Analitycy firmy Agronometrics opublikowali raport dotyczący wpływu jakości borówek z Peru na ich ceny. Jak wynika z opracowania, różnicowanie oparte na jakości stało się obecnie głównym czynnikiem napędzającym rentowność, a różnica cen między owocami premium i standardowymi przekroczyła wszystkie poprzednie rekordy.
Wskaźnik jakości cen (PQI) to opatentowana metoda opracowana w celu ilościowego określenia zależności między odmianą a ceną, oparta na danych eksportowych z sześciu sezonów, dostarczanych przez peruwiański urząd skarbowo-celny (SUNAT). Tylko za sezon 2024/2025 uwzględniono 32,752 pozycji eksportowych.
W raporcie Agronometrics czytamy, że owoce premium osiągnęły ceny o 2,28 USD/kg większe niż owoce standardowe. Różnica cen między kategoriami premium a standardowymi osiągnęła rekordowy poziom w sezonie 2024/2025. Stanowi ona ponad dziesięciokrotny wzrost w porównaniu z różnicą odnotowaną w sezonie 2019/2020, co obrazuje poniższy wykres. Oznacza to, że jakość owoców ma obecnie ogromne znaczenie podczas procesu kupna i sprzedaży owoców.

Analitycy dostrzegają rosnące znaczenie segmentu premium na rynku borówek – odmiany oznaczone jako premium szybko zwiększają swój udział na nim. Ich produkcja w Peru przekroczyła 22 tys. t. Wskaźnik jakości produktu (PQI) pokazuje na konkretnych danych, że cechy premium przekładają się na realne korzyści finansowe dla producentów i eksporterów. Dzieje się tak ponieważ dla sprzedawców coraz mniejsze znaczenie ma sam wolumen owoców – za to coraz mocniej zwracają uwagę na ich smak, jakość i trwałość.
Przykładem odmiany premium, która doskonale radzi sobie na rynku jest 'Sekoya Pop’. Osiągnęła ona średnią cenę o 1,34 USD/kg wyższą od średniej rynkowej. Pozostałe wyróżniające się odmiany uprawiane w Peru to 'Eureka’, 'Rosita’, 'Raymi’ i 'Sekoya Beauty’. Do kategorii standardowej zaliczano natomiast często trafiające do polskich supermarketów odmiany 'Ventura’ i 'Biloxi’.
Raport przygotowany przez Agronometrics nie tylko pokazuje aktualną sytuację rynkową, ale również dostarcza wiedzy o strukturalnych zmianach w peruwiańskiej branży borówkowej. Sama skala produkcji nie wystarcza już do zapewnienia rentowności – zysk w coraz większym stopniu zależy według analityków od dywersyfikacji i jakości. To z kolei przekłada się na wybór odmian, strategii marketingowych i na konkurencyjność borówek z Peru na rynku. Ta tendencja może być także sugestią dla polskich plantatorów, jak ukierunkować własną produkcję i rozwój swoich plantacji. Dane zebrane przez analityków Agronometrics wskazują, że postawienie nacisku na jakość generuje zauważalnie wyższe korzyści finansowe – szczególnie w kontekście produkcji z myślą o eksporcie.
Na podstawie Italian Berry













