubota XTA – innowacja w ochronie krzewów jagodowych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj