Peru chce zwiększyć swoją pozycję w eksporcie mrożonych truskawek. Czy nowy gracz na globalnym rynku?

truskawka


Peru konsekwentnie umacnia swoją pozycję w eksporcie mrożonych truskawek. W 2024 roku wyeksportowano ich ponad 34 000 t, o wartości ok. 62,5 mln USD, przy czym aż 95% wolumenu stanowiły produkty mrożone. Głównym odbiorcą były Stany Zjednoczone (ok. 50% eksportu), dalej Kanada i Japonia. 

Według danych World’s Top Exports na rynku mrożonych truskawek Peru zajęło 8. miejsce z wartością eksportu 56,8 mln USD, co stanowi około 4% światowego eksportu. Liderami są: Egipt (27% udziału, 392 mln USD), Meksyk (186 mln USD), Polska (126 mln USD) i Chile (112 mln USD).

Co stanowi wyzwanie dla Peru?

Prezes stowarzyszenia ADEX, Mario Salazar Vergaray, podkreśla: żeby skutecznie konkurować z Egiptem czy Polską, Peru musi poprawić technologię upraw, szczególnie wśród drobnych producentów. Obecnie typowa wydajność to ok. 1  kg owoców na roślinę, podczas gdy w Hiszpanii osiąga się nawet 3  kg z rośliny.

Różnorodne warunki upraw – od wybrzeża po Andy – zapewniają możliwość produkcji przez cały rok, co Peru czyni przewagą konkurencyjną. Jednak by skorzystać z tej różnorodności, muszą być wdrażane nowoczesne techniki, odpowiednia logistyka i szkolenia dla plantatorów.

Jak Polska wygląda na tle Peru?

Wartość mrożonych truskawek w Polsce w 2024 roku szacowana jest na ok. 126  mln USD, co daje jej 3. miejsce na świecie po Egipcie i Meksyku. Mamy więc silną pozycję jakościową, a także dobrą skalę eksportową — mimo wyzwań z kosztem pracy, logistyką i silną konkurencją. Niestety patrząc się na zmieniającą się strukturę upraw truskawek w Polsce, ubywający areał plantacji truskawek przemysłowych w ostatnich latach, spowodowany małą opłacalnością produkcji truskawek przemysłowych na rzecz deserowych, będzie zapewne powodował, że truskawek do mrożenia będzie z roku na rok produkować się w Polsce coraz mniej. Można jednak sądzić, że dzięki rozbudowanej bazie przetwórczej, w eksporcie mrożonych truskawek z Polski, coraz większy udział będą miały owoce z reeksportu. 

Peru w przyszłości może stać się coraz mocniejszym graczem na rynku mrożonych truskawek – rośnie pod względem wolumenu, eksportu i znaczenia geograficznego. A to, że Peru może szybko stać się liderem w produkcji i eksporcie owoców doskonale pokazuje borówka (więcej czyt. Peru spodziewa się rekordowej ilości eksportu borówki) Dla polskich producentów stanowi sygnał, że konkurencja globalna staje się coraz bardziej intensywna i jeśli mamy utrzymać adekwatną do możliwości pozycję konieczna jest współpraca zakładów z plantatorami i wypracowanie długoletnich korzystnych dla stron warunków współpracy. Silna pozycja zależy też dziś od wdrażania nowoczesnych technologii uprawy, odmian o wysokiej wydajności, oraz skutecznej promocji i logistyki eksportowej. A to, że w uprawie jest coraz więcej odmian dających wysoki plon, owoców spełniających również wymagania zakładów przetwórczych pokazują chociażby doświadczenia z oceną odmian realizowane w ramach projektu Truskawkowe Inspiracje. 






Poprzedni artykułStrategia dla muszki plamoskrzydłej (Drosophila suzukii) w borówce: zapobieganie, przywabianie, zwalczanie
Następny artykułRynek borówki w końcówce lipca 2025: podaż rośnie, ceny spadają, ale …

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj