Według Fernando Cilloniz Benavides, prezesa firmy konsultingowej Inform@cción, w kampanii 2022/23 peruwiański eksport świeżych borówek może wzrosnąć o 36,3% jeśli chodzi o masę owoców i o 17% zwiększyć swoją wartość w porównaniu ze sprzedażą w minionym sezonie. Osiągnie tym samym masę prawie 300 000 ton i wartość 1 500 000 000 dolarów amerykańskich.
Do tej pory, w obecnej kampanii (maj-październik), Peru wysłało 153 228 933 kg świeżych borówek za 843 725 006 USD. Jest to ilość większa o 31% w porównaniu do tego samego okresu poprzedniej kampanii (2021/2022), ocenia Cilloniz Benavides.
Niestety jak zauważa Cilloniz, ceny borówek (podobna zależność dotyczy innych owoców) spada z roku na rok ze względu na znaczny wzrost podaży tych owoców z Peru, ale również innych kierunków. Z miesiąca na miesiąc ceny są konsekwentnie niższe w porównaniu do cen w tych samych miesiącach poprzedniej kampanii. W rzeczywistości w październiku tego roku cena wynosiła poniżej 5 USD za kilogram, co nigdy wcześniej nie miało miejsca. W jego ocenie należy zaprzestać uprawy borówek w nowych regionach Peru i zacząć szukać możliwości uprawy innych gatunków. Jednym z takich w jego ocenia jest uprawa kawy.
Źródło: agraria.pe