Trend żywności ekologicznej coraz bardziej widoczny jest w bieżących działaniach sieci detalicznych. Obecnie, oferta ta jest dostępna już nie tylko w sklepach specjalistycznych, ale także w dyskontach oraz sklepach convenience, takich jak Żabka, która w nowej strategii uwzględniła właśnie ten segment. Skąd w takim razie to powszechne przekonanie detalistów o konieczności wprowadzania nowej oferty? Ponieważ chęć dbania o jakość i walory zdrowotne spożywanej żywności są już ugruntowanym trendem konsumenckim w krajach zachodnich i coraz istotniejszym w Polsce.
Polacy mają coraz większą świadomość wpływu spożywanego jedzenia na zdrowie i kondycję fizyczną. Ma to związek z m.in. rosnącym poziomem wykształcenia, popularnością programów kulinarnych, w których podkreśla się wagę jakości składników, chęcią bycia fit, a także światowym trendem dbałości o jakość produktów spożywczych. Efektem jest rosnąca sprzedaż żywności ekologicznej. Polacy każdego roku kupują o 20% więcej pokarmów BIO.
Żywność ekologiczna w Europie
Według raportu Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego IFOAM (2015 Annual Report), wartość światowego rynku żywności organicznej przekroczyła 60 mld EUR, a w samej tylko Europie osiągnęła ponad 26 mld EUR. W Polsce trend ten dopiero się tworzy. Obecnie udział żywności ekologicznej to około 0,3% całego rynku spożywczego w naszym kraju, jednak jej sprzedaż rośnie w tempie 20% rocznie i szacuje się, że w 2016 roku Polacy wydali na nią już ponad 900 mln zł.
Potencjał dalszego wzrostu kategorii podkreśla raport Instytutu Badań Rolnictwa Ekologicznego FiBL ze Szwajcarii, który pokazuje poziom spożycia żywności ekologicznej w przeliczeniu na mieszkańca w poszczególnych krajach Europy. W roku 2014 w Polsce to zaledwie 4 EUR, podczas gdy u naszych zachodnich sąsiadów Niemców to odpowiednio 97 EUR, nie mówiąc o Szwajcarach, którzy wydają najwięcej na świecie na produkty EKO (221 EUR).
Pogoń za zielonym symbolem
Badania pokazują, że Polacy zaczynają myśleć o jakości swojego jedzenia w myśl hasła „Jesteś tym, co jesz”. Większość ogranicza się jednak do sięgania po ciemne pieczywo i nabiał oraz polskie produkty, często utożsamiane z BIO. Oczywiście jest prawdą, że produkty polskiego rolnictwa są na tle innych krajów, mniej traktowane nawozami, ale to nie wystarczy. Dlatego pojawiły się organizacje, które kontrolują jakość całego cyklu produkcji i wydają odpowiednie certyfikaty. Potwierdzają one niestosowanie nawozów sztucznych, oprysków chemicznych czy konserwantów. I to wyłącznie taką żywność możemy nazywać ekologiczną. W ramach Unii Europejskiej, wszystkie paczkowane produkty ekologiczne, wyprodukowane w jednym z państw członkowskich, muszą być oznaczone specjalnym zielonym znakiem. Właśnie takiego symbolu powinni szukać klienci, planujący zakup prawdziwie ekologicznej żywności.
Gdzie kupić żywność ekologiczną?
Dla Polaków, głównymi ograniczeniami w spożywaniu żywności ekologicznej są dwa elementy – jej wyższe ceny oraz niższa dostępność. O ile rosnąca zamożność Polaków powinna wyeliminować pierwszy problem w dłuższej perspektywie czasowej, o tyle dostępność produktów EKO rośnie w szybkim tempie już dzisiaj. Obecnie głównymi miejscami zakupu żywności ekologicznej są specjalistyczne sklepy, supermarkety oraz, ku zaskoczeniu wielu osób, sieci dyskontów Biedronka i Lidl.
Tekst stanowi fragment komentarza Wiktora Miałkowskiego, Partnera w Pro Business Solutions.
_______________________________________________________
Po więcej informacji dotyczących upraw i produktów ekologicznych zapraszamy do kolejnego numeru czasopisma Jagodnik, który już niebawem trafi do sprzedaży.