Smak staje się kluczową korzyścią dla konsumentów. Wyniki badań przedstawionych przez firmę Kantar monitorującej konsumpcję owoców i warzyw pod koniec 2021 roku, pokazują, że nie odbywa się to kosztem percepcji zdrowotnych, wręcz przeciwnie. W 2021 roku znacząco wzrosła świadomość prozdrowotnej roli warzyw i owoców.
Owoce i warzywa są postrzegane jako podstawa zdrowego sposobu odżywania, jako korzystnie wpływające na formę i wygląd. Co trzeci badany wie, że owoce i warzywa budują odporność organizmu. Ten wskaźnik wzrósł w okresie pandemii o prawie 50%. Dwukrotnie wzrósł też poziom deklaracji „jako przekąski mogą zastąpić słodycze”. Mimo, że 97% badanych wymienia walory zdrowotne to smak zaczął być postrzegany jako kluczowa korzyść z jedzenia warzyw i owoców.
Najważniejsze wnioski z przeprowadzonych badań to:
- Znacząco wzrosła świadomość prozdrowotnych atrybutów warzyw i owoców.Smak staje się kluczową korzyścią dla konsumentów warzyw i owoców.
- Wśród barier zmalało znaczenie trudności i czasochłonności przygotowania.
- Chcemy spożywać to co sezonowe i lokalne, preferujemy zakupy w sezonach zbioru poszczególnych gatunków.
- Ponad połowa Polaków sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich.
- Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków NFC.
- Rośnie świadomości prozdrowotna, ale nie wiedza na temat ile powinniśmy spożywać.
Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców jest to, że sądzą, że nie muszą gdyż ilość, którą spożywają jest ich wystarczająca.
Korzyści wynikających z konsumpcji owoców i warzyw wymienia każdy badany (97%). Postrzegane są jako podstawa zdrowego sposobu odżywania (37%), korzystnie wpływające na formę i nasz wygląd (28%).
W pandemii o prawie 50% wzrósł odsetek Polaków, którzy postrzegają owoce i warzywa jako wzmacniające odporność organizmu (wzrost z 21 p.p. do 30 p.p. w okresie 2 lat). Znacząco wzrósł też poziom deklaracji „jako przekąski mogą zastąpić słodycze” – wzrost o ponad 100% (z 8 do 17 p.p.).
Zdaniem Polaków największą korzyścią płynącą z jedzenia owoców i warzyw jest ich smak. Smak deklaruje tu prawie połowa konsumentów (44%; wzrost o 7 p.p. w okresie 2 lat). Poziom tych deklaracji wyprzedził uznane walory zdrowotne. Jest to efekt częstszego gotowania i konsumpcji w domu.
Znacząco wzrósł poziom deklaracji „łatwo przygotowuje się z nich potrawy” – o ponad 60% (z 8 do 13 p.p.). Percepcja trudności przygotowania, obok czasochłonności, była postrzegana jako jedna z kluczowych barier konsumpcji.
Brak czasu na przygotowanie potraw z warzywami i owocami deklaruje o 30% mniej respondentów (z 13 do 9 p.p.). Jeszcze rzadziej zasłaniamy się z powodu preferowania szybkich przekąsek – „zazwyczaj jem coś na szybko” – spadek o 36% (z 14 do 9 p.p.).
Rośnie konsumpcja mrożonych owoców i soków NFC, przetworów z warzyw i „sałatek”, owoców i warzyw konserwowych i marynowanych. Nie rośną za to deklaracje konsumpcji owoców i warzyw świeżych, co jest najbardziej widoczne w kategorii „jem codziennie lub prawie codziennie”. Dotyczy to praktycznie wszystkich gatunków, głównie owoców.
Jemy owoców i warzyw za mało. Większość (62%) Polaków przyznaje, że nie wiedzą, ile warzyw i owoców powinno się spożywać dziennie. Tylko co piąty (19%) z nas wie, ile warzyw i owoców należy spożywać, tak by dieta była zgodna ze stanem wiedzy i rekomendacjami dietetyków.
Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców jest to, że sądzą, że ilość, którą spożywają jest wystarczająca – wzrost o 9% (z 46 do 50 p.p.).
Wiedza na temat zasad prawidłowego odżywiania rośnie wraz z wykształceniem. Co czwarta (26%) osoba z wyższym wykształceniem wie, ile powinno się jeść warzyw i owoców, w porównaniu do 19% osób z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym. Warzywa i owoce najczęściej jemy na surowo. Warzywa zazwyczaj jemy na obiad. Owoce w potrawach rzadziej, częściej stanowią uzupełnienie lub przekąskę między posiłkami.
Coraz bardziej chcemy spożywać to co sezonowe i lokalne. W porównaniu do 2019 więcej jest osób, które deklarują, że nie jedzą warzyw i owoców poza sezonem.
Brak wiedzy, o tym, że warzyw i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy, jest cały czas główną barierą konsumpcji. Połowa Polaków uważa, że spożywa warzywa i owoce w wystarczającej ilości, a tylko co piąty (19%) je ich tyle ile wskazują rekomendacje specjalistów – dietetyków i lekarzy.
Badania zrealizowane po sezonie 2021 potwierdzają, to wokół czego powinniśmy koncentrować zasoby promocyjne. Czas ku temu jest dobry, pandemia podnosi zainteresowanie samą konsumpcją owoców i warzyw, bardzo podniosła też świadomość ich prozdrowotnego znaczenia na talerzu – podsumowuje Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Fundusz Promocji Owoców i Warzyw rekomenduje wszystkim realizującym działania promocyjne pokazywanie zalecanego udziału warzyw i owoców w posiłkach. W ramach kilku prowadzonych kampanii powstają przepisy i rekomendacje żywieniowe. Wszystkie wizualizowane są w taki sposób, by pokazać połowę talerza wypełnionego warzywami oraz owoce jako część każdego posiłku.
Źródło: Kantar, KZGPOiW, Core Team